ademtekort

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Hanneke100dagen

ademtekort

Bericht door Hanneke100dagen »

Ik krijg mijn ademhaling niet op orde! Mijn hart en mijn benen daarentegen vinden alles goed wat ik doe. 7 oktober ben ik gestart met het 100 dagen-programma voor de halve marathon.

Op het forum lees ik verhalen van mensen die klagen over te hoge hartslag en loden benen, maar nooit dat men buiten adem is. Ik ben altijd buiten adem zodra mijn hartslag 150 is 😒. Mijn (tijdens een looptraining bepaalde) omslagpunt is 165 en ik heb een (geschatte) 10km-tijd van 60 minuten In 2013-2014 was dat 50 minuten, terwijl ik toen pas een jaartje echt aan het trainen was. Daarvoor deed ik onregelmatig aan hardlopen, en deed ik af en toe eens een loopje.

Door stress op het werk ging ik in 2015 steeds slechter lopen maar ik bleef zo’n 2 á 3 keer per week lopen. Juist toen kreeg ik steeds meer last van ademtekort, zo zeer zelfs dat ik dat medisch heb laten onderzoeken. Uitkomst daarvan was dat er fysiek niets mis was met me.

Sinds kort ben ik met pensioen (ben nu 66 jaar) en ik had mijn zinnen gezet op weer lekker te kunnen (hard)lopen met de halve marathon van Egmond, 14 januari 2018, als een mooie loop om naar uit te kijken. Hoe gaat het trainen volgens Sportrusten mij af? Op hartslag 145 kan ik rustig doorlopen en is 10 km geen probleem. Kom ik hoger, dan moet ik na elke km even op adem komen. Niet onbelangrijk om te vermelden: ik doe al jaren ademhalingsoefeningen en ik schat al zeker een jaar op de manier zoals jullie aangeven bij sportrusten.

Graag jullie advies om mijn ademhaling op orde te krijgen. Ik hoef geen wereldtijd te lopen maar wil heel graag lekker relaxed kunnen hardlopen, en 14 januari nog voor de bezemwagen arriveren.

Met hartelijke groet,
Hanneke
FlorisV

Re: ademtekort

Bericht door FlorisV »

Hoi Hanneke,

Volgens mij heeft iedereen een zwakste schakel die je grens bepaalt, bij de ene is dat energie, de andere hartslag, bij jou is dat blijkbaar je ademhaling.

Is het een idee om op een tempo te trainen dat je nog 2 stappen in, 4 stappen uit of 3 stappen in, 5 stappen uit kunt blijven ademen? Misschien dat je je lichaam zo traint om ook bij hogere hartslagen genoeg uit je ademhaling te halen.

Ben wel benieuwd naar de mening van de mannen van Sportrusten. Mijn vrouw heeft "last" van hetzelfde probleem.

Hartelijke groet,
Floris
Hanneke100dagen

Hoi Floris,

Dank voor je meedenken. Het lijkt me lastig om zo tellend en ademhalend te lopen. Maar zeker de moeite waard om dat te proberen. Aan hartslag en benen hoef ik niet te denken, dus ik kan me richten op tellen en ademen. Morgen ga ik dat uitproberen 😄.

Ben ook wel benieuwd naar de reactie van de sportrustenclub.

hartelijke groet,
Hanneke
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Hanneke en Floris,

Eindelijk een reactie van mij.. :oops:

Koen heeft er een mooi blog over geschreven met een hoop tips:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/a ... het-lopen/

Laat even weten of je er wat aan hebt, anders kijken we verder.

Blijde groet,

Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 02 nov 2017, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke100dagen

Hoi Rob,

Dank voor je reactie. De oplossing voor mijn ademtekort ga ik - helaas - niet vinden via die link. De inhoud ervan is mij bekend.

Ik heb in rust een ademfrequentie van 10 en dat lijkt me laag genoeg. Ik doe tijdens het lopen ademhalingsoefeningen (als ik vogeltjes kijk, maar ook in adempauzes tijdens de andere trainingen) en mijn hartslag hoeft niet echt omlaag. Ik heb een rusthartslag van 40-44 en tijdens het hardlopen kom ik eigenlijk niet toe aan mijn omslagpunt van 165. Voor die tijd ben ik buiten adem. Zodra ik stil sta is mijn hartslag weer heel snel terug op niveau.

Floris gaf al aan om stappen en ademhaling te tellen. Daar heb ik me maandag mee bezig gehouden en dat is lastig: stappen tellen en tegelijk mijn ademhaling daarop afstemmen. Ik heb wel geteld maar geen stappen, wel ademhaling. Helaas leverde dit deze keer niet echt wat op.

Mijn eigen speurtocht in boeken en op internet leverde mij de volgende mogelijke verklaring op: tijdens het lopen maak ik uiteraard gebruik van buikademhaling maar mogelijk niet diep genoeg waardoor ik simpelweg te weinig zuurstof binnenkrijg. Vandaag heb ik tijdens vogeltjes kijken dit uitgeprobeerd en alleen maar op mijn diepe buikademhaling gelet (en niet op mijn hartslag). Dat was niet gemakkelijk maar ik denk toch dat hierin het probleem (en de oplossing) zit. Ik heb nu 5km achter elkaar gelopen zonder te stoppen!

Wat denken jullie hiervan?

En nog een aanvullende vraag: als ik mijn ademtekort via deze weg kan oplossen (wat zou ik blij zijn 😄) zou het dan ook niet slim zijn om iedere week een intervaltraining in mijn schema op te nemen? Op die korte stukjes zou ik dan de diepe buikademhaling moeten kunnen trainen. Of misschien extra loopjes vogels kijken om dit te trainen? Mag je het aantal trainingen vogels kijken gewoon uitbreiden?

Ik ben reuze benieuwd naar jullie reactie.

PS Floris, misschien heeft jouw vrouw nog wat aan mijn nieuwe ervaring.

hartelijke groet, Hanneke
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Hanneke,

Excuses voor mijn late reactie. Ik raad je aan om eens een inspanningstest te laten doen bij Stans van der Poel om inzichtelijk te maken wat er met je ademhaling gebeurt: stansvanderpoel@gmail.com.

Daar komen vast antwoorden uit.

Koen
Hanneke100dagen

Hoi Koen,

Okay, ik ga een afspraak maken met Stans.

Als ik daar geweest ben, zal ik hier in de koffiehoek terugmelden wat daar uit gekomen is. Daar hebben anderen misschien ook weer wat aan.

groetjes, Hanneke
Hanneke100dagen

Hoi,

Ik had beloofd terug te komen met de resultaten van de inspanningstest die zo'n twee weken geleden is afgenomen door Peter Becker in het hoofdkwartier in Nederhorst den Berg bij Stans van der Poel. Ik ben heel blij dat gedaan te hebben. Ik zal niet de complete uitslag rapporteren maar geef de punten die belangrijk zijn. Met overigens veel dank aan Peter die rustig de tijd nam en alles uitgebreid toelichtte.

Uit de fietstest blijkt voor mij helemaal geen ademtekort, integendeel zelfs. Maximale hartslag, maximale belasting, maximale zuurstofopname en zuurstofopname per kg: allemaal boven de norm. Na inspanning ben ik snel hersteld. Raar toch .......??.....en dan toch ademtekort. Stof tot nadenken!

Om meer inzicht te krijgen in wat er met mijn lijf gebeurt, tijdens inspanning (op lage halve marathonhartslag, hoge halve marathonhartslag en intensief) maak ik nu, op advies van Peter, gebruik van app EC-HRV-test en kan ik in mijn account op heartratecoach.nl terug zien hoe mijn lijf de inspanning verwerkt: heart rate, breath frequency en heart rate variability (HRV, variatie tussen twee opeenvolgende hartslagen). Met name die HRV blijkt voor mij interessant: het laat namelijk zien of je in zekere mate roofbouw pleegt op je lichaam. Als het goed is, zou je met ademhalingsoefeningen ervoor kunnen zorgen dat de HRV-waarden verbeteren.

Tot zover dit verhaal over de uitslag van de inspanningstest. Mijn 100 dagen-loopschema verloopt echter nog steeds niet goed; ik word eerder slechter dan beter. De resultaten van mijn lopen zie ik terug in de EC-HRV-test en ik ken nu de oorzaak en heb mijn conclusie getrokken. Door ernstige ziekte van een geliefd familielid in de afgelopen maanden is de stress in mijn lijf kennelijk heel hoog en ik zie dat ook terug in de resultaten. Wel bijzonder om dit zo in getallen weergegeven te zien.

Mijn vertrouwen in het 100 dagen-sportrustenprogramma is hoog, nog steeds, maar ik moet er nu mee stoppen. Ik blijf lopen en rustig trainen, met de boodschap van sportrusten in mijn achterhoofd en misschien loop ik zelfs wel de halve marathon van Egmond in januari. Mijn verzoek aan het sportrustteam: willen jullie mijn schema beëindigen? Ik kom weer terug 😊.

sportieve groet en hartelijke groet,
Hanneke (sportrusten-fan)
Koen - Sportrusten

Dag Hanneke,

Mooi dat de rustmeting en de inspanningstest je de inzichten heeft gebracht die je nodig had. Sterkte in deze hectische tijd en wellicht zien we elkaar in Egmond. Je kunt eenvoudig zelf je programma stoppen en een seintje geven als je het programma opnieuw wil opstarten.

Groet,

Koen
Hanneke100dagen

Dank je Koen.

Ik wil me voorlopig afmelden maar kan niet vinden waar ik dat moet doen. Het zou via https://www.sportrusten.nl/profiel/ moeten. Kun je hier nog iets meer over zeggen?

hartelijke groet,
Hanneke
Koen - Sportrusten

Ha Hanneke,

Wij gaan het wel even voor je in orde maken. Geluk en succes de komende tijd.

Koen
Hanneke100dagen

Dank je wel Koen.

hartelijke groet,
Hanneke
Plaats reactie