5 dingen over stress die je al lang weet

5 dingen over stress die je al lang weet

Het bord boven de snelweg gaf aan dat het tot de A9 nog 23 + 60 minuten was.

+ 60?

Dan kom ik te laat voor mijn volgende afspraak. Ik kijk op de achterbank van mijn auto en zie mijn tas staan. In die tas zit mijn telefoon, maar ik kan er niet bij. Bij het volgende benzinestation moet ik er even af om mijn telefoon te pakken om S. te appen dat ik te laat ben. De borden boven de weg geven 50 aan als adviessnelheid, maar mijn kilometerteller haalt nog geen 30. Ik reik mijn hand richting mijn tas, maar ook nu kan ik er niet bij. Het volgende benzinestation is nog niet in zicht. Mijn vorige afspraak met S. had ik ook al verplaatst, ik voel me bezwaard dat ik nu een halfuur te laat ben. Zeker als ik hem niet kan laten weten dat ik te laat ben. Hij komt vanuit Arnhem naar Amsterdam voor onze afspraak, ik wil hem niet laten wachten.

Na 20 minuten ben ik bij het tankstation: 15 nieuwe app-berichten, waaronder M. dat de boeken Verademing op zijn en dat er een aantal in back-order zijn

Even bellen om nieuwe te bestellen.

Maar eerst S. appen.

Ik zet mijn headset aan en bel de uitgever om boeken te bestellen. Op de A4 neemt de vertraging nog steeds toe. Af en toe kijk ik of S. al heeft gereageerd, maar het blijft bij één vinkje. In mijn hoofd denk ik aan mensen die nog moet mailen en terugbellen.

Ook doe ik een ademhalingsoefening, maar de onrust blijft.

’s Avonds ga ik een rondje hardlopen.

Het regent. Ik heb geen zin.

De eerste kilometer denk ik aan mensen die ik niet heb teruggebeld, maar dan hoor ik een hels kabaal in een boom vlak naast me. Halsbandparkieten. Het blijft een gek gezicht midden in Amsterdam. De tropische halsbandparkieten die met tientallen in een boom zitten. Het is donker, waarom maken ze zo’n kabaal?

Ik loop verder en denk afwisselend aan regen op mijn wang, mijn looptechniek, koude handen en of ik een dip in de gracht zal nemen.

Ja.

Een run-dip-run is echt wel een goed idee.

In het ijskoude water (6 graden Celsius?) breng ik mijn ademhaling tot rust en tien minuten later zit ik met een warme kop thee op de bank.

Voldaan.

Ontspannen.

5 dingen over stress die je al lang weet

1. Een ademhalingsoefening doen om van stress af te komen is moeilijk

Wat je aandacht geeft groeit. Dat is logisch. Als je ademhalingsoefeningen doet om van je stress af te komen, maak je het jezelf dus wel moeilijk. Want je bent alsnog bezig met stress in plaats van relaxen. Daarom ben ik (ook) fan van de oefeningen van Wim Hof en S. N. Goenka. Omdat je bij die ademhalingsoefening onmogelijk aan andere dingen kunt denken (Hof) of je geen verandering beoogt, maar enkel observeert (Goenka)

2. Probeer te ontspannen en piekeren gaat aan

Stress werkt piekeren in de hand en een brein keert terug naar het piekeren als je ontspant. Daarom ga je ’s avonds malen over je kinderen, je baan, je huwelijk, de hypotheek, je ouders. Je amygdala keert terug naar de bron van het piekeren, je probleemherkennend vermogen wordt groter en je probleemoplossend vermogen wordt kleiner.

3. Je bent je gedachten niet

Stress is (bijna) nooit accuut. Negen van de tien keer is stress een voorschot op iets wat in de toekomst gaat plaatsvinden of een reactie op iets dat in het verleden heeft plaatsgevonden. Het zijn gedachten aan (mogelijk) zorgelijke situaties. Als je veel sombere, stressy gedachten hebt is de kans groot dat je zelf ook somber wordt. Maar het is een geruststelling om te weten dat je jouw gedachten niet bent. Zoals je kriebel aan je pink kunt hebben, zo kun je sombere gedachten hebben. Maar je hoeft je niet te identificeren met je gedachten.

4. Je hartslag en je ademhalingsfrequentie gaat omhoog

Door stress gaat je ademfrequentie omhoog. Je gaat sneller (of dieper) ademen. In reactie daarop gaat je hartslag omhoog (of je hartslagvariabiliteit naar beneden). Het is fijn dat  ongrijpbare stress (waar komen die gedachten vandaan?) een meetbare en voelbare reactie heeft. Want daarmee heb je een mooi kompas over je stressniveau. Rustige ademhaling en coherente hartslag? Dan ben je ontspannen.

5. Sporten, dansen, tuinieren, wandelen, koken, mediteren en yoga helpt

Elke fysieke inspanning waar je met aandacht bijblijft helpt om te ontspannen. Geef het lichaam iets te doen en zorg dat je met aandacht bij je taak bent en je ontspant vanzelf.

Wat is jouw favoriete activiteit om te ontspannen?

Ps. Het maakte S. niets uit dat ik een halfuur later was. Hij zat heerlijk ontspannen koffie te drinken en de krant te lezen: ‘Geen enkel probleem, ik heb geen haast.’

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Nieuwsbrief
Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, nieuwe interessante boeken en meer in je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Ik, de wielrenner (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.

2 reacties op "5 dingen over stress die je al lang weet"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.