Hartslag vogels kijken
Hartslag vogels kijken
Hoi!
Ik wil graag ook mijn trainingen vogels kijken goed doen in de marathon voorbereiding. Vooral niet te snel lopen dus.
Om te voelen hoe ik dat moet lopen, wil ik de eerste paar keer wel mijn hartslag meter gebruiken.
Op welke hartslag moet je ongeveer lopen tijdens vogels kijken?
Sportieve groet,
Joop
Ik wil graag ook mijn trainingen vogels kijken goed doen in de marathon voorbereiding. Vooral niet te snel lopen dus.
Om te voelen hoe ik dat moet lopen, wil ik de eerste paar keer wel mijn hartslag meter gebruiken.
Op welke hartslag moet je ongeveer lopen tijdens vogels kijken?
Sportieve groet,
Joop
Re: Hartslag vogels kijken
Hallo Joop, leuk dat je ook via deze mooie methode aan de slag gaat!
Welke hartslag je moet aanhouden bij "Vogels Kijken" hangt van je persoonlijke hartslag zones af. Voor "Vogels Kijken" adviseert Koen om laag in je D2 zone te lopen. Bij mij is de D2 zone 137 tot 149. Ik loop deze dus met hartslag 137.
Lees anders dit stuk over "Vogels Kijken" https://www.sportrusten.nl/vogels-kijken-hardlopen/
Het beste is om een sportmedische keuring te doen om je zones exact te bepalen, maar op deze site staat ook een verbluffend accurate tool om deze te bepalen bij benadering: https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/
Daar vind je ook de zones voor het "Vogels Kijken"!
Succes!
Addy
Welke hartslag je moet aanhouden bij "Vogels Kijken" hangt van je persoonlijke hartslag zones af. Voor "Vogels Kijken" adviseert Koen om laag in je D2 zone te lopen. Bij mij is de D2 zone 137 tot 149. Ik loop deze dus met hartslag 137.
Lees anders dit stuk over "Vogels Kijken" https://www.sportrusten.nl/vogels-kijken-hardlopen/
Het beste is om een sportmedische keuring te doen om je zones exact te bepalen, maar op deze site staat ook een verbluffend accurate tool om deze te bepalen bij benadering: https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/
Daar vind je ook de zones voor het "Vogels Kijken"!
Succes!
Addy
Ik heb op bovenstaande link eens mijn omslagpunt ingevuld en daar komen netjes wat zones uit. Vergelijk ik deze waarden met de waarden zoals uit mijn marathonschema komen dan lijkt het alsof mijn marathon hartslag laag in D1 zit en marathon hartslag hoog in D2.
De vorige keer heb ik een HM schema gevolgd waarbij ik netjes in D3 heb getraind.
Is dit toevallig zo en hoef ik me geen zorgen te maken dat ik de makkelijk train?
Martin
De vorige keer heb ik een HM schema gevolgd waarbij ik netjes in D3 heb getraind.
Is dit toevallig zo en hoef ik me geen zorgen te maken dat ik de makkelijk train?
Martin
-
Wizzard247
Een snelle loper loopt de marathon in D3, de 'langzamere' loper in D1 en/of D2... Wat is jouw verwachte eindtijd?Martin V schreef:Ik heb op bovenstaande link eens mijn omslagpunt ingevuld en daar komen netjes wat zones uit. Vergelijk ik deze waarden met de waarden zoals uit mijn marathonschema komen dan lijkt het alsof mijn marathon hartslag laag in D1 zit en marathon hartslag hoog in D2.
Martin
De berekende Marathontijd komt uit op 5:07.
En de marathon snelheid die daar bij hoort loop ik wel. Ik heb vertrouwen in het schema maar vroeg me af hoe dit specifiek voor mij zat met die zones. Mijn omslagpunt is 170.
Gr
Martin
En de marathon snelheid die daar bij hoort loop ik wel. Ik heb vertrouwen in het schema maar vroeg me af hoe dit specifiek voor mij zat met die zones. Mijn omslagpunt is 170.
Gr
Martin
Ik heb toch nog een vraag over de marathonhartslag. Volgens het boek de hardlooprevolutie moet ik de marathon op 139 lopen. Ik probeer dat echt maar onder de 140 is echt niet te doen. Als ik het schema invul met omslagpunt op jullie site kom ik op D2 145-164 en als ik dat aanhoud loop ik lekker. Ik heb een paar weken geleden de Asselronde gelopen met een gemiddelde tijd van 6:43 en gemiddelde HS van 166, ik denk net hoger door het klimmen daar. Ik was na afloop fit en had nergens last van.
Moet ik nu de duurlopen trainen in D2 of toch er aan werken om met een lagere hartslag te lopen? Ik heb een keer de 12 km gelopen op een constante 161 hs en dat liep erg lekker, terwijl lopen op 140/150 maakt dat ik de hele tijd loop te puffen en hijgen om mn hartslag laag te houden.
Ben benieuwd..
Moet ik nu de duurlopen trainen in D2 of toch er aan werken om met een lagere hartslag te lopen? Ik heb een keer de 12 km gelopen op een constante 161 hs en dat liep erg lekker, terwijl lopen op 140/150 maakt dat ik de hele tijd loop te puffen en hijgen om mn hartslag laag te houden.
Ben benieuwd..
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Yteke,
Even voor de duidelijkheid: wat is nu het omslagpunt en je 10km tijd die je gebruikt hebt om de hartslagen te bepalen?
Een goede check is dat je tempo in de training op marathonhartslag ongeveer overeen moet komen met je verwachte tempo tijdens de marathon. Dat kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Blijde groet,
Rob
Even voor de duidelijkheid: wat is nu het omslagpunt en je 10km tijd die je gebruikt hebt om de hartslagen te bepalen?
Een goede check is dat je tempo in de training op marathonhartslag ongeveer overeen moet komen met je verwachte tempo tijdens de marathon. Dat kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Blijde groet,
Rob
Hoi Rob
Mijn 10 km tijd is 61 minuten, en omslagpunt is 180.
Ik heb het schema ingevuld en kom op een marathontijd van 5:17. Dat is wel duidelijk! Alleen loop ik dan dusruim een km langzamer dan op de halve?
Train ik dan op D2?
Mijn 10 km tijd is 61 minuten, en omslagpunt is 180.
Ik heb het schema ingevuld en kom op een marathontijd van 5:17. Dat is wel duidelijk! Alleen loop ik dan dusruim een km langzamer dan op de halve?
Train ik dan op D2?
- RunningRob - Sportrusten
Dat kloptYteke schreef:Alleen loop ik dan dusruim een km langzamer dan op de halve?
Dat hoeft niet. Des te sneller je bent, des te hoger je in de zones de marathon loopt.Yteke schreef:Train ik dan op D2?
Volgens mij loop jij de marathon hoog in D1.
Blijde groet,
Rob
Hi Rob bedankt!
Op zich wel jammer want ik loop het lekkerst op 155, en 145 is nog best een uitdaging voor me maar ik ga er mee verder!
Op zich wel jammer want ik loop het lekkerst op 155, en 145 is nog best een uitdaging voor me maar ik ga er mee verder!