Hartslag tijdens training voelt veel te hoog
Hartslag tijdens training voelt veel te hoog
Ik heb een vraag over mijn hartslag tijdens de trainingen. Tijdens de 10 km die we voluit hebben moeten lopen om mijn omslagpunt te bepalen deed mijn hartslagmeter aan het einde een beetje raar. Ik kwam uit op een gemiddelde (omslagpunt) van 169, maar toen ik de gegevens bekeek bleek dat mijn hartslag de laatste 2 km was gedaald van 145 naar 124 en dat lijkt me onmogelijk. Ik moest mijn tempo wel iets verlagen omdat ik helemaal kapot was, maar dit lijkt me wel erg laag. Als ik mijn hartslagen van de kilometers daarvoor doortrek tot aan het einde en dan zelf mijn gemiddelde uitrekenen, dan kom ik op een gemiddelde (omslagpunt) van 178. Ik heb deze 178 ingevuld in mijn schema en dan moet ik trainen op een hartslag tussen de 162 en 168 en dat voelt vreselijk hoog. Mijn tijd op de 10 km was 54 minuten.
Ik heb alvast geoefend met deze hartslagen te trainen, maar ik moest mijn benen onder mijn lijf vandaan rennen om daar te komen. Ik moest 11,5/12 km per uur en dan nog haalde ik het niet. Pas na 3 km zat ik op het juiste hartslag. Mijn benen konden het tempo niet bijhouden. Als mijn conditie verbeterd door het schema dan ga je in principe met dezelfde hartslag sneller rennen maar volgens mij kan ik dat helemaal niet. Ik heb ook het gevoel dat ik afsteven op een blessure als ik drie keer per week een lange sprint moet trekken. Is het een kwestie van wennen of zal ik toch van de gemiddelde hartslag van 169 uitgaan?
Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor reacties! Groet Astrid.
Ik heb alvast geoefend met deze hartslagen te trainen, maar ik moest mijn benen onder mijn lijf vandaan rennen om daar te komen. Ik moest 11,5/12 km per uur en dan nog haalde ik het niet. Pas na 3 km zat ik op het juiste hartslag. Mijn benen konden het tempo niet bijhouden. Als mijn conditie verbeterd door het schema dan ga je in principe met dezelfde hartslag sneller rennen maar volgens mij kan ik dat helemaal niet. Ik heb ook het gevoel dat ik afsteven op een blessure als ik drie keer per week een lange sprint moet trekken. Is het een kwestie van wennen of zal ik toch van de gemiddelde hartslag van 169 uitgaan?
Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor reacties! Groet Astrid.
Re: Hartslag tijdens training voelt veel te hoog
Hoi Astrid,
Als je 54 min. Op een 10 loopt kan het echt niet kloppen dat je 11.5-12 km/uur op een training moet lopen, dat is namelijk harder dan je wedstrijdtempo....Je zult rond de 6.36 km moeten lopen, dat is nog ruim onder de 10 km/uur. Zie ook de tabel in het boekje De marathonrevolutie. En daar hoort een veel lagere hartslag bij dan je nu hebt gelopen en het voelt vast stukken beter! Succes!
Als je 54 min. Op een 10 loopt kan het echt niet kloppen dat je 11.5-12 km/uur op een training moet lopen, dat is namelijk harder dan je wedstrijdtempo....Je zult rond de 6.36 km moeten lopen, dat is nog ruim onder de 10 km/uur. Zie ook de tabel in het boekje De marathonrevolutie. En daar hoort een veel lagere hartslag bij dan je nu hebt gelopen en het voelt vast stukken beter! Succes!
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Astrid,
Misschien kun je voor jezelf een keer een veldtest doen, als controle:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
Probeer even je meetresultaten te analyseren, als er sprongen zitten in de metingen is er duidelijk iets niet goed.
Een borstband kan last hebben dat deze geen goed contact maakt, vochtiger maken of een nieuwe batterij wil nog wel eens helpen. En als de band oud (jaren) is wil een nieuwe band ook wel helpen.
Een hartslagmeter die via de pols meet kan een gaatje stakker gedaan worden. Of draag de meter op een andere plek, bijvoorbeeld de binnenkant van de pols.
Met blijde groet,
Rob
Misschien kun je voor jezelf een keer een veldtest doen, als controle:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
Probeer even je meetresultaten te analyseren, als er sprongen zitten in de metingen is er duidelijk iets niet goed.
Een borstband kan last hebben dat deze geen goed contact maakt, vochtiger maken of een nieuwe batterij wil nog wel eens helpen. En als de band oud (jaren) is wil een nieuwe band ook wel helpen.
Een hartslagmeter die via de pols meet kan een gaatje stakker gedaan worden. Of draag de meter op een andere plek, bijvoorbeeld de binnenkant van de pols.
Met blijde groet,
Rob
Bedankt voor je reactie!