Vocht en voeding voorafgaande aan race?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Bruno Emans

Vocht en voeding voorafgaande aan race?

Bericht door Bruno Emans »

Hoi,

Ik ben nu (dag 82) begonnen met raceplan en voeding enzo.
Elke 7 of 8 km een gelletje. Drinken etc...

Maar is er ook iets te zeggen over wat je (ruim) voor de marathon doet?
Ik denk aan:
2,5 uur van tevoren stevig ontbijt
30 minuten van tevoren energy bar
10 minuten van te voren iets drinken (isotoon?) en misschien al iets als een long energy drink.

Maar misschien is dat helemaal niet goed? Ik heb geen idee.
Tips?
Alvast dank,
Bruno

PS en oja: tijdens race drinken: Elke 5 km gewoon pakken? Of is dat teveel? En elke keer sportdrank? Of trekt je maag dat niet...
Wedstrijdspanning begint te komen, haha.
---
Een lichaam vol beweging, een hart vol liefde, een hoofd vol vrijheid
WillekeO

Re: Vocht en voeding voorafgaande aan race?

Bericht door WillekeO »

Mijn ervaring: op vrijdag en zaterdag heb ik wat meer koolhydraten gegeten dan gewoonlijk. We verbleven in een B&B, en het ontbijt bestond onder andere uit witte broodjes. Op zaterdag wandelde ik met mijn man de Amsterdam City Walk, 10 km. Onderweg deelden ze koeken uit, ik nam taart bij de koffie, we hebben geluncht met bagels, allemaal snelle koolhydraten. Dat gaat makkelijk als je een weekendje weg bent, het aanbod in de horeca bestaat sws veel uit koolhydraatrijke producten.
Op de ochtend van de marathon heb ik wat witte broodjes gegeten en een bakje vruchtenyoghurt. Voor in het startvak had ik een flesje sportdrank mee. Die heb ik voor zover het lukte leeggedronken.
Hoe dan ook kon ik het hiermee goede redden. Onderweg heb ik elke 10 km een gelletje genomen. In ieder geval tot na 30 km kon ik goed doorlopen. Ik was blij verrast, want dit was mijn eerste ervaring met dit schema. In mijn statistieken van Polar zie ik terug dat het vanaf zo'n 33 km moeilijk werd, maar dat is vrij normaal bij een marathon.

Tijdens de race moest ik er trouwens niet aan denken om ook nog eens die zoete sportdrank te nemen. Ik hield het bij water en soms een stukje banaan.
Bruno Emans

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! :)
Zijn er nog meer mensen met tips en inzichten?
Ik ga vandaag ook zelf wat uitproberen voorafgaand aan mijn 12km…
---
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bruno,

Ik doe eigenlijk niets speciaals voor een wedstrijddag, behalve dat ik minimaal 2 uur voor de marathon mijn laatste maaltijd neemt (meestal dus een ontbijt). De dagen ervoor dus normaal eten en als dat je een goed gevoel geeft zijn pastamaaltijden uiteraard prima.

Het enige dat ik wel eens doe is in de dagen voor een marathon (of andere lange wedstrijd) rode bietensap drinken. Dat schijnt het zuurstoftransport te verbeteren.

Blijde groet,
Rob
Bruno Emans

Hoi Rob,

Dank voor je antwoord!

Dus niet al vlak voor de start wat vocht en een gelletje of reep?
Zodat je op km 0, 8, 16, 24 en 32 wat tot je neemt?

Met groet,
Bruno
---
Marleen van M

Bericht door Marleen van M »

Goede vragen Bruno! Ik loop ook al een tijdje rond met de vraag wat het advies is qua water drinken tijdens de marathon (hoe vaak en hoeveel)? Ik ben van plan om goed te ontbijten van tevoren, niet anders dan normaal maar wel meer (muesli, yoghurt, fruit). Verder voldoende drinken in de dagen voorafgaand. En tijdens de marathon iedere 7km een gelletje.

Gr. Marleen
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bruno en Marleen,

Als je wat wilt nemen (behalve water) vlak voor de wedstrijd dan mag dat iets zijn wat je ook tijdens de wedstrijd kan verdragen, dus b.v. een gel of sportdrank.

Maar doet dat dan inderdaad vlak voor het startschot. Als je "snelle" suikers neemt, terwijl je geen inspanning levert neemt je bloedsuiker toe, je lichaam gaat dit compenseren waardoor je even later juist een dip krijgt in je bloedsuiker. Stel dat je om dat moment juist zou starten dan voelt dat als of je geen energie meer hebt. Vandaar.

Persoonlijk doe ik dit eigenlijk niet, ik merk dat als ik veel drink vlak voor de start ik aan het begin van de wedstrijd al gelijk moet plassen en dat loopt niet lekker. Dus liever drink ik de dag(en) voor de wedstrijd extra veel, zodat ik in de twee uur voor de wedstrijd niet de behoefte heb aan drinken en ook dan nog naar het toilet kan gaan om met een lege blaas te starten die dan ook niet gelijk weer vol loopt.

Maar experimenteer hier gerust mee, geen mens is gelijk. Je kunt dit uiteraard ook tijdens kortere loopjes testen. Daarom is het ook moeilijk om te zeggen hoeveel je moet drinken, het weer speelt een grote rol (wind, zon en luchtvochtigheid) en er zijn ook lopers die van nature al snel en veel zweten.

https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... evenement/

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie