Waarom elektrische fietsen gevaarlijk zijn
Van de week fietste ik van mijn huis naar ons clubhuis.
4,9 kilometer.
Waarvan 2 kilometer door het Rembrandtpark.
De bomen zijn groen/rood/geel/bruin gekleurd en het zonnetje geeft extra glans aan het tafereel.
Ik word ingehaald door een meisje op een zwarte fiets met dikke banden. Ze fietste veel harder dan ik en ze trapt nauwelijks.
Een elektrische fiets.
De eerstvolgende tegenligger is een jonge kerel in pak op een fiets die niet te repareren is. Ook hij fietst twee keer zo hard als ik.
Elektrisch.
Van de 37 fietsers die ik tegenkom in het park, zijn er 22 elektrisch. Ook de blauwe-banden-brigade is overgestapt op elektrische huurfietsen.
Een onbestemd gevoel maakt zich van me meester.
Waar komt dat onbestemde gevoel vandaan?
Een tante van me vertelde jaren terug dat ze dolblij was met haar elektrische fiets. Ze kon in de Limburgse heuvels met haar man meefietsen, iets wat ze anders nooit had gekund. Door de elektrische hulp, maakten ze prachtige tochten en beleefden ze een heerlijke tijd samen: prachtigmooi.
DHL-bezorgers die een bestelbus inruilen voor een elektrische fiets: prachtigmooi.
Maar er schuilt ook een groot gevaar in al die fietsen waar je zonder spierkracht van A naar B sjeest
De basisverzekering voor ziektekosten is nu al fors.
Mensen worden steeds ouder en ze krijgen steeds eerder kwalen.
Hart- en vaatziekten. Diabetes type II. Burn-out. Depressie.
Klachten waarmee we naar artsen gaan en waar we medicijnen en behandelingen voor krijgen.
Om het tij te keren, is onder artsen duidelijk wat er moet gebeuren: de groep 20 tot 40-jarigen moet eerder beginnen met gezonder leven.
Niet roken. Minder eten. Meer bewegen.
Anders is het probleem over 20 jaar alleen maar groter en slipt ons zorgstelsel dicht.
Korte termijn comfort in de vorm van zitten en eten moet verschuiven naar het omarmen van discomfort in de vorm van meer bewegen en minder eten
Naar school fietsen. Naar ons werk fietsen. Op de fiets naar een restaurant. Het is lang een vanzelfsprekende manier geweest om onze bovenbeenspieren sterk te houden. En dat is nogal waardevol, onze bovenbeenspieren zijn verreweg de grootste spieren. Zoals een beetje citroensap voorkomt dat appelpartjes bruin worden, zo voorkomen sterke spieren dat een gevulde koek meteen opgeslagen wordt als vet. Sterke spieren zijn de basis voor sterke botten en een goede verbranding.
Fietsen is een makkelijke weg naar meer spierkracht en daarmee een gezond(er) lichaam. Een elektrische fiets ontneemt je het voordeel van sterke bovenbeenspieren.
Is er eigenlijk een voordeel van een elektrische fiets?
Natuurlijk, als je anders de auto pakt of binnenblijft, is een elektrische fiets een zegen. Maar de fietsers in het Rembrandtpark leken Amsterdammers op weg naar een plek in Amsterdam.
Scholieren.
Forensen.
Op een ritje onder de tien kilometer ben je met een elektrische fiets vermoedelijk 8 tot 15 minuten sneller.
Wat is die tijdswinst waard?
Niks.
Het is een misverstand dat we tijd overhouden als we sneller van A naar B gaan. Voor mijn boek Tem je brein heb ik het begrip tijd onder de loep genomen. Er is wat vreemds aan de hand met ons gevoel van tijd. Vergeleken met 40 jaar geleden zouden we zeeën van vrije tijd moeten ervaren. Alledaagse klusjes zoals bankzaken, schoonmaken en koken gaan allemaal tien keer sneller dan 40 jaar geleden, waar is al die tijd gebleven die we daarmee besparen? Die vult zich vanzelf met een gevoel van gejaagdheid, gek genoeg.
Zo is het met forensen ook.
Als je zo snel mogelijk van A naar B sjeest, ervaar je eerder een gevoel van gejaagdheid, dan van rust en tijdsbesparing.
Door het Rembrandtpark fietsen en een fysieke inspanning leveren, is een waardevolle activiteit in het moment, het is geen hinderlijke tijdsverspilling die zo snel mogelijk voorbij moet gaan.
Op het gevaar af een oude zak te zijn of om mensen met een gewone fiets op te jutten tégen elektrische fietsers, is een pleidooi voor de herwaardering van gewone fietsen op zijn plaats.
Misschien op korte termijn een tikke vervelend, zeker als het regent en je wind tegen hebt.
Maar op lange termijn – en dat is niet overdreven – een medicijn tegen diabetes type II, hart- en vaatziekten en overgewicht.
Willen we over 20 jaar met z’n allen nog steeds een sociaal zorgstelsel, dan is het goed om vandaag het discomfort te omarmen, in plaats van te vermijden.
Dus: elektrische fiets eruit en op de stadsfiets (of te voet) lekker naar de steiger voor een dip in de gracht* 😉
Goed voor je bovenbeenspieren, goed voor je hart, goed voor je humeur, goed voor creativiteit én goed tegen gejaagdheid.
Doe je mee?
*Ps. Als je denkt: waar komt dat dippen in de gracht ineens vandaan? Meld je dan aan voor het webinar over de voordelen van kou.
 
		             
								     
                                         
Dank voor je mooie bericht. Of jij een ouwe zak bent kan ik niet beoordelen. Maar als jouw pleidooi staat voor het zijn van een oude zak dan is het nu tijd voor meer ouwe zakken.
Groet,
Rudolph Huizinga
(al jaren een ouwe zak)
Ik ben het helemaal eens, met een gewone fiets doe je meer voor je gezondheid, fit blijven, genieten van de omgeving. Ik vind het ook te gek voor woorden dat het promoten van een gewone fiets niet meer terug te zien is in advertenties.
Een elektrische fiets voor ouderen vind ik gevaarlijk: snel reactievermogen gaat achteruit en snelheid vraagt dat wel, ben dit (op mijn gewone fiets) al meerdere keren tegen gekomen. Ik ben voorstander van de gewone fiets. Beter dichter bij huis en veiliger dan verdergegaan met alle gevaren van dien.
Hoi Koen, leuk stukje! Vooral omdat mijn vrouw binnenkort een ebike thuisbezorgd krijgt. Ik vermoed met een niet-elektrisch busje ;-). Haar oude ‘gewone’ fiets, waar ze jaren mee heeft gefietst en superzuinig op is geweest, doet ze met pijn in haar hart weg. Ze schrok een beetje van dit stukje omdat het haar minder fit zou maken. Echter, ze heeft juist voor deze stap gekozen om enerzijds meer de auto te laten staan. Misschien doet ze hem wel helemaal weg. Anderzijds om samen meer leuke fietstripjes te kunnen maken. Nu vermijdt ze wind en heuvels, maar die kunnen we straks beiden trotseren. Kortom, volgens mij alleen maar winst en zal ze (en ik) het straks alleen maar heerlijk vinden, lekker buiten fietsen. Wel eerst even door de eerste fase heen(trappen). Live Slow, Ride Fast ;-). Groet, Frank
Driewerf eens! De marketing van de electrische fiets is erg succesvol. Helemaal eens met je pleidooi voor de opwaardering van de normale fiets. Wel een wat lastiger marketingverhaal om te vertellen mischien maar hoet tof zou het zijn als dat lukt.
Goede morgen Koen, prachtig geschreven, Een electricefiets is voor het gemak. Voor sommige mensen ideaal. Blijf lekker bij je gevoel.
Je hebt helemaal gelijk wat je schrijft. Ik heb naar onze 5 weken vakantie in Canada. Weer een racefiets gekocht. Fiets on de dag. Zo’n 150 ‘a 200km in de week. Andere dagen wandel of hardlopen met mij vrouw Imkje Trouwens we hebben samen ( Imkje en ik) zo’n 241km gewandeld in Canada. Heuvel op en Heuvel af. Geweldige naar.
Fijne dag toegewenst allemaal.
Heb net de Camino Francès gelopen en ben op weg terug naar huis terwijl ik dit stukje lees. Doe mijn boodschappen zelf altijd op de fiets of lopend.
Ben het helemaal met je eens maar het is net als pleiten voor gezond eten of stoppen met roken of drinken: de meeste mensen gaan voor het gemak, voor de quick win, voor de instante bevrediging van hun behoeften en kijken niet naar wat het ze oplevert op de lange termijn.
Ja, mooi Koen. Ik ben het afgelopen half jaar ook mezelf weer meer gaan uitdagen met sport en bewegen. En eerlijk gezegd is het heerlijk, direct en ook tijdens de dag. Soms lijkt het vooraf dat een inspanning leveren, zoals fietsen tegen de wind naar het werk zwaar is, maar als je in het moment de wind ervaart en de meters aflegt dan is het gewoon heerlijk om de elementen te ervaren.
Mooi Judith, ode aan meer bewegen!
Hoewel het voor sommigen (ouderen als ze niet ergens tegenaan knallen) positief zal uitpakken, vind ik dat je helemaal gelijk hebt Koen. Ook al zijn er steeds meer mensen die het hiermee niet eens zijn en mij een zeur vinden als ik zoiets zeg. E-bikes passen binnen het gegeven dat mensen liefst zo weinig mogelijk doen, zeker naarmate ze ouder worden. Ik ben 76 en mountainbike nog steeds twee keer per week. Ik rijd zelfs nog regelmatig MTB-routes op de Utrechts heuvelrug.
Geniet van de mountainbike Jan! Misschien kruisen onze wegen nog eens, als ik hardlopend een mountainbikeroute kruis op de heuvelrug!
Door wat onenigheid met justitie, was ik genoodzaakt om een periode lang naar alternatieven te kijken voor de auto. Mijn loodzware bakkersfiets, de trein, metro en bus werden mijn metgezellen. Na twee weken bezweet en soms doorweekt een autoloos reizen te hebben meegemaakt, begon de beloning te komen. Inmiddels kon ik moeiteloos mijn vrouw bijhouden, die electrisch fietst. Mijn hardlooptrainingen gingen me gemakkelijker af. Met als kers op de taart: een PR in Berlijn. Een ode aan de gewone fiets. Beter voor het milieu, de verkeersveiligheid en voor jezelf!
Geniet lekker na van je PR in Berlijn John! Enne: bedankt voor de schitterende foto’s uit Amsterdam 😉
Leuke column, maar toch iets te kort door de bocht. Inderdaad, als een fietser overstapt op een ebike leidt dat tot minder intensief bewegen ( en meer CO2 uitstoot). Maar er zijn steeds meer mensen die van gemotoriseerd vervoer overstappen. In toenemende mate zijn ritten met de elektrische fiets vervangingingsritten van autoritten, met name boven de 5 km. Jongeren in steden die anders de bus of tram zouden pakken gaan nu vaak met een e-bike. Bedrijven krijgen mensen uit de auto op de ebike. Ouderen leggen gemiddeld grotere afstanden af dan voorheen en pakken veel vaker de fiets. Per saldo kan de ebike in de komende jaren positief uitpakken qua gezondheidswinst en CO2 uitstoot.
Dank voor je reactie Mark, ik ben het helemaal met je eens. Als een elektrische fiets een auto vervangt is dat prachtigmooi. Het was mijn bedoeling om die nuance mee te nemen met het voorbeeld van de DHL-bus die ingeruild wordt door een elektrische fiets.
Kom op mensen, laten we met z’n allen – als echte doorzetters –
weer hard (tegen de wind in) blijven trappen.
Blijf sterk!
Blijf sterk!
Ik fiets heel veel, en langer met de ebike,veel frisse lucht, wat anders veel teveel zou zijn met gewone fiets red ik dat niet…wel vind ik t overdreven dat jonge Kids met een ebike fietsen…en .. ik laat de auto bijna de hele week staan(alleen ver weg)..en ik loop ook hele stukken …..
Ode aan elektrische fietsers die de auto laten staan! Dank voor je reactie Mariska.
En goed voor je portemonnee:-)
Haha, ook dat nog.
Ik woon in de polder. Ipv 2 autos hebben we er maar 1. De e-bike wordt dus ook gebruikt voor afstanden van 8 a 9 km. Of 800m. Maar in het dorp gebruiken wij dus geen auto, genoeg mensen die dat wel doen. Met boodschappen en kind achterop, Succes zonder ondersteuning op je gewone fiets. Als je denkt dat je fit wordt van een ebike kom je nqtuurlijk bedrogen uit, zolang dat besef er is. Als je ernaast maar genoeg beweegt en beetje gezond eet. Uitvinding die ebike. Wij fietsen er veel meer door en mensen die er geen hebben gebruiken wel vaker de auto in onze omgeving. Dus per saldo is de ebike beter. Gewoon fietsen doe ik ook, op de mtb in het bos of hardlopen.
Electrische fietsen: ik gruw ervan: de snelheid en de boze gezichten als ik, met een van mijn kleinkinderen, in een voor hen te traag tempo fiets en niet snel genoeg voor hen opzij ga. Kan gaan want ik moet mijn kleinkinderen beschermen. Zij houden daar geen rekening mee.
Lekker fietsen, ook in het Limburgse heuvelland.
Ik heb 3 fietsen: een stadsfiets voor mijn boodschappen, een racefiets voor als ik de heuvels in wil en een vakantiefiets waar al mijn bagage opkan en samen met mijn maatje de wijde wereld in fiets. En alles op eigen beenkracht. Heerlijk
Ode aan beenkracht Tineke! Op de fiets in Limburg is prachtig.
Lang leve de oldskool fiets !! Hoeveel mensen zijn er niet die zitten te klagen dat alles zo duur word en toch voor die paar km zich een dure e-brommer aan te schaffen om dan s’avonds ook nog eens met die e-br of auto naar de sportschool te rijden om dan nog eens te betalen om daar dan op een hometrainer te gaan zitten, eigenlijk echt waanzin. E-bike is een perfect middel voor mensen die fysiek niet meer goed kunnen maar als je fysiek in orde bent ga dan voor een gewone fiets. Comfort is als een drug, onbewust heb je er meer en meer van nodig en je geraakt steeds dieper en dieper in de shit. Ik doe niets liever dan winter/zomer , zon/regen/sneeuw/vorst op de fiets van en naar het werk , altijd korte broek en t-shirt, zijn de temperaturen onder 0 dan een nekkraagje om en een muts op en gewoon 30min zweven op die fiets . Je ziet dan de half slapende en depri tegenliggers denken van ‘knettergek’ maar ik ben zelden of nooit ziek en hoe kouder het word hoe meer feel-good hormonen door m’n lijf gieren….king of the world gevoel !!!
Feel-good-hormonen verzamelt u!
Koen, ik ben het volkomen met je eens. Maar deze ontwikkeling is er nu eenmaal. Gemak dient de mens, ook de gezonde mens die deze trapondersteuning eigenlijk niet nodig heeft “lekker toch met windje tegen en heuveltjes op”. Het is dacht ik wel uitgezocht dat mensen op elektrische fietsen meer fietsen dan dat ze ooit op een gewone fiets zouden doen, dus de waarheid zal een beetje in het midden liggen. Enerzijds vrees ik dat we toch een beetje oude zakken aan het worden zijn die alles maar op spierkracht willen doen omdat dat gezonder is, anderzijds zijn er mensen die de trapondersteuning echt nodig hebben. En ja, je ziet nu ook veel kinderen op zo’n e-fiets trappen, daar valt ook weer iets over te zeggen. Sommige kinderen wonen ver van school en dan is zo’n elektrische fiets een uitkomst. Joh, de tijd zal het leren. Maar nu eerst eens een verplichte helmplicht voor alle elektrische fietsen en die (meestal bruut opgevoerde afzichtelijke) fatbikes.
Volgens mij missen een aantal reacties de nuance die gemaakt wordt in het artikel:… als je anders de auto pakt of binnenblijft, is een elektrische fiets een zegen.
Dat terzijde, een groot voordeel van een been-kracht-fiets is dat de variatie in je reistijd groter is (door wind, regen, etc). En daarmee leren/moeten omgaan is een groot goed!
Daarnaast nog een leuke toevoeging is dat een fiets vaak sneller is dan de auto *
Blijmoedig fietsen we verder 😅
* Waarom de fiets veel sneller is dan je denkt (en de auto veel trager): https://decorrespondent.nl/12251/waarom-de-fiets-veel-sneller-is-dan-je-denkt-en-de-auto-veel-trager/8bf48153-3c00-0d8d-25fc-a8509f8907b6
Dank voor je aanvulling Thomas en de link naar het artikel van De Correspondent.
Wauw!! Helemaal mee eens. Ik heb dit gesprek al eens gevoerd met mijn partner tijdens onze fietsvakanties op onze fietsen zonder hulpmiddel 😏 wat we graag zo willen houden. Tot zolang het fysiek kan. Want dan is dat motortje wel handig.
Ode aan fietsvakanties en sterke benen Miep!
Ik ben het er half mee eens.
Vorig jaar is een van mijn benen uitgevallen door een hernia, nu na een operatie ben ik aan het herstellen en kan ik weer lopen maar op een gewone fiets mis ik de kracht om makkelijk op te stappen en ergens te komen.
Nu met een e-bike kan ik alles weer op de fiets doen, ik fiets na de fysio in plaats van 2 km met een omweg van 8 km naar huis, dus beweeg veel meer.
De E-bike heeft mijn leefruimte vergroot.
Maar mijn doel is wel hard werken aan herstel om uiteindelijk de E-bike niet meer nodig te hebben, het is hopelijk een tijdelijk hulpmiddel.
Ik ben het niet half maar helemaal met jou eens Elisabeth! Succes met je herstel. Veel kracht en wijsheid toegewenst.
Helaas ben ik minder om mijn medemens bezorgd dan om me zelf….als ik bij een stoplicht sta te wachten en ik mag kiezen tussen een electrische fiets/brommer of een 2-takt herrie/stink apparaat naast me, dan kies ik voor die electrische….voor mijn eigen oren en longen stukken beter.
Ik wil daar wel een nuancering in aanbrengen. Ik leef behoorlijk gezond met gezonde voeding, hardlopen, krachttraining, ademhalingsoefeningen en koude training. Maar ik ging wel altijd met mijn auto naar mijn werk. Dat vond ik te ver om te fietsen. Nu heb ik een goede elektrische fiets gekocht en mijn auto weg gedaan. Ik ga nu wel dagelijks met de elektrische fiets naar mijn werk. Niet gehaast, maar gemiddeld tempo fietsen en tussendoor nog ademhalingsoefeningen op de fiets. Dus nu nog meer beweging dan voorheen!
Ik ben het er wel mee eens dat het onzin is om voor kleine stukjes een elektrische fiets te gebruiken. Ook jonge mensen die gezond zijn hebben mijn inziens geen elektrische fiets nodig.
Ha Ronald, de nuancering die je aanbrengt, heb ik ook opgeschreven. Dit zinnetje was blijkbaar aan je aandacht ontsnapt: Natuurlijk, als je anders de auto pakt of binnenblijft, is een elektrische fiets een zegen. Geniet je fiets en de ademhalingsoefeningen!
Helemaal mee eens! Fiets 2 a 3 keer per week naar mijn werk (12km enkele reis). Lekker dik half uur, de hoofd leeg en lekker voldaan!
Ik ben het er niet mee eens. Ik had altijd een bloedhekel aan fietsen, tot ik mijn elektrische fiets kocht. Ik ben er echt super blij mee!! De auto blijft zes van de zeven dagen op zijn plek staan nu, en in het weekend ga ik voor de lol een stuk fietsen. Nou woon ik in Zuid-Limburg (bult op, bult af) en rijd ik nooit met de maximale ondersteuning, dus ik heb niet het gevoel dat ik op de brommer zit. (Oh en ja daarnaast loop ik toch mijn kilometers, douche ik koud en eet ik gezond).
Ha Jolanda, ik ben het wel met jou eens. Zoals ik schrijf in het blog: Natuurlijk, als je anders de auto pakt of binnenblijft, is een elektrische fiets een zegen. Auto laten staan en lekker met de elektrische fiets door Limburg!
Kijk maar eens naar de cijfers ivm obesitas en andere welvaartsziekten. Meer nog: volgens mij geeft elektrisch fietsen valselijk het gevoel dat je aan het sporten bent. En waar mensen vroeger nog te voet naar de bakker gingen nemen ze nu beslist hun elektrische fiets.
Maar hé, niemand verplicht ons de meute te volgen.
Helemaal eens. Ik (62) fiets nog altijd op mijn Koga-fiets, in weer en wind. Lekker zwoegen zo nu en dan in storm en regen en daarna voldaan en eerlijk, ook af en toe mopperend als het slecht weer is. Maar hee, regenpak aan en klaar:)
Wat voor Koga heb jij Janine?
Een Koga Myata. 27 versnellingen:)
Helemaal mee eens. Een elektrische fiets doet werkelijk niets voor het lichaam en geest van de meeste mensen.
Ik ken eigenlijk maar weinig mensen die de auto laten staan voor de (elektrische) fiets, maar ik ken wel een hoop mensen die hun normale fiets hebben ingeruild voor een elektrische.
Dus misschien ook niet zo fijn voor het milieu… 🤔
Ik had het zelf kunnen schrijven! Inderdaad zorgwekkend. Je zult straks maar afhankelijk zijn van deze slampampergeneratie voor zorg of andere fysieke beroepen.
Hier een iets genuanceerder beeld van een ex-tegenstander van de e-bike ;-).
Maar toegegeven, ik zocht wel een heel specifiek type e-bike toen ik bewust mijn bedrijfswagen afgaf: een sportief gebouwd lichtgewichtje van 12 kg met lichte motor (helft van de ‘power’ van doorsnee e-bike) in achterwiel ipv trapas zodat ik makkelijk zonder motor kan trappen ook. Mijn doel: één fiets waarmee ik alles kan doen en die ik makkelijk kan aan- en uitzetten. Naar het werk rijden (goeie 10 km enkel met ongeveer 100 hoogtemeters), ritjes met de kroost, naar de stad en terug of trekken met de fiets… Die ene tweewieler is mijn bondgenoot sinds januari en ik ben er nog steeds vol van omdat ik hard stilstond bij mijn keuze als scepticus-der-elektrisch-fietsen.
Ik ben al flink sportief: 3x per week hardlopen, 1 à 2x naar de sportschool en dus wat getrap op die al dan niet (e)bike 3 dagen per week (en meer met alle andere ritjes ertussen). Heb ik de dag ervoor sterk getraind/regent het pijpenstelen/waait het 90 km/u, dan zet ik de motor op en peddel aeroob, rustig ademend en ietsje minder zwetend (jaja, enkel de ecostand wordt gebruikt). In andere omstandigheden gaat de motor niet op, zeker niet als ik met de kroost fiets, vind ik heel oneerlijk tov hen. Gezien ik een stevig gezin heb met best wel wat uitdaging én mijn conditie helemaal OK is , doe ik aan ‘pick your battles wisely’ en geniet van wat mentale rust als de ochtendrush zachtjes mag verwerkt worden ipv tegenwind beukend ;-). ’s Avonds gaat de batterij eigenlijk minder aan omdat ik dan na kantoorwerk graag écht de benen strek.
In a nutshell.
Ja, er wordt te gemakkelijk gekozen voor de elektrische fiets (ik erger mij ook aan sommige speed pedelec bestuurders op de hoogste stand die je ei-zo-na van de baan maaien) maar ook neen, niet iedereen misbruikt dat comfort dermate dat het problematisch is voor henzelf of anderen.
Dus ik mis wat nuance in de hele discussie en vind het iets te oordelend, te zwart/wit terwijl dat fietsende volkje een heel kleurrijk allegaartje is, toch :-)?
Helemaal met je eens.
Dag Maaike,
Ik ben heel erg benieuwd welke e- bike je gekozen hebt want dit klinkt zoals het mij ideaal lijkt. Wil je mij dit vertellen?
Groet, Anja
Dag Anja,
Ik wilde het er niet meteen bij pennen, anders kwam het misschien over als ‘publiciteit voor’ maar ik deel het graag hoor: het gaat om een Orbea Vibe H30 EQ (de EQ staat voor toevoeging van een bagagedrager en spatborden, best nuttig in dagdagelijkse ritten met fietstassen). Ik vergeleek heel wat fietsen maar deze werkte voor mij echt best en ik heb een fietswinkel in de buurt die ze verdeelt. Een kleine 3000 km later nog elke dag blij met die keuze.
Groetjes,
Maaike
🧡. Funny, because it’s so true
Eens! Ik had een elektrische fiets en vond het niks. Ik heb hem iemand kado gedaab en hwb nu gewoon weer een lekker lichte wendbare sportieve gewone fiets. Ik fiets over de Limburgse heuvels, en weet precies langs welke route ik het Geuldal gemakkelijk uit kom😊. En lukt het een keer niet? Dan stop ik even of ik loop. Ik vind het fijn om op eigen kracht te fietsen en om te weten wat ik wel of niet kan op eigen kracht.
Eens! Ik had een elektrische fiets en vond het niks. Ik heb hem iemand kado gedaab en hwb nu gewoon weer een lekker lichte wendbare sportieve gewone fiets. Ik fiets over de Limburgse heuvels, en weet precies langs welke route ik het Geuldal gemakkelijk uit kom😊. En lukt het een keer niet? Dan stop ik even of ik loop. Ik vind het fijn om op eigen kracht te fietsen en om te weten wat ik welof niet kan op eigen kracht.
Ben het volledig met je eens. Onzin al die elektrische fietsen, gewoon lekker in beweging blijven en tegen wind in trappen op mijn gewone fietsje, dat houdt me fit en vrolijk als 60 plusser.
Ikben 82. Ik heb nu 2 jaar een elektrische fiets. Ik heb de motor op een lage stand. Mijn man heeft al heel lang zo’n fiets. Hij heeft hem echt nodig en hij fietst wel 3000 km per jaar. Dus ouderen hebben er veel plezier mee.
Dat is een mooi bericht Ria. Dank voor het delen!
Ben het bijna helemaal met je eens. Vind zo’n elektrische fiets ook helemaal niks. Beter en lekkerder is zelf fietsen.
Maaarrrrr….. mensen die voorheen met de auto gingen en nu in weer en wind de 20 tot 40km op de elektrische fiets overbruggen vind ik dan wel weer goed.
Ook mijn ouders met slechte knieën die anders niet of weinig nog zouden fietsen. Fietsen nu op eco stand eerlijk 40km zonder pijn maar wel lekker in beweging.
Jammer genoeg fiets alleen zo’n 90% zonder bovenstaande reden op zo’n snelle fiets en dan ook nog loeihard……
Lijkt erop dat we het helemaal eens zijn Annemiek: Natuurlijk, als je anders de auto pakt of binnenblijft, is een elektrische fiets een zegen.
Helemaal mee eens!!
Het ergste is nog dat ze vol blijven houden dat ze zo sportief bezig zijn op die elektrische fiets en dat ze nog steeds zelf moeten trappen. Prima uitvinding voor als je het zelf niet meer kunt maar dan ook echt als ondersteuning. Helaas is dat meestal niet het geval!
Ben van mening dat comfort the thing is & daardoor dus discomfort weggezet wordt.
Ik fiets op de gewone fiets met 3 versnelkinkjes prima .
Ben 63 jaar jong maar voel soms druk van mijn omgeving is t niet tijd v d eletrieke fiets…
Je wordt sterk in weer & wind naast hartslag bloedsomloop .
Ook vind ik deze elek.fiets het gevaar op de weg.
3maal hulde aan de gewone fiets.
Omarm het discomform laat je niet gek maken doe ik niet…..ga fietsuhhh wel op de juiste fiets….fijnexavond & Week…
hee… das mijn tekst!
maw mee eens
Haha, dit is jouw mening Victor, de tekst komt er bij jou anders uit 😉
Volledig eens, als ‘soort’ maken we onszelf steeds zwakker!
Ik reageer ietwat stevig: bij ons in de polder zie ik letterlijk alle kinderen vanaf 12 jaar op een elektrische fiets naar school rijen. Hen wordt de kans ontnomen om spelenderwijs kracht en conditie op te bouwen. En de weerstand van de wind te leren hanteren en zo een succes te ervaren. Iets waarvan zij vervolgens hun hele leven baat bij zouden hebben. Ik snap de sociale druk, maar ouders: dit is echt niet goed. Mijn kinderen zijn 20-ers. Dus bij ons speelde het net niet, ik heb makkelijk praten.
Hard choices, easy life.
Easy choices, hard life!
Jerzy Gregorek
Mensen willen nu comfort, maar ze snappen niet dat ze daar later de prijs voor gaan betalen. Daar is niets mis mee. Dat is hun keuze.
Ik ben 40 en train al mijn hele leven en dat zal ik blijven doen. Zo blijf ik sterk en fit. Terwijl ik om mij heen mijn leeftijdsgenoten steeds minder fit en dikker en zieker zie worden. Dat zou ik echt niet willen. Bewegen en gezond (echt) eten is het beste medicijn voor een hoge kwaliteit van leven.
Jerzy Gregorek for president!
Mee eens,
Ik ben 71 maar wil (nog) géén elektrische fiets, zolang het zonder grote fysieke problemen gaat.
Je inspannen op de fiets is prima voor je lichaam.
Dat onnodige racen op een elektrische fiets leidt tot niets.
Fiets ze.
Herman
Ik gun iedereen buitenlucht en ruimte. De ruimte die e-bikes claimen is enorm en gaat ten koste van het fietsplezier van anderen. Ze zijn echt een gevaar op de weg vaak want ze hoeven geen inspanning te leveren en kijken alleen maar rond of zijn gericht op van A naar B. Mijn man is aangereden door een e-bike. Die dingen zijn zo zwaar en geven veel schade. Gelukkig had hij zelf niks behalve schrik en materiële schade. Ik denk dat de gemakzucht van e-bikes veel invloed heeft op de veiligheid onderweg. Iedere gek mag scheuren waar hij/zij wil. Het allerergste vindt ik dat die mini e-bikes mee de winkel in gaan. Ouderen op een e-bike kan ik begrijpen. Scholieren in de polder ook met een lange rit in weer en wind maar de rest niet. Pure gemakzuchtig die later alleen schade aan de eigen conditie en gezondheid veroorzaakt.
Meer oudere mensen naar buiten op de electrische fiets. Voor de jongeren beneden 50 geen electriche fiets. Meet sporten ook op het voortgezette onderwijs.
Ik ben het eens met Herman van 71. Zo lang het niet nodig is gewoon lekker doortrappen op een gewone fiets. Dus de leeftijdsgrens van 50 die Beert voorstelt is naar mijn bescheiden mening veel te laag. Gewoon geen grens op leeftijd maar eerder bij fysiek ongemak of langere afstanden boven de 15km. Ik ga soms in gesprek met mensen uit mijn omgeving met een e-bike maar ik ben zeker geen moraalridder. Er komt altijd wel een “goed” excuus.
WoW al met 50+ …nou echt niet, ik fiets alles en loop 3x /week en 1x bootcamp en ben een vrouw van 60 en werk 45+ uur als arts in ziekenhuis.
Zo zijn er velen dus de leeftijdsgrens is wel heel laag.
En ouderen rijden te snel op de e-bike terwijl hun reactievermogen/-snelheid minder wordt en dan ook nog zonder helm met tgv de e-bike veel ongeval op de eerste hulp met botbreuken en erger zoals hersenletsel
Dus ongeacht leeftijd zal er ook iets aan veiligheid gedaan moeten worden
Respect Marjonne!
Dank je wel.
Alleen zo blijf ik gezond en houd plezier in mijn leven en werk.
Enerzijds ben ik het met je eens. In Rotterdam in het niet anders. Anderzijds kun je nooit oordelen over regerend die de electrische fiets bestierd… denk aan spierziektes, me, blessures etc. etc. En dan nog degene die anders met de auto of ov zou gaan, die doen in ieder geval iets aan beweging, core stability en smeert zijn gewrichten… Niets is wat het lijkt😇🍀
Regerend = degene
Hallelujah, wat een rake column, Koen. Hier ook een promotor (en hopelijk inspirator) van de gewone fiets. Alle beetjes helpen! Keep up the good work.
Ik ben het zooo met je eens… Eerder stopten de pubers ‘pas’ met trappen als ze scooter gingen rijden, nu zie ik in het verwende Amstelveen al 10 jarigen op elektrische minifietsjes en ontzettend verl scholieren op fat-en andere elektrische bikes🥲Ouders denken niet aan ee negatieve gezondheidsgevolgen voor de kids die ze ‘verwennen’ met zo’n fiets. Helaas…
Ook op een elektrische fiets beweeg je. Het kan voor iemand die nooit beweegt een opstapje zijn om te gaan bewegen. Ik heb zelf een hekel aan fietsen, ik loop graag hard. Ik gebruik de elektrische fiets als herstel training om is iets anders te doen dan hardlopen. Naar mijn werk 30km fietsen in een lage hartslag zone en toch lekker vooruit komen gaat prima. Je kan ook prima stuk gaan op een elektrische fiets, even de ondersteuning uit en gaan. Als je het beu bent ondersteuning erop en uit fietsen.
Klopt ook! Want anders fietste je geen 30 km naar je werk. Dus e bike om meer te fietsen is top! Evenals e bike als je om fysieke redenen anders níet zou kunnen fietsen. Voor veel mensen geldt dit echter niet en zeker niet voor kinderen die 5 km naar school fietsen
De hier niet gewenste reactie.
Nuancering is op zijn plaats.
Heb jarenlang geforenst met auto Rotterdam-Delft. Wekelijks bij bij de benzinepomp langs je verplaatsen idd van zitplek (werk) via zitplek (auto) naar huis.
Tot… de electrische fiets. 50 minuten uit en thuis. Onbezweet aankomen. Geen stress op Kleinpolderplein. Onderweg nog wat ademhalingsoefeningen doen….. Had dit jaren eerder moeten doen.
Zie op de Veluwe legio grijze dakduiven die met hun electrische fiets de omgeving verkennen. Bakkie doen bij ANWB oplaadpunt. Door die fiets is hun spanwijdte vergroot. Gaan activiteiten ondernemen die ze anders niet gedaan hadden.
Idd heel irritant blijven ze twee breed rijden op de bospaadjes, op standje turbo, maar heb dit liever dan zittend achter de geraniums.
Ha Bert, mooi werk!
Maar de nuancering die je maakt zit toch al in het blog van Koen verwerkt?
Zeer gewenste reactie Bert. Alleen had ik die ook wel in mijn blog gezet. Gezien de vele reacties was dit zinnetje een beetje verstopt: Natuurlijk, als je anders de auto pakt of binnenblijft, is een elektrische fiets een zegen.
Zo ontzettend mee eens! Ik geef zelf les op een middelbare school en heb prima begrip voor leerlingen die met de e-bike naar school komen, als ze pakweg van Maassluis naar Schiedam komen. Maar ik word op weg naar school (10 minuten fietsen) ingehaald door wijkgenootjes op een e-bike! Waanzin! Mijn dochter van 12 schamperde gisteren: ik weet nu waarom het een Fatbike heet: je wordt vanzelf Fat… Beweging is belangrijk! Heb gelukkig zelf 2 veel bewegende kinderen en een sportieve echtgenoot. Geen e-bikes hier!
Ode aan fietsen en aan leraren op de middelbare school!
Precies dit roep ik ook!!
Ik ben er van overtuigd dat over een paar jaar de ‘gewone’ fiets weer populair wordt vanwege de onderliggende problematiek. Als de jongelui nog een (paar) sporten beoefenen is er waarschijnlijk weinig aan de hand vwb het elektrisch fietsen maar vaak is die sport er niet. Wij (bij Bever) verkopen jassen aan oa fietsers. De jas voor een elektrische fietser is vele malen warmer dan voor de ‘gewone’ fietser; men fietst zich niet warm. Zegt genoeg!
Ik zeg niet nooit, maar voorlopig hou ik het bij een rood hoofd als ik hellinkjes op fiets 😉.
Jij bent ook niet normaal, jij gaat op zaterdagochtend in een ijsbad zitten 😉
Jongeren en een ebike… Als je in de Achterhoek woont en volle bak wind elke dag hebt… Wellicht, wellicht…
Maar die prijs van die fietsen, niet normaal. 3K is niks voor zo’n fiets.
Mijn oude Batavus van 20jr oud is aan vervanging toe. Eerlijk gebied te zeggen dat ik enorm twijfel. Wel of geen Ebike. 15km enkele reis woon-werk. (Rdam-Capelle) Maar de prijs houdt me tegen. Een sportieve hybride fiets is wellicht een betere optie. Ben je iig geen 3K kwijt.
Sportieve groet