Erg moe na voluit lopen
-
IngridBannink
Erg moe na voluit lopen
Hoi, gisteren heb ik de 10 km voluit gelopen. Ik merk dat ik vandaag best moe, sloom ben. Is er iets om dat tegen te gaan? Ik zie nu nl al tegen de volgende keer op dat ik intensief moet lopen. Dat is weliswaar over 3 weken pas, maar toch......
-
ReneRennen
Re: Erg moe na voluit lopen
Hoi, geen reactie op de post, maar wel een aanvulling. Wat is eigenlijk de fysiologische functie van de VOLUIT-trainingen. Je gaat de verzuring (> 4 mmol) in, maar dat is een energieniveau dat in de marathon niet bereikt wordt. Waarom is het dan toch zinvol deze trainingen te doen?
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Ingrid en Rene,
De ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je goed hersteld. De trainingen zorgen ervoor dag je lichaam steeds beter went aan de inspanningen dus je zult zien dat tweede keer "voluit" beter zal gaan!
Waarom voluit? Daar heeft Koen hier uitleg over:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... oet-lopen/
met blijde groet,
Rob
Ja: blijven trainen en trouw je ademhalingsoefeningen doenIngridBannink schreef:Ik merk dat ik vandaag best moe, sloom ben. Is er iets om dat tegen te gaan?
De ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je goed hersteld. De trainingen zorgen ervoor dag je lichaam steeds beter went aan de inspanningen dus je zult zien dat tweede keer "voluit" beter zal gaan!
Waarom voluit? Daar heeft Koen hier uitleg over:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... oet-lopen/
met blijde groet,
Rob
Persoonlijk vind ik de 10KMs op wedstrijdtempo in het marathonschema ook pittig. Als ik me specifiek voorbereid op een 10km dan zou ik meer intervaltraining willen inbouwen (200-400-600-800-1000). Die trainingen op snelheid zorgen ervoor dat het 10km wedstrijdtempo gemakkelijker aanvoelt. Doordat je binnen het marathonschema verreweg de meeste tijd doorbrengt op marathontempo/hartslag (plus een klein beetje "intens") vind ik die plotselinge overschakeling naar 10km wedstrijdtempo mentaal en fysiek lastig.
Overigens, als ik de uitleg van Koen lees:
Overigens, als ik de uitleg van Koen lees:
Voor mezelf vind ik het prima om 1 keer in de 3 weken een forse training te doen. Ietsje verder, ietsje harder (of allebei) dan normaal. Maar voor mij hoeft dat niet altijd exact 10km volle bak te zijn. Maarja, iedereen moet maar zelf bedenken of je wat wilt varieren op het schema, of het op de letter volgen.Naast aandacht voor ademhalingsoefeningen en rustig trainen is het ook goed om (minimaal) eenmaal per drie weken intensiever of langer te trainen.