Ik heb geen idee wat mijn marathonhartslag moet zijn (volgens het boek zo rond de 160). Mijn snelste 10 km liep ik in 49:13 (dit voelde wel snel, gemiddelde hartslag 185) en mijn eerste marathon liep ik in 3:52:05 (dit voelde snel maar ontspannen, gemiddelde hartslag was 176, max hartslag 194). De marathontijd is dus ongeveer 24 minuten sneller dan het schema voorspelt! Ik heb het idee dat ik beter op geleide van de ademhaling kan lopen (4 in, 4 uit kan ik voor mijn gevoel eeuwig vol houden, 3 in, 3 uit is voor de kortere afstanden, 2 in, 2 uit en 1 in, 1 uit voor de intervallen). Ook omdat dit altijd een constante factor lijkt te zijn, de hartslag lijkt veel grilliger te zijn, o.a. tgv temperatuur, onvoldoende uitgerust zijn ed.
Testgegevens:
Max hartslag tijdens test 196 bij 15,7 km/u
Omslagpunt186 bij 13,1 km/u
Zone 1: tot Hf 150
Zone 2: Hf 150-163
Zone 3: Hf 163-175
Zone 4: Hf 175-185
Wie kan me helpen hier wijs uit te worden?
Groetjes Mariska
Wat is nou mijn marathonhartslag?
-
mariska82666700
- RunningRob - Sportrusten
Re: Wat is nou mijn marathonhartslag?
Hoi Mariska,
Je geeft zelf al antwoord op je vraag: je marathonhartslag is 176, dit heb je immers gelopen op de marathon
Als je omslagpunt goed bepaald is en ik kijk in de tabel voor 10km zou je marathonhartslag rond de 160 moeten liggen..
Hoe is je omslagpunt bepaald? Aan de getallen te zien is dit niet middels een veldtest?
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
Het schema van Peronnet is vrij behoudend, als het gaat om de marathontijd, maar aangezien het verschil vrij groot is denk ik dat je ook nog wel wat sneller kunt op de 10km.
Met blijde groet,
Rob
Je geeft zelf al antwoord op je vraag: je marathonhartslag is 176, dit heb je immers gelopen op de marathon
Als je omslagpunt goed bepaald is en ik kijk in de tabel voor 10km zou je marathonhartslag rond de 160 moeten liggen..
Hoe is je omslagpunt bepaald? Aan de getallen te zien is dit niet middels een veldtest?
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
Het schema van Peronnet is vrij behoudend, als het gaat om de marathontijd, maar aangezien het verschil vrij groot is denk ik dat je ook nog wel wat sneller kunt op de 10km.
Met blijde groet,
Rob