Nuchtere duurloop en veel hogere hartslag dan vóór PV

Plaats reactie
Krista Voorham

Nuchtere duurloop en veel hogere hartslag dan vóór PV

Bericht door Krista Voorham »

Hallo allemaal,
Ik zit op dag 6. Afgelopen week is me tot m’n eigen verbazing wonderwel goed afgegaan. Meteen naar 16:8, meteen naar 2 maaltijden per dag. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik dan niet 80% eet, maar misschien wel 110%. Dit om ‘hangry’ tussendoor te voorkomen. Enige dat ik mis is mijn fruitmoment rond 16u en de chocola om 21u ;-)
Het afvallen gaat wat te hard: bijna 3 kg in 1 week terwijl afvallen (met een al goed BMI) niet mijn hoofddoel is. Wel heel blij met een vermindering van de buikomvang met 2 cm (ik heb een appelfiguur en helaas is dat een net wat minder gezonde lichaamsbouw, zelfs bij een goede BMI).
Waar mijn vraag ligt: ik heb op dag 3 nuchter een langzaam loopje gedaan van 12km, achteraf bleek mijn Garmin een hele hoge hartslag geregistreerd te hebben (30 slagen per minuut meer dan normaal). Nou dacht ik: 1x kan nog toeval zijn, maar vanmorgen, dag 6, heb ik een nuchtere duurloop van 18km gedaan (zonder hongerklop onderweg, topper!) en nu wéér een echt heel veel hogere gemiddelde hartslag (gemid ruim 170, ipv de 140 die ik normaal gemid heb tijdens eenzelfde loop).
Ik begrijp dit niet: in theorie zou ik toch juist een lagere hartslag moeten krijgen? Er hoeft nu ten slotte geen bloed naar m’n spijsverteringsorganen? En hierdoor ligt mijn hartslag ook ineens 30 slagen hoger dan mijn optimale vetverbrandingszone. Hoe moet ik dit interpreteren?
Alvast dank voor het antwoord!
Groet, Krista
Lisa Zeldenrust

Re: Nuchtere duurloop en veel hogere hartslag dan vóór PV

Bericht door Lisa Zeldenrust »

Ik ben heel benieuwd naar de verklaring hiervoor. Mijn hartslag is juist veel lager dan normaal tijdens het hardlopen. Ook mijn laagste hartslag ''s nachts is gedaald.
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Krista en Lisa,

Dit zijn heel interessante vragen en de wetenschap is er nog niet over uit omdat er nog geen onderzoeken naar zijn gedaan.
We hebben hier laatst met arts Edward Blommaart over gesproken, onze hypothese is dat bij de verbranding van vetten meer zuurstof nodig is waardoor te verklaren valt dat je hartslag hoger is. We hebben zelf deze ervaring ook gehad.
Ook zien we de hartslag naarmate je langer met vasten bezig bent, weer lager wordt met het sporten.

Maar een echt waterdicht antwoord bestaat er dus (nog) niet.

Lisa, dat jouw hartslag lager is dan daarvoor kunnen we dus ook helaas nog niet goed verklaren.

Hoe voelt het voor jullie aan?

Groetjes Janneke
Lisa Zeldenrust

Bericht door Lisa Zeldenrust »

Hoi Janneke

Voor mij was het de eerste keer dat ik zo'n lage hartslag gemeten hebben en ik was meer bezig met mijn honger gevoel. Ik liep voor mijn gevoel niet super lekker maar ik heb wel een normaal tempo gelopen. Misschien was het toeval hoor maar we zullen zien.
Ik ga dit zeker bijhouden en proberen te voelen wat dit met mij doet.

Groetjes Lisa
Krista Voorham

Hoi Janneke,
Wellicht dat dat een verklaring is, dat vetverbranding meer zuurstof vraagt en daarom een hogere hartslag. Ervanuit gaand dat dat dan nu in de opbouw is, want ik volg dit programma vooral om lang(ere) duurlopen te kunnen doen vanuit een optimale vetverbranding. Ik train voor meerdaagse trails in het buitenland (een keer zullen die er toch echt wel weer van komen, coronarechnisch), maar meerdere dagen met zo'n hoge hartslag: dan wordt het 'em niet.
Ik ga kijken wat deze maand me brengt!
Overigens kijk ik tijdens het rennen bijna nooit naar mn hartslag; ik check achteraf mn Garmin of dat wat er staat dan overeenkomt met hoe de training voelde. En ik moet zeggen: het voelde niet als ruim 170 bpm en ik had vanmorgen gewoon weer zin in de 14km van vandaag.
Groet, Krista
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Krista,

Je hoge hartslagen worden ook niet gewoon door het vasten, dat is tijdelijk.
Bv doordat je misschien wat grote stappen hebt gemaakt in aanpassingen van je lijf waardoor je lijf harder moet werken tijdens het lopen,
als je lijf meer gewend is geraakt, ga je echt enorme profijt ervaren van een flexibele brandstofwisseling. Zeker als je meerdaagse trails gaat lopen.

Succes!

Groetjes Janneke
Hetty Vermeulen

Bericht door Hetty Vermeulen »

IF gaat supergoed. Ontbijt overslaan is echt een makkie. Omdat afvallen totaal niet een doel is, smokkel ik weleens een eetmomentje halverwege de middag. Nuchter hardlopen durf ik nog niet goed aan. Knap hoor!
Wat betreft de hoge hartslag (170 bpm is natuurlijk echt heel hoog voor een duurloop): meet je de hartslag op de pols? Mijn ervaring is dat dat niet altijd goed gaat. Ik heb namelijk zelf ook regelmatig dat mijn horloge een hoge hartslag registreerde (>170 met een Hf(max) van rond de 184), terwijl ik comfortabel en met rustige ademhaling loop. Ik vermoed (en hoor dat ook wel bij collega-lopers) dat soms de pasfrequentie wordt opgepikt en geregistreerd. Bij fietsen (race of MTB) heb ik dat nl nooit: daar geeft Garmin eigenlijk altijd een heel aannemelijke hartslag. Je zou dat dus kunnen checken: is 170 toevallig ook zo ongeveer je pasfrequentie?
Krista Voorham

Hoi Hetty,
Dank voor je reaktie. Ik meet inderdaad op mn pols en weet ook dat dat minder betrouwbaar is dan om de borst. De link HF en stapfrequentie heb ik zelf nooit eerder gelegd aangezien dit normaalgesproken erg ver uit elkaar ligt. Mijn stapfrequentie is (afh. van asfalt of trail) gem.178-183 spm.
Blijkbaar was mn lijf vorige week gewoon ontzettend geschrokken, haha, wat doet ze nou..?! Inmiddels 5 loopjes verder is mn 'normale' 140 bpm weer in beeld.
Groet,
Krista
Hetty Vermeulen

Bericht door Hetty Vermeulen »

Top!
Plaats reactie