Ik zit op dag 6. Afgelopen week is me tot m’n eigen verbazing wonderwel goed afgegaan. Meteen naar 16:8, meteen naar 2 maaltijden per dag. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik dan niet 80% eet, maar misschien wel 110%. Dit om ‘hangry’ tussendoor te voorkomen. Enige dat ik mis is mijn fruitmoment rond 16u en de chocola om 21u
Het afvallen gaat wat te hard: bijna 3 kg in 1 week terwijl afvallen (met een al goed BMI) niet mijn hoofddoel is. Wel heel blij met een vermindering van de buikomvang met 2 cm (ik heb een appelfiguur en helaas is dat een net wat minder gezonde lichaamsbouw, zelfs bij een goede BMI).
Waar mijn vraag ligt: ik heb op dag 3 nuchter een langzaam loopje gedaan van 12km, achteraf bleek mijn Garmin een hele hoge hartslag geregistreerd te hebben (30 slagen per minuut meer dan normaal). Nou dacht ik: 1x kan nog toeval zijn, maar vanmorgen, dag 6, heb ik een nuchtere duurloop van 18km gedaan (zonder hongerklop onderweg, topper!) en nu wéér een echt heel veel hogere gemiddelde hartslag (gemid ruim 170, ipv de 140 die ik normaal gemid heb tijdens eenzelfde loop).
Ik begrijp dit niet: in theorie zou ik toch juist een lagere hartslag moeten krijgen? Er hoeft nu ten slotte geen bloed naar m’n spijsverteringsorganen? En hierdoor ligt mijn hartslag ook ineens 30 slagen hoger dan mijn optimale vetverbrandingszone. Hoe moet ik dit interpreteren?
Alvast dank voor het antwoord!
Groet, Krista