Twijfel; wel of niet goed bezig?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
schuurmanski

Twijfel; wel of niet goed bezig?

Bericht door schuurmanski »

Al enkele maanden voor ik met t programma begon, ben ik gaan oefenen met lopen op hartslag. Dat lukt dan ook best prima.

Trouw loop ik de 4 trainingen per week. Soms iets aangepast, omdat ik 1x per week met een loopgroep mee ga, waar tempo oefeningen gedaan worden. Die gebruik ik als de intensieve training. Ook heb ik de 1e 10 km voluit enkele dagen naar voren geschoven, om het zo tijdens een evenement te kunnen doen.

Ik vind de loopjes op marathonhartslag best sloom. Ik zie nog niet echt vooruitgang. Er zit weinig tempo in. Ook mn rusthartslag zakt niet. Op deze manier zie ik mezelf de tijdslimiet niet halen. En word ik er onzeker van.

Voor ik t schema begon heb ik 2x de veldtest gedaan, met 3 weken tussenpoos. Daar kwam een omslagpunt van 176 of 177 uit. Ik begrijp uit jullie mail dat ik de gemiddelde hartslag van de 10 km voluit van deze week, ook kan gebruiken als omslagpunt. Maar die is 173. Waardoor de marathonhartslag lager uitkomt en ik dus (nog) langzamer moet trainen.

In voorgaande topics zie ik dat Rob een oog geworpen heeft op ingevulde schema's van mede-lopers. Voor mijn geruststelling zou ik willen vragen, om dat bij mij ook eens te doen. Dan weet ik beter of ik wel of niet op de goede weg ben of dat ik iets aan moet gaan passen.

Alvast bedankt :-) Groet, Diana
Laatst gewijzigd door schuurmanski op 26 jan 2018, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
MeritvM

Re: Twijfel; wel of niet goed bezig?

Bericht door MeritvM »

Hey goedemorgen Diana,

Ik deel je twijfels ook hoor. Zoal ik nu loop haal ik ook de limiet niet :-( Dus ik lees graag mee.

Er is pas naar mijn schema gekeken vanwege mijn twijfels en (gelukkig) kon ik mijn HS met 10 slagen verhogen. Gisteren voor het eerst op die hogere HS proberen te lopen. Ik dacht dat ik dan wel wat sneller kon beginnen...fout gedacht. HS de hele 10km veel te hoog. Als hij bij mij eenmaal hoog is, lukt het me ook niet met wandelen om weer terug te brengen. Rust HS gaat wel steeds lager. Maar het is bij mij ook nog lang niet vanzelfsprekend allemaal.

Groetjes, Merit
schuurmanski

Goeie morgen Merit,

Ach ja, gedeelde smart hè? Laten we maar proberen te leren van elkaars ervaringen en wie weet waar we eindigen. Desnoods samen, op een inmiddels lege Coolsingel ;-).

Bij jou lijkt t dus de truc om vooral niet snel te beginnen. Maar juist rustig aan en op t gemak de hartslag omhoog laten kruipen. Tot je daar bent waar je hem hebben wilt. Zou t dan beter gaan?

Fijne vrijdag! Groet, Diana
MeritvM

Bericht door MeritvM »

Hey Diana,

Ik hoop dat ze bij jou ook even naar je schema kijken en je marathon HS misschien iets naar boven kunnen bijstellen waardoor je net iets lekkerder loopt.

we hebben er nu een kwart op zitten en mogen gelukkig nog even trainen voordat het zover is :-) dus laten we vooral elkaar blijven stimuleren en idd leren van elkaar. Bij mij is het inderdaad de kunst om echt rustig te beginnen. 2e helft van de loop gaat HS sowieso omhoog ook als ik langzaam blijf lopen.

We gaan gewoon lekker door! Mocht het tzt echt niet sneller gaan dan schuif ik hem door naar volgend jaar. Maar even nog maar niet op de feiten vooruitlopen haha.

fijn weekend en succes met lopen!
schuurmanski

Grappig Merit, maar zo sta ik er ook in.

Ik ben dit gestart a. als experiment en b. om fitter te worden. De marathon is nu niet heilig voor me. Het is iets waarvan ik überhaupt nooit heb gedacht dat t iets voor mij zou zijn. Maar na veel over Sportrusten gezien en gelezen te hebben, kwam wél de gedachte: "Het zou toch te gek zijn als ik het wél een keertje kan." Dus ik ben zeer gemotiveerd, maar ook reëel en niet gehaast. Daarom heb ik dit 'gedoe' ook nergens kenbaar gemaakt. Behalve mijn man (en de lezers hier ;-) weet niemand waar ik mee bezig ben. Anders komt er ineens druk op te liggen en ik wil niet bezig zijn met het gevoel van 'ik moet', want iedereen kijkt mee.
Als ik fit ben ga ik sowieso starten, maar met mn Ov-chipkaart in mn achterzak (ik weet er goed de weg). Kijken hoever ik kom, maar niet ten koste van alles.
Ik heb er ongelofelijk veel zin in.
Suc6 weer dit weekend!

Groet, Diana
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Diana,
schuurmanski schreef:Ik begrijp uit jullie mail dat ik de gemiddelde hartslag van de 10 km voluit van deze week, ook kan gebruiken als omslagpunt. Maar die is 173. Waardoor de marathonhartslag lager uitkomt en ik dus (nog) langzamer moet trainen.
Je vult alleen een nieuw omslagpunt / tijd in als je 10km beter is dan je ingevulde 10km. Als je 10km langzamer is, dan verander je dus niets. Het is erg moeilijk om in een training een snelle 10k te lopen, dat lukt mij ook alleen maar in een wedstrijd, waar je medelopers hebt en publiek. Dan kun je vaak net een stapje sneller. Dus maak je er niet druk om als je geen snellere 10k loopt in een "10km voluit" training. Het gaat erom dat je voluit probeert te gaan, dat is het doel.
schuurmanski schreef: In voorgaande topics zie ik dat Rob een oog geworpen heeft op ingevulde schema's van mede-lopers. Voor mijn geruststelling zou ik willen vragen, om dat bij mij ook eens te doen. Dan weet ik beter of ik wel of niet op de goede weg ben of dat ik iets aan moet gaan passen.
Ik heb je gegevens bekeken, en inderdaad zijn je trainingen aan de "slome" kant :D
Als je loopt op marathonhartslag zit je altijd onder je marathontijd, dus ik zou alle trainingen 5 slagen hoger lopen in hartslag dan in je schema is aangegeven.
Laat je weten hoe het gaat?

Blijde groet,

Rob
schuurmanski

Bedankt voor je reactie Rob; ik ga 5 hartslagen hoger lopen en houd je op de hoogte hoe dat gaat.

De 10 km voluit waar ik het in mijn vraag over had, heb ik JUIST tijdens een wedstrijd gelopen. Ik liep hem iets sneller (30 seconden) en heb mezelf wel echt leeg gelopen toen.

Ik vraag me wel af wat een reden kan zijn, dat in de loop van de wekende tijden langzamer worden en mn rusthartslag niet daalt?

Maar zoals gezegd, ik ga vanaf dinsdag vrolijk verder met je advies.

Groet, Diana
RunningRob - Sportrusten

Hoi Diana,

Er zijn grofweg twee redenen:
Of je bent overtraind, of je traint te rustig. Het eerste lijkt me niet het geval.

Ik denk dat met wat snellere trainingen je merkt dat je wel sneller wordt. Je zou de intensieve training ook als interval kunnen doen waarbij je de snelle stukken echt voluit doet.

Blijde groet,

Rob
Lynn Adelmeijer

Bericht door Lynn Adelmeijer »

Goedenavond,

Ik was in deze koffiehoek op zoek naar ervaringen van mensen over het langzame lopen. Ik ben pas 3 weken bezig met het schema maar heb grote moeite om steeds zo langzaam te lopen. Ook de intensieve training, maakt nog dat ik gemiddeld bijna een kilometer per uur langzamer loop dan normaal.
Kan ik ook experimenteren met alles 5 hartslagen omhoog? Of ben ik te ongeduldig?
Gr. Lynn
Juut

Bericht door Juut »

Ik herken dat langzamer lopen, soms zelfs wandelen.
Dat komt vanzelf goed:).
Het warme weer werkt natuurlijk ook niet in je voordeel, je hartslag is dan wat hoger dan normaal en dat resulteert in langzamer lopen.
Het kan natuurlijk ook dat je omslagpunt te laag is bepaald.
Lynn Adelmeijer

Fijn om te lezen dat het langzame lopen herkend wordt. Ik ben helemaal nieuw met het lopen op hartslag, dus het is ook nog wat onwennig. Het omslagpunt heb ik dubbel getest, dus daar heb ik geen twijfels over. tijdens het 'vogels kijken' met extra aandacht voor m'n ademhaling kom ik echter wel rond m'n laagste hartslag uit het schema uit. Dat lijkt dan wel weer te kloppen (ookal loop ik dan stukken langzamer)..
RunningRob - Sportrusten

Hoi Lynn,

Wat is je tempo tijdens de training op lage marathonhartslag? Komt dat een beetje overeen met het verwachte tempo op de marathon?

Blijde groet,

Rob
Lynn Adelmeijer

Dag Rob, tempo tijdens training met lage hartslag is gemiddeld 8,8km/u. Ben even op zoek gegaan naar de rekentool voor schatting marathontijd. Dat tempo komt inderdaad overeen. Ik wist niet dat het de bedoeling was dat ik de gehele marathon zo langzaam zou gaan lopen eerlijk gezegd.. Heb je nog tips om toch het tempo iets op te kunnen krikken? Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Lynn,

Je kunt de intensieve trainingen ook echt intensief lopen, dus nog sneller dan de aangeven hartslag, dan wordt je ook sneller op de 10.
Als je op de 10k voluit dan een snellere tijd loopt, den je vult deze in bij je instellingen, wordt ook je snelheid / hartslag op de marathon bijgesteld.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie