Start sportrusten, nog wat vragen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marjolijn

Start sportrusten, nog wat vragen

Bericht door Marjolijn »

hallo,

Vandaag heb ik het sportrustschema gedownload en mijn doel is de marathon in Eindhoven.
Ik heb begin dit jaar volledig getraind voor de marathon in Rotterdam, alles goed uitgelopen inclusief de 35 km trainingsloop en helaas op de dag zelf uitgestapt op 23 km. Het lukte niet, ik kreeg mijn ademhaling niet onder controle, werd duizelig en voelde me ontzettend beroerd. (ik wist op de 10 km al dat het hem niet ging worden) Wat een enorme teleurstelling, want alle trainingen ervoor had ik kletsend uitgelopen.

Vervolgens heb ik mei de Roparun gelopen, wat prima ging, 75 km in 48 uur.

Maar de marathon blijft knagen, wat ging er nou mis. Ik ben gaan zoeken en kwam op sportrusten uit. Na een maand bedenktijd, en rusttijd (na alle trainingen en de Roparun , een gezin en een fulltime baan was ik echt best moe) wil ik er toch weer voor gaan. Het laat me niet los en het fenomeen sportrusten spreekt me aan omdat het niet zo intensief met alle km (dat is echt een aanslag op je lijf) en de ademhalingsoefeningen.

Maar ik heb een aantal vragen:
* Ik heb voor de start van de training voor de Rotterdam marathon een sporttest gehad, mijn omslagpunt was 152 p/min. Rustpols van 40 en een max hartfrequentie van 164. Ik loop nu met een hartslagmeter, gewoon om te kijken wat mijn lijf doet. Ik vind dat ik eigenlijk ontzettend langzaam loop nu, om mijn hartfrequentie tussen de grenzen te houden. Klopt dat?
* Ik train ook op een atletiek vereniging, dat wil ik eigenlijk er bij blijven doen, 1 dag in de week. Maar die training is intensief, dan kan ik niet de hartslagfrequentie van het schema aanhouden, of ik moet een groep lager gaan. Wat is jullie advies hierin?
* omdat ik merkte dat ik snel blesseerde doordat ik alleen maar aan het hardlopen was en eigenlijk geen core trainingen deed, doe ik 2 keer in de week aan bootcamp. Is dat een bezwaar?
* ik loop 1 keer per week met een stel vriendinnen, lekker kletstempo, zo rond de 8 km, ik neem aan dat 1 of 2 km verschil (erbij) in het schema niet zoveel uitmaakt, als de hartslag maar aangehouden wordt?
* ik doe ademhalingsoefeningen via een mindfullness programma, ook geen bezwaar denk ik toch?

Een hoop vragen, ik ben blij dat ik eruit ben en het ga proberen in Eindhoven. Nog geen startnummer besteld, volgende maand, als ik me nog zo voel als nu.

groet Marjolijn
Maarten - Sportrusten

Re: Start sportrusten, nog wat vragen

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Dag Marjolijn,

Mooi dat je gaat beginnen en zonde van Rotterdam!

Onderstaand probeer ik antwoord op je vragen te geven:
- Het klopt dat je rustig loopt. Je traint je marathonhartslag, die ligt lager dan wat je normaal zou 'kunnen' bij kortere loopjes. Je gaat merken dat je op den duur sneller gaat lopen bij deze hartslag. Daarbij raden we je straks in het programma aan om 10 kilometers te lopen op snelheid. Wellicht kun je dan je tempo iets omhoog bijstellen. Je zou ook nog eens onze protocol kunnen proberen voor het bepalen van je omslagpunt: https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
- Gebruik deze training in plaats van je snelle/ korte training, dan zit je goed. Maar let wel op je herstel. Hou hiervoor je rustpols in de gaten. Is deze hoger dan normaal, neem dan rust of ga 'vogels kijken'
- Moeilijk, je traint al 4x per week. Als je dit er nog bij doet kan dat teveel zijn. Ligt aan je herstel, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Core-training is natuurlijk prima, maar bootcamp klinkt alsof je ook je hartslag enorm omhoog werkt.
- Prima, doe lekker de 'vogel-kijk' training met je vriendinnen. Lekker rustig, lopen en kletsen.
- Ligt aan de oefeningen. Kijk straks in ons programma wat je prettig vindt. Belangrijk bij onze oefeningen is een pauze na de uitademing.

Succes!
Plaats reactie