Vragen over de Hardloop revolutie

Plaats reactie
Tijmen

Vragen over de Hardloop revolutie

Bericht door Tijmen »

In september ben ik van plan om mijn eerste Marathon te gaan lopen in Berlijn. Ik heb met veel plezier de Hardloop revolutie gelezen. Ik heb er een aantal vragen over:

1. Het is mij niet duidelijk waar de 14KM vandaan komt? Waarom is de maximale afstand niet 12, 15, of 17?

2. Van de 4 trainingen wordt aangeraden 1 intensief te doen. Uit het boek wordt mij niet helemaal duidelijk wat dit inhoudt:
- Bij het 10km schema staat dat de intensieve training in D3 moet, zodat je je suikervoorraden leeg trekt en je lichaam dit leert aan te vullen.
- Op pagina 230 staat dat dit een paar (3 tot 4) hartslagen hoger moet liggen dan je marathon hartslag (wat in mijn geval nog steeds zone D2 betreft).
Wat is jullie advies?

3. Op pagina 246 staat bij de anekdote van Bram Bakker over de marathon: ...de eerste 5 kilometer met een lagere hartslag dan ik ooit heb getraind de afgelopen maanden, en gaande de marathon geleidelijk oplopend naar ongeveer 170''. Dit wordt verder nergens toegelicht in het boek. Is het de bedoeling om tijdens de marathon met een lagere hartslag te beginnen dan je marathonhartslag en dit moet langzaam omhoog gaan tot je marathonhartslag?

4. Op pagina 289 staat: 'Neem na 15 km iedere 5 km een gelletje.' Vervolgens wordt er verwezen naar het plaatje op de volgende pagina. Hier staat dat de eerste gel bij 10km genomen moet worden en daarna pas om de 10km (dus 3 stuks). Ik ben zelf niet bekend met gelletjes dus neig er meer naar om er 3 te nemen ipv 5. Is de volgende cyclus dan verstandig: 15KM Gel, 25KM Gel, 35KM Gel?

Alvast dank voor jullie antwoord.
RunningRob - Sportrusten

Re: Vragen over de Hardloop revolutie

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tijmen,
Tijmen schreef:1. Het is mij niet duidelijk waar de 14KM vandaan komt? Waarom is de maximale afstand niet 12, 15, of 17?
Tja, die komen bij Stans van der Poel vandaan, en hoe zij er precies bij komt, weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Tijmen schreef:- Bij het 10km schema staat dat de intensieve training in D3 moet, zodat je je suikervoorraden leeg trekt en je lichaam dit leert aan te vullen.
- Op pagina 230 staat dat dit een paar (3 tot 4) hartslagen hoger moet liggen dan je marathon hartslag (wat in mijn geval nog steeds zone D2 betreft).
Wat is jullie advies?
Bij de marathontraining is het de hartslag die je aan het einde van de marathon kunt lopen, een aantal slagen hoger dan je marathonhartslag.
Tijmen schreef:Is het de bedoeling om tijdens de marathon met een lagere hartslag te beginnen dan je marathonhartslag en dit moet langzaam omhoog gaan tot je marathonhartslag?
Je begint de marathonhartslag iets onder je marathonhartslag, en deze loopt tot kilometer 30 op dan iets boven je marathonhartslag. Daarna mag je je hartslag loslaten en op gevoeld verder gaan.
Als je het online schema doet train je daarom ook op een lage en een hoge marathonhartslag. In het boek houden we het op 1 marathonhartslag om het leesbaar te houden.
Tijmen schreef:Is de volgende cyclus dan verstandig: 15KM Gel, 25KM Gel, 35KM Gel?
Dit is het huidige advies:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... evenement/
Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie