Tegenstrijdig

Tegenstrijdig

Je ondergraaft je hele Sportrusten verhaal en theorie. Het is tegenstrijdig: kalmpjes aan lopen op hartslag en nu lopen met Stryd. Ik ben het zat! Het voelt alsof pa een nieuwe vriendin heeft en de huiskamer ineens anders wordt ingericht, omdat dat moet van de nieuwe vriendin. Ik ben teleurgesteld. Sportrusten leek een oer-persoonlijke club, waarbij we bij Janneke en Koen aan tafel zaten, maar nu is het ineens veranderd in een Stryd promotie-campagne.

E. vindt mijn laatste experiment maar niks.

Ik trainde veel, deed intensieve intervallen én ik liep een PR dankzij vermogensmeter Stryd.

De laatste weken blogde ik er enthousiast over.

De mail van E. raakt me.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik mensen afschrik en demotiveer.

Één zinnetje valt me bijzonder op: het is tegenstrijdig

Dat klopt.

Vogels kijken zonder meter of intensieve intervallen met een vermogensmeter is nogal een verschil. Ik begrijp de weerstand tegen een vermogensmeter, dat had ik zelf ook.

Daarom ben ik het gaan testen.

Vaak als ik weerstand voel, komt er iets interessants boven, zeker als andere mensen laaiend enthousiast zijn.

Zo had ik nogal veel weerstand tegen een marathonschema waarbij je niet meer dan 14 kilometer traint, Stans van der Poel overtuigde me dat het een goed schema is.

En ik had weerstand tegen ademhalingsoefeningen, maar mijn meditatieleraar S. N. Goenka leerde me de kracht van eenvoudige oefeningen.

En ik had weerstand tegen kou, maar het enthousiasme van Wim Hof werkte nogal aanstekelijk.

En ik vond periodiek vasten maar niks, tot ik Edward Blommaart interviewde en het zelf ging proberen.

Ook binnen die onderwerpen wemelt het van de tegenstrijdigheden

Neem mijn twee favoriete ademhalingsoefeningen: anapana-meditatie en de oefening van Wim Hof. De eerste oefening is een subtiele oefening in observeren, de tweede oefening een hele heftige oefening om iets te doorbreken. Ik ben ook fan van ademhalingsoefeningen met een hartslagmeter om je hartslag te laten zakken, maar ook daarin zit een tegenstrijdigheid: want juist de oefeningen waarbij je zonder hartslagmeter gaat voelen zijn nog meer favoriet.

Met kou idem dito: liever douche ik warm, maar ik moedig mensen aan om koud te douchen.

Of periodiek vasten: samen ontbijten is ontspannen en gezellig, maar inmiddels eet ik zelden voor 12:00 uur ‘s middags.

Zoals met ademhaling, voeding en kou is het ook met trainen en meters: er zijn veel verschillende gewoontes om uit te proberen

Voor wie is lopen op vermogen interessant en voor wie niet?

Van mijn 20ste tot mijn 41ste heb ik (in periodes) met veel plezier met een hartslagmeter getraind. Soms liet ik mijn meter maandenlang in de la liggen, andere periodes liep (of fietste) ik iedere training met een hartslagmeter.

Loop jij minder dan 3 jaar en heb je nog veel te leren over je lichaam en wil je goed voorbereid en goed uitgerust aan de start van een evenement staan dit najaar? Dan is een hartslagmeter uitstekend. Je leert veel en je kunt zones D2 afwisselen met vogels kijken en wat intensiever lopen.

Loop jij langer dan 3 jaar en blijf je hangen op hetzelfde niveau? En wil je graag een PR lopen en een nieuwe trainingsprikkel uitproberen? Dan is lopen op vermogen een mooi alternatief. Wil je nog wat meer lezen over lopen op vermogen? Dan kun je hier het e book downloaden (cadeautje) dat ik schreef met Ron van Megen en Hans van Dijk.

Gericht trainen op vermogen en ‘vogels kijken’ zijn overigens een prima combinatie.

Tegenstellingen kunnen naast elkaar bestaan.

Er huizen veel tegenstellingen in ons

Soms luister ik Fia (zoek maar eens op), een dag later luister ik Iron Maiden (Can I play with madness).

Soms wil ik met boek op de bank onder een dekentje liggen, soms wil ik rennen in de regen en een dip nemen in de gracht.

Soms wil ik gemberthee, soms bier.

Soms wil ik met vrienden en familie ouwehoeren, soms ben ik liever alleen.

Ode aan de tegenstelling.

Met Sportrusten moedigen we je aan om te trainen, ademhalingsoefeningen te doen, anders te eten en koud te douchen.

Niet omdat wij weten wat voor je werkt, maar om je te helpen ontdekken wat bij je past.

Misschien is dat lopen met Stryd voor een PR, misschien is dat rustig lopen en genieten van het bos.

Er is maar één manier om erachter te komen: zelf uitvogelen (en daar helpen we je graag mee).

Op een mooie zoektocht!

PS: E. zonder vermogensmeter van de vogels genieten is een goed idee 😉

Over de auteur

Koen de Jong (1979) loopt hard, fietst graag, ademt rustig en doucht koud. Hij is bedenker van het 100-dagen-sportrustenprogramma en geeft veel presentaties bij bedrijven.

Koen schreef de boeken Verademing (met Bram Bakker), Ik hardloper en De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel), Kopwerk (met Aart Vierhouten) en Koud kunstje (met Wim Hof). Zijn werk is in meerdere landen vertaald.

Zijn favoriete boek: Momo en de tijdspaarders.

Verder is hij dol op vers gemaaid gras, landkaarten, boekwinkels en ijsvogels.


Nieuwsbrief

Wil je wekelijks het nieuwste blog, aankondiging van webinars, meer interessante kost je mailbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

*  Website URL


20 Responses to "Tegenstrijdig"

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.