Uitleg gevraagd verschillende hartslagen

Plaats reactie
God999

Uitleg gevraagd verschillende hartslagen

Bericht door God999 »

In het aangereikte schema staat 2x trainen op halve marathonsnelheid.

- Waarom is de hartslag bij de een lager, of bij de ander hoger?

Omslagpunt 186
- snelheid 1 = 171
- snelheid 2 = 176

En waarom ligt de hartslag van de intensieve run zo dicht bij de andere twee?
- snelheid intensieve run = 178

En hoe hoog moet dan de hartslag zijn bij vogels kijken?

Sowieso lijken de hartslagen mij best hoog. Het lijkt mij nog niet geheel logisch.

Ik ben benieuwd!
RunningRob - Sportrusten

Re: Uitleg gevraagd verschillende hartslagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo,

Je traint op verschillende snelheden, omdat als je een ideale vlakke race loopt je hartslag langzaam oploopt. Je start in jouw geval dus op maximaal 171 en je hartslag mag dan langzaam oplopen tot 176 zo rond kilometer 18. Daarna ga je op gevoel verder, dus als je sneller kunt ga je sneller en anders probeer je je hartslag vast te houden.

De intensieve training zorgt ervoor dat je ook in staat bent boven je halve marathonhartslag te lopen. Dit gebruik je tijdens de 10 kilometer voluit en in de laatste kilometers van de wedstijd. Verder zorgen de intensieve training er mede voor dat je sneller gaat lopen bij dezelfde hartslag.

Dat de intensieve redelijk dicht bij je "snelheid 2" ligt komt omdat je deze “snelheid 2” al vrij dicht bij je omslagpunt ligt. Een geoefende loper kan nu eenmaal een halve marathon redelijk dicht bij zijn/haar omslagpunt lopen.

Je mag de intensiefste training ook wel als interval doen, als je dat prettiger vindt.
Zie ook:
https://www.sportrusten.nl/trainen-voor-een-marathon/

Bij al deze opmerkingen wil ik wel een kanttekening plaatsen: Het schema gaat ervan uit dat je een zo snel mogelijke halve marathon wil lopen. Als je hoofddoel is het uitlopen van de halve en niet zozeer de tijd waarin, dan mag je de halve marathon hartslagen ook wat verlagen. Loop het evenement dan ook op deze hartslag.

met blijde groet,

Rob
God999

Bericht door God999 »

Ok Rob, dank voor je uitleg. Er komt al een stuk meer helderheid. Ik begrijp dat bij een halve de hartslag hoger ligt dan bij een hele. Als ik terug kijk naar hoe dat in het verleden gegaan is, klopt dat ook zeker. Aan de andere kant, ik 'ging' gewoon rennen, zo hard mogelijk altijd. Daarom wil ik het nu anders doen.

Dus nog even finetunen voor het trainen:
- mijn hartslag loopt binnen een paar km op naar 176 en die houd ik dan vast naar het einde van de 7km?
- klopt het dat ik de intensieve training ook boven de 178 mag lopen?
- kan je mij nog aangeven wat de hartslag ongeveer moet zijn bij 'vogels kijken'?
- marathonsnelheid wordt bepaald door de snelste 10km, als ik die snelheid aanhoud dan kom ik ws niet aan een hartslag van 176. Dus wat is leidend, de hartslag of de snelheid?

Ik vind het echt mooi om dit 'geheime schema' eens uit te proberen na 2 marathons en een stuk of 6 halve.
Doel is absoluut zo snel mogelijk te finishen.

Groet en nogmaals dank!

Godfried

Edit: vandaag de eerste 7k gelopen. Viel vies tegen. Moest onwijs doorstappen om op een hartslag van 176 te komen. Liep uiteindelijk veeeel sneller dan mijn beoogde marathonsnelheid.
- gemiddelde hartslag 170
- pace 5:06 m/k
- beoogde marathonsnelheid in deze fase 5:30 m/k
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Godfried,

Een antwoord op je vragen:
God999 schreef:mijn hartslag loopt binnen een paar km op naar 176 en die houd ik dan vast naar het einde van de 7km?
Ja
God999 schreef:klopt het dat ik de intensieve training ook boven de 178 mag lopen?
Ja
God999 schreef:kan je mij nog aangeven wat de hartslag ongeveer moet zijn bij 'vogels kijken'?
Bij vogels kijken loop je niet op hartslag, je loopt ontspannen waarbij je je ademhaling nog moet kunnen verlengen. Ter illustratie: als ik een 10km voluit loop, tel ik 2 stappen inademen, 2 stappen uitademen. Bij vogels kijken ga ik 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen. Ik adem dus langer uit dan dat ik inadem bij het vogels kijken. Lukt dat niet dan loop je te snel. Ik let dus dan niet op mijn hartslag.
God999 schreef:marathonsnelheid wordt bepaald door de snelste 10km, als ik die snelheid aanhoud dan kom ik ws niet aan een hartslag van 176. Dus wat is leidend, de hartslag of de snelheid?
Je halve marathonhartslag wordt berekend aan de hand van je snelste 10km en je omslagpunt. Hieruit volgt dus de trainingshartslagen voor de halve marathon.
De trainingen loop je dus op hartslag. De halve marathonhartslagen zouden dus iets onder de gemiddelde hartslag moeten vallen die je tijdens een 10km wedstrijd hebt gelopen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Succes,
Rob
Plaats reactie