Hartslag tijdens training

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Tamaris

Hartslag tijdens training

Bericht door Tamaris »

Goedemiddag,

Ik ben sinds 30 december begonnen met het 100 dagen programma (Rotterdam Marathon)! Mijn omslagpunt ligt op 194 en ik moet nu training op 161, 156 en 151. Ik heb daar toch flink moeite mee.....

Als ik op 161 probeer te trainen, dan kom ik gemiddeld op 166 uit en als ik op 156 moet training dan kom ik op 160 uit. Maar elke keer als mijn hartslag stuk hoger is, dan moet ik gaan wandelen of stil staan om mijzelf met de ademhalingsoefeningen weer rustig te krijgen. Tijdens het rennen krijg ik het niet voor elkaar om mijn hartslag dusdanig weer op mijn traininghartslag te krijgen. Volgens mij zijn alle trainingen van mij als vogels kijken, want ik ga bijna achteruit.

Is het alsnog een kwestie van trainen, trainen, trainen? Of doe ik iets verkeerds tijdens het trainen? :?:

Alvast bedankt!
Yvonne Lee

Re: Hartslag tijdens training

Bericht door Yvonne Lee »

Ik lees mee want ik heb ook moeite met ademhalen. Gaat dit nog goedkomen? Ik wil geen spijt hebben van Sportrusten maar het ademhalen is echt een drama.
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag tijdens training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Tamaris, Yvonne,

Eerst even over het ademhalen: probeer eerst gewoon te lopen op hartslag, zonder te focussen op je ademhaling. Dat is al lastig genoeg. Eventueel kun je uiteraard wel proberen met je ademhaling je hartslag op laag te krijgen als je merkt dat dit goed lukt. Hier een stukje daarover:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/a ... het-lopen/

Tamara, even volhouden! Probeer eerst even op je gemak te lopen zonder te focussen op je hartslag. Als je langzamer moet lopen, verklein dan je stappen en maar houd je stapfrequentie wel hoog, dat loopt veel makkelijker langzaam.
Bedenk dat je hte tempo wel 42 km vol moet kunnen houden. Na verloop van tijd gedurende de 100 dagen zul je merken dat het beter gaat. Ook bestaat de kans dat je sneller wordt op je 10km en dat gaat vanzelf je trainingshartslag ook omhoog!

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie