Doe mee: goede daden in 2022

Bij Dirk van den Broek zat een meisje achter de kassa. Ze was een jaar of zeventien en droeg een bordeauxrode hoofddoek.

Voor me stond een jonge vrouw. Vermoedelijk een jaar of twintig. Ze legde haar spullen op de band. Mozzarella, tomatensaus, pasta, een fles witte wijn, een reep chocola (karamel/zeezout), een fles spa rood en een paprika.  De jonge vrouw had een bos krullen en leek net teruggekomen van zonvakantie.

‘Mag ik je iets zeggen?’ vroeg de caissière. Ze lachte een tikkie verlegen.

‘Ja, hoor,’ antwoordde de krullebol, wat op haar hoede.

‘Ik vind je echt heel mooi,’ ze schoof haar hoofddoek iets naar beneden en haalde daarna de streepjescode op de paprika voor haar langs. Bliep. ‘Ik bedoel er verder niets mee, maar je bent gewoon heel mooi.’

De hele mooie vrouw lachte een rij witte tanden bloot en keek verbaasd opzij, naar mij. Alsof ik nog wat uitleg zou geven. Ze beet op haar onderlip en keek weer naar de caissière: ‘Ehhh, nou dank je wel.’

Ze rekende af en liep naar buiten.

Het meisje begon mijn boodschappen te scannen. Er leek Mona-Lisa-achtige glimlach in haar mondhoek te prikken.

‘Dat is dan € 23,80,’ zei ze.

‘Mag ik je iets zeggen?’ de krullebol was teruggekomen en keek nu naar het meisje.

Nu was het de beurt aan het meisje om verbaasd te zijn. ‘Ehhhhhh, ja hoor.’

‘Dat was echt heel lief van je om te zeggen. Je hebt mijn dag gemaakt. Heel erg dank je wel,’ zonder de reactie af te wachten draaide ze om en liep alweer stralend weg.

Nu keek het meisje achter de kassa naar mij. ‘Eigenlijk zijn de meeste mensen gewoon lief,’ zei ze op een toon die het midden hield tussen verbazing, opluchting en vrolijkheid

Ik hield mijn pasje tegen het pinapparaat en de betaling werd goedgekeurd. ‘Fijne dag nog. Dat er maar veel lieve mensen langs je kassa mogen komen vandaag.’

‘Dank u wel.’

Eigenlijk zijn de meeste mensen gewoon lief.

Dat lijkt me een mooi vertrekpunt voor 2022.

De leden van Sportrusten trappen het nieuwe jaar af met een ‘goede-daden-maand.’ Doe iedere dag een goede daad. Dat kan dagelijks hetzelfde zijn, maar je kunt ook variëren.

Kijk in de video wat Janneke bijvoorbeeld doet:

Nog meer tips om iemand blij te maken:

  • fietspost: hang een aardig briefje aan de fiets van je kind
  • groet de eerste 5 mensen die je tegenkomt op straat
  • schrijf een kaartje aan je moeder/vader
  • betaal de boodschappen van degene achter je
  • breng een pan soep bij je buren

Heb jij nog ideeën?

Hoe dan ook: ik wens je een mooi 2022. Met veel toewijding, discipline, luchtigheid, dankbaarheid en lieve mensen om je heen.

Over de auteur

Ademhaling is mijn favoriete onderwerp. Hardlopen en kou staan gedeeld tweede. Over deze onderwerpen schreef ik 10 boeken en ik leid ademcoaches en koucoaches op. Mijn favoriete ademhalingsoefening is anapana en run-dip-run is mijn favoriete training.

Koen de Jong