bereken maximum hartfrequentie
bereken maximum hartfrequentie
Ik ben vrouw, ruim 63 jaar en heb problemen met het zoeken naar mijn maximum hartslag. In Münster (ik woon in Duitsland) bij een sportmedisch centrum op de loopband getest. Mij uit de naad gelopen maar ik kwam niet hoger dan 152. In wedstrijden kom ik 'gemakkelijk' op 164 over de laatste km-ers, zowel bij 10 km, 10 mijl als halve marathon. Marathon meestal lager, maar ik zak altijd aan het einde in. Nu heb ik op een intensieve trainingsloop van 8 km zelfs 170 kort 'gehaald'. Telt dit wel als maximum. Hoe lang moet je op zo'n frequentie lopen kunnen om het als maximum hf te zien en daar vanuit te gaan als je de tabellen in het boek wilt volgen?
- RunningRob - Sportrusten
Re: bereken maximum hartfrequentie
Hallo,
Pas op dat je de maximum hartslag niet verward met je omslagpunt.
De maximum hartslag is de hartslag die je maximaal kunt halen, het omslagpunt is de hartslag die je gedurende lange tijd (10km of een uur) vol kunt houden.
Aan de hand van wat je verteld zal je maximum hartslag op 170 of hoger liggen.
Echter de schema's in het boek worden berekend aan de hand van je omslagpunt. Het sportmedisch centrum moet ook je omslagpunt kunnen vertellen. Anders kun je de volgende test doen:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
met blije groet,
Rob
Pas op dat je de maximum hartslag niet verward met je omslagpunt.
De maximum hartslag is de hartslag die je maximaal kunt halen, het omslagpunt is de hartslag die je gedurende lange tijd (10km of een uur) vol kunt houden.
Aan de hand van wat je verteld zal je maximum hartslag op 170 of hoger liggen.
Echter de schema's in het boek worden berekend aan de hand van je omslagpunt. Het sportmedisch centrum moet ook je omslagpunt kunnen vertellen. Anders kun je de volgende test doen:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
met blije groet,
Rob
Re: bereken maximum hartfrequentie
dank je wel Rob. Dan ga ik toch maar van de hfmax 170 uit, voorlopig. Het sportmedisch adviescentrum kwam op een drempel vanaf 142-146. Lastig, die staat niet in verhouding met die 170, wel met het hfmax van 153 dat ik daar op de loopband haalde. Kennelijk past een loopbandanalyse niet goed bij mij om alles er uit te halen.