3 dingen die je over jezelf wilt weten

3 dingen die je over jezelf wilt weten

‘Wauw, wat een geweldige brochure,’ zegt G. van de Rabobank.

‘Dank je,’ zeg ik, ‘er staat in wat we doen.’

‘Ja, hiermee moet ik de handen wel op mekaar krijgen bij ons vitaliteits-overleg volgende week. Ik wist helemaal niet dat jullie dit allemaal deden. Ik dacht dat je vooral bezig was met marathons en extreem gedoe in ijsbaden enzo.’

G. werkt bij de Rabobank en we kennen elkaar nu een tijdje. Hij is een fanatieke loper en houdt wel van koud douchen en een winterse dip in de gracht.

Vorige week vroeg ie of ik niet iets kon betekenen voor de bank. Ze willen iets met vitaliteit en vooral tegen stress.

‘Tuurlijk kan dat, ik gooi van de week wel even onze brochure door de bus, daar staat alles in,’ had ik gezegd.

En nu belt hij om over de brochure te praten.

G. heeft gelijk. Ik ben zelf vooral bezig met marathons, koud douchen en mediteren. En als ik enthousiast ben over Finland, ijsbaden of loopevenementen nog verder dan de marathon, dan schrijf ik er graag een blog over.

Ik kan moeilijk iedere week bloggen over een afdeling bij bedrijf X die met ademhalingsoefeningen aan de slag gaat. Maar ja, uiteraard doen we dat graag.

Sportrusten wil iedere Nederlander 3 dingen leren

  1. Welke ademhalingsoefening werkt voor jou?
  2. Welke voeding past bij je?
  3. Op welke hartslagen kun jij het slimst sporten?

Na twintig jaar sporten, ademhalingsoefeningen proberen en experimenteren met voeding heb ik verschillen mogen ervaren. En door interviews met honderden mensen weet ik dat de verschillen per persoon groot kunnen zijn.

Je kunt daarom het best zelf het antwoord vinden op bovenstaande 3 vragen.

Om antwoord te vinden op bovenstaande drie vragen hebben we drie mooie programma’s ontwikkeld.

Tem je brein

Ademhalingsoefeningen werken om in te slapen, om te ontspannen, om beter te sporten en voor meer focus en energie. Eigenlijk is het een wonder dat zoiets simpels, zo krachtig is. Het programma om te achterhalen welke ademhalingsoefening bij je past hebben we Tem je brein genoemd. Want zo voelt het. Dat je de onrustige puppy in je hoofd tot rust maant. En het spreekt voor zichzelf dat het programma over ademhalingsoefeningen het meest aansluit op stress. Ik ben er heilig van overtuigt dat iedereen zich wel een ademhalingsoefeningen eigen kan maken die goed werkt. Een rustige subtiele oefening om te ontspannen of juist een heftige intense oefening als je van power houdt. Het is in ieder geval een zegen om een ademhalingsoefening te vinden die bij je past.

sportrusten 5 kilo kwijt

5 kilo kwijt

Om te achterhalen welke voeding het best bij je past hebben we een 30 dagen programma ontwikkeld met de naam 5 kilo kwijt. Dit programma is inclusief een kookboek en moedigt je aan om vooral veel vers te eten en niet meer dan 3 x per dag te eten.

De naam van het programma benadrukt het afvallen, en je raakt ook kilo’s kwijt. Maar nog waardevoller dan het getal op de weegschaal is de dot extra energie die je krijgt.

Sporten

Uiteraard hebben we ook een programma om je topfit aan de start te krijgen van een mooi loopevenement. Daar is Sportrusten om bekend geworden. We pakken dat wel meteen goed aan met hartslagmeters en gericht lopen. Want ook een beginner kan snelle progressie maken als ie het meteen goed aanpakt.

Moet ik er wel bij zeggen dat we bij Sportrusten oogkleppen ophebben. Want we werken alleen met hardlopen of wielrennen, dus mensen die een andere sport willen doen, kunnen alleen de eerste twee programma’s volgen.

Het spreekt voor zich dat deze programma’s ook samen met je collega’s goed werken

 ‘Dat moet je prominenter op je website zetten,’ zegt G.

‘Waarom,’ reageer ik verbaasd.

‘Man, elk bedrijf wil iets met vitaliteit. Stress en overgewicht zijn hot. Het is toch veel makkelijker om bij één bedrijf 250 mensen op weg te helpen, dan om 250 mensen te vinden via internet.’

‘Als bedrijven iets met ons willen, vinden ze ons wel. Genoeg mensen van HR-afdelingen lezen mijn boeken. Dat gaat vanzelf.’

‘Ik zou toch maar eens een bloggie schrijven met deze brochure erin.’

‘Doe ik.’

‘En heb je nog zo’n brochure voor me? Dan leg ik die op het bureau van mijn leidinggevende.’

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

4 reacties op "3 dingen die je over jezelf wilt weten"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.