Hartslag is veel te hoog

Plaats reactie
jos.aikema80033600

Hartslag is veel te hoog

Bericht door jos.aikema80033600 »

Hallo,

Ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam ben ik nu aan het voorbereiden op een halve marathon eind dec. Was lekker op weg (halve marathon hartslag 138) en ben drie week geleden gevallen met lopen en waarschijnlijk een rib gekneusd.

Na een week wer begonnen met hardlopen (pijn was te doen) en eerste loopjes waren rustig. Nu loop ik weer pijnvrij maar heb een veel te hoge hartslag. Liep vandaag een 10 voluit op gemiddelde hartslag 164 en kwam uit op 9.92 km/h. Terwijl ik de vorige 10 km voluit liep 10 10.61 km/h met een gemiddelde hartslag van 152. Ook is mijn hartslag veel onregelmatiger dan voorheen. Zag wel dat ik de laatste km heb versneld waarbij mijn hartslag flink naar beneden ging (150).

Ook tijdens de duurlopen en vogels kijken is mijn hartslag regelmatig veel te hoog (150-160) waardoor ik steeds langzamer moet gaan lopen.

Zou dit een normaal verschijnsel zijn na een blessure? Of moet ik me zorgen maken en bv een hartfilmpje laten maken of een inspanningstestdoen?
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag is veel te hoog

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jos,

Meet je je rusthartslag? Door iedere dag op een vast moment in rust je hartslag te meten kun je vaststellen of je goed hersteld.
Ook zie je gelijk of je een al dan niet sluimerende ziekte onder de leden hebt.:
https://www.sportrusten.nl/een-goede-re ... -te-meten/

Als je hartslag tijdens het lopen erg onrustig is kan het zijn dat je meter niet goed registreerd. Is het een borstband dan kan het zijn dat de batterij bijna op is of dat de band niet vochtig genoeg is. Heb je een type dat via de pols registreert dan kan het zijn dat je hem wat strakker moet doen.

Mocht dit je niet verder helpen laat het dan even weten.

met blijde groet,

Rob
jos.aikema80033600

Re: Hartslag is veel te hoog

Bericht door jos.aikema80033600 »

Dank je wel Rob voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb vanavond maar eens getraind met een andere hartslagmeterband en nu blijkt mijn hartslag veel regelmatiger :-)

Blijkbaar is door mijn val mijn hartslagmeter kapot gegaan en moet ik dus op zoek naar een nieuwe.
Plaats reactie