Hoe nu verder na de marathon??
Hoe nu verder na de marathon??
Hallo,
Ik heb na 100dagen trainen, de marathon van Rotterdam boven verwachting zeer ontspannen (uit)gelopen. Geen blessure, weinig spierpijn, snel herstel. Dit heeft er absoluut voor gezorgd dat ik zeker vaker een marathon wil gaan lopen met sportrusten maar inmiddels op dag 108 aangekomen, hoor ik zo ontzettend veel verschillende verhalen over de herstel periode NA de marathon. Wat mag je nou wel en wat mag je nou niet? Is er überhaupt wel een schema? Ik neem aan dat je moet kijken naar je eigen herstel?
Ik voel me prima en wil graag eind mei een halve marathon lopen.
Hartelijke groet,
Ellen
Ik heb na 100dagen trainen, de marathon van Rotterdam boven verwachting zeer ontspannen (uit)gelopen. Geen blessure, weinig spierpijn, snel herstel. Dit heeft er absoluut voor gezorgd dat ik zeker vaker een marathon wil gaan lopen met sportrusten maar inmiddels op dag 108 aangekomen, hoor ik zo ontzettend veel verschillende verhalen over de herstel periode NA de marathon. Wat mag je nou wel en wat mag je nou niet? Is er überhaupt wel een schema? Ik neem aan dat je moet kijken naar je eigen herstel?
Ik voel me prima en wil graag eind mei een halve marathon lopen.
Hartelijke groet,
Ellen
- RunningRob - Sportrusten
Re: Hoe nu verder na de marathon??
Hoi Ellen,
Je rusthartslag is een goede maatstaf voor je herstel. Als deze normaal is en je voelt geen stijfheid of spierpijn meer dan kun je weer gaan hardlopen, en probeer dan eerst eens een paar kilometer vogels te kijken. Tot die tijd kun je wel bewegen maar dan bijvoorbeeld zwemmen, fietsen of wandelen.
Hier wat verdere uitleg:
http://www.prorun.nl/training/32095/her ... doe_je_dat
Als het goed gaat zou je het schema van de halve marathon kunnen oppakken met als einddatum eind mei. Daar val je dan dus midden in, wat geen probleem mag zijn gezien je voorbereiding. Uithoudingsvermogen is er, het is nu zaak te wennen aan het halve marathon tempo.
Succes!
met blijde groet,
Rob
Je rusthartslag is een goede maatstaf voor je herstel. Als deze normaal is en je voelt geen stijfheid of spierpijn meer dan kun je weer gaan hardlopen, en probeer dan eerst eens een paar kilometer vogels te kijken. Tot die tijd kun je wel bewegen maar dan bijvoorbeeld zwemmen, fietsen of wandelen.
Hier wat verdere uitleg:
http://www.prorun.nl/training/32095/her ... doe_je_dat
Als het goed gaat zou je het schema van de halve marathon kunnen oppakken met als einddatum eind mei. Daar val je dan dus midden in, wat geen probleem mag zijn gezien je voorbereiding. Uithoudingsvermogen is er, het is nu zaak te wennen aan het halve marathon tempo.
Succes!
met blijde groet,
Rob
-
Mariettekuilman
Hallo,
Zelf heb ik een identiteitscrisis na de marathon. Wat nu? Ik wil het liefst toewerken naar een volgende marathon, maar dit keer met een aanzienlijk betere tijd.
Dus, misschien het 10 K schema volgen? Maar hoe loop ik sneller? Of meteen voor de halve, lijkt me leuker. Maar dan zit ik nog vast aan een bedroevende "beste" 10k tijd.
Zoekende, ben ik.
Mariëtte
Zelf heb ik een identiteitscrisis na de marathon. Wat nu? Ik wil het liefst toewerken naar een volgende marathon, maar dit keer met een aanzienlijk betere tijd.
Dus, misschien het 10 K schema volgen? Maar hoe loop ik sneller? Of meteen voor de halve, lijkt me leuker. Maar dan zit ik nog vast aan een bedroevende "beste" 10k tijd.
Zoekende, ben ik.
Mariëtte
Mariette, het schema van de halve marathon is een stuk zwaarder dan de hele. Dus je gaat dan echt harder lopen en je 10km tijd neemt dan ook af. Dus ik zou gewoon gaan voor de halve.
grtn
Maarten
grtn
Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
Hoi Mariëtte,
Met blijde groet,
Rob
Ben ik het helemaal mee eens!korz schreef:Mariette, het schema van de halve marathon is een stuk zwaarder dan de hele. Dus je gaat dan echt harder lopen en je 10km tijd neemt dan ook af. Dus ik zou gewoon gaan voor de halve.
Met blijde groet,
Rob
-
jolandamik
Na Rotterdam weer snel hersteld, dus ook op zoek naar het volgende doel.
Een halve marathon lijkt me prima, en zeker ook met sportrusten. Ik neem aan dat de test van afgelopen januari wat betreft hartslag nog geldt? Moet ik me dan opnieuw aanmelden bij sportrusten voor de trainingshartslagen en schema voor een halve marathon? Ik kan ze nl. niet terug vinden in de boekjes die bij mijn 100 dagen pakket zaten.
Groet Jolanda
Een halve marathon lijkt me prima, en zeker ook met sportrusten. Ik neem aan dat de test van afgelopen januari wat betreft hartslag nog geldt? Moet ik me dan opnieuw aanmelden bij sportrusten voor de trainingshartslagen en schema voor een halve marathon? Ik kan ze nl. niet terug vinden in de boekjes die bij mijn 100 dagen pakket zaten.
Groet Jolanda
-
Mariettekuilman
Bedankt, zal binnenkort beginnen. Zelfde vragen als Jolanda hierboven over schema's. Zijn er (beginners)tips om harder te lopen? Mijn beste 10k tijd was de laatste keer 65 minuten, maar toen was ik niet helemaal fit. Op een of andere manier kan ik niet stukgaan, ik hou altijd in. Daarna ben ik dus snel weer op adem en denk ik " er had meer in gezeten". Dit is de reden dat de marathon mij makkelijker leek om mee te beginnen dan de halve. Er zit logica in
Bedankt!
Bedankt!
Hoi Jolanda,
Je omslagpunt zal nog steeds wel kloppen, tenzij je veel sneller bent geworden, dan zou je voor jezelf een veldtest kunnen doen om het omslagpunt te controleren.
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
Tenslotte: mocht je het schema niet hebben dan kun je het downloaden van de site:
https://www.sportrusten.nl/schemas/
Met blijde groet,
Rob
Je kunt je inderdaad opnieuw aanmelden bij Sportrusten om weer een 100 dagen programma te volgen, maar het schema staat ook in "Ik hardloper" en "De Marathonrevolutie." In de nieuwe druk van de Marthonrevolutie zullen ook de hartslagen staan voor de halve marathon, als je die van jouw wilt weten dan kun je mij je 10km tijd en omslagpunt geven, dan zoek ik ze voor je op.jolandamik schreef:Ik neem aan dat de test van afgelopen januari wat betreft hartslag nog geldt? Moet ik me dan opnieuw aanmelden bij sportrusten voor de trainingshartslagen en schema voor een halve marathon? Ik kan ze nl. niet terug vinden in de boekjes die bij mijn 100 dagen pakket zaten.
Je omslagpunt zal nog steeds wel kloppen, tenzij je veel sneller bent geworden, dan zou je voor jezelf een veldtest kunnen doen om het omslagpunt te controleren.
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
Tenslotte: mocht je het schema niet hebben dan kun je het downloaden van de site:
https://www.sportrusten.nl/schemas/
Met blijde groet,
Rob
Hoi Mariëtte,
Dus stel in je schema staat "4km intensief" dan loop je 700 meter snel, 300 meter rustig, en dat 4 keer.
De afstanden daar kun je mee spelen, dus 500 meter snel 250 meter rustig is ook prima, de verhouding snel/rustig is (ongeveer) 2 op 1.
De snelle stukken loop je zo snel mogelijk, dus je let niet op je hartslag.
Deze tip, dus de intensieve training als interval lopen, geldt ook voor lopers die moeite hebben de hartslag te halen, of die de intensieve training als onprettig ervaren.
Met blijde groet,
Rob
Als je moeite hebt om jezelf echt op te jagen: Wat je kan doen is de intensieve training uit je schema als interval lopen.Mariettekuilman schreef:Zijn er (beginners)tips om harder te lopen? Mijn beste 10k tijd was de laatste keer 65 minuten, maar toen was ik niet helemaal fit. Op een of andere manier kan ik niet stukgaan, ik hou altijd in.
Dus stel in je schema staat "4km intensief" dan loop je 700 meter snel, 300 meter rustig, en dat 4 keer.
De afstanden daar kun je mee spelen, dus 500 meter snel 250 meter rustig is ook prima, de verhouding snel/rustig is (ongeveer) 2 op 1.
De snelle stukken loop je zo snel mogelijk, dus je let niet op je hartslag.
Deze tip, dus de intensieve training als interval lopen, geldt ook voor lopers die moeite hebben de hartslag te halen, of die de intensieve training als onprettig ervaren.
Met blijde groet,
Rob
-
jolandamik
Dag Rob,
Ik heb de schema's gevonden, maar inderdaad de hartslagen niet. Fijn dat je ze voor me op wilt zoeken.
Hierbij mijn gegevens:
- max HS 185, bij 13 km/uur; dus omslagpunt is 183
- snelste 10 km tijd ( tijdens voluit training marathon) is 53 minuten.
Dank vast voor de moeite.
Hartelijke groet,
Jolanda
Ik heb de schema's gevonden, maar inderdaad de hartslagen niet. Fijn dat je ze voor me op wilt zoeken.
Hierbij mijn gegevens:
- max HS 185, bij 13 km/uur; dus omslagpunt is 183
Dank vast voor de moeite.
Hartelijke groet,
Jolanda
-
jolandamik
Dag,
Nog vergeten te vragen: wanneer komt de vernieuwde versie van de marathonrevolutie uit, waarin de hartslagen van de halve marathon staan?
Groet Jolanda
Nog vergeten te vragen: wanneer komt de vernieuwde versie van de marathonrevolutie uit, waarin de hartslagen van de halve marathon staan?
Groet Jolanda
Hoi Jolanda,
Ik weet niet wanneer de nieuwe versie uitkomt, Ik zal het Koen vragen, kom ik op terug.
Met blijde groet,
Rob
Bij deze gegevens hoort een halve marathonhartslag van 165jolandamik schreef: - max HS 185, bij 13 km/uur; dus omslagpunt is 183
Ik weet niet wanneer de nieuwe versie uitkomt, Ik zal het Koen vragen, kom ik op terug.
Met blijde groet,
Rob
Hoi Jolanda,RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Jolanda,
Bij deze gegevens hoort een halve marathonhartslag van 165jolandamik schreef: - max HS 185, bij 13 km/uur; dus omslagpunt is 183
Met blijde groet,
Rob
Wat eigenlijk je gemiddelde hartslag tijdens je snelste 10km van 53min.?