Zondigen tegen het schema

Plaats reactie
Wannes

Zondigen tegen het schema

Bericht door Wannes »

Het gebeurt ons allemaal wel eens (niet? :-) ), maar hoe gaan we ermee om?

Een keertje minder lopen
Soms komt het er gewoon niet van om die dat ene loopje vogels kijken in te passen.
Ik sla het dan gewoon over, zonder de training erna te willen compenseren door langer te lopen.

Een keertje langer lopen
Ik ben aan het trainen voor een marathon-afstand. Ik zal ergens in juni eens een +- 42 kilometer gaan rennen.
Ondertussen volg ik braafjes het schema, en zijn de langste afstanden nu dus slechts 10-12 km.
Soms komt er dan al eens een uitnodiging om samen met iemand te gaan lopen, en dan worden het er 14 of-ietsje-meer. Als dat aan een gematigd tempo is dan zal de belasting best wel meevallen en maak ik er geen drama van. Ik pas dan de dagen erna ook niets aan in het schema.

Maar af en toe is er natuurlijk een event in de buurt waar je toch al snel de halve marathonafstand bij elkaar gaat lopen (ik plan een 24km, maar misschien 30, ik liep nog nooit meer dan 24). Uiteraard past dit helemaal niet in het schema. Hoe pak ik dit aan? Ik zal alvast aan een gematigd tempo lopen. Ik weet nog niet hoe ik me de week erna ga voelen, maar ik denk dat ik gewoon ga luisteren naar m'n lichaam en niet geforceerd het schema volgen, om het later weer op te pikken.

Speel ik dan vals? Volg ik het schema niet?
Ik neem aan van wel

Kan dat kwaad?
Geen idee. Juni is nog ver ...

Wat denken jullie?
judithmooy

Re: Zondigen tegen het schema

Bericht door judithmooy »

Gewoon doen,
Een keer een lange afstand lopen is juist goed voor je vertrouwen.
Let alleen daarna op om je schema e.a. aan te passen zodat je geen blessures oploopt.
Beetje schuiven met de trainingen en dat kan jij wel:-)

Ik heb net rotterdam gelopen en het was een feestje, fluitend over de finish, het kan dus echt!
Wat ik de volgende keer extra ga doen is een paar halve marathons lopen. De spierpijn in mijn benen vanaf 25km was echt pijnlijk, dat wil ik volgende x voorkomen.

Verder gewoon lekker het schema aanhouden en, vogels kijken op nuchtere maag is wel belangrijk, je traint je vetverbrandingssysteem ermee.

suc6 met de voorbereiding!
groet, Judith Mooy
emile2001

Bericht door emile2001 »

Ja inderdaad gewoon doen.

ik heb ongeveer op de helft van het schema de 25 km van Apeldoorn gelopen. gewoon volle bak en de week erna
wel meer rust gepakt dan normaal. Dit gaat prima samen
Wannes

Bericht door Wannes »

Nou, de rustige 24km werden een 24km aan stevig tempo. Op 2 uurtjes alles afgehaspeld.
Nu een beetje stramme kuiten, maar verder eigenlijk geen klachten. Ik denk dat ik morgen gewoon m'n vooropgestelde 7km ga lopen, weliswaar rustig aan. De rest van de week zien we wel weer.

Ik heb plezier in het lopen, dat is het belangrijkste :-)
bascuppen

Bericht door bascuppen »

Haha... zondigen kan natuurlijk lekker zijn. Ik loop zelf ook graag mee in een loopcircuit in de omgeving. 13 loopjes in het jaar, waarvan 3 halve marathons, en een 10 mijl. De rest 10 km. Ik had nog nooit een halve gelopen, maar als die wedstrijd toevallig langs zou komen, dan had ik 'm gedaan. Oh, en ik ben vader van 2 kinderen.. en dan is het soms best passen en meten om mijn schema te volgen.
En soms, soms maak ik me daar druk over. Dat ik een training mis. Of 4. Of simpelweg 2 weken niet train. En dan realiseer ik me dat de kern van dit geheimzinnige schema is dat je oefent om je ademhaling, en dus je hartslag laag te houden. Dus dan adem in, en uit, en ben tevreden met het feit dat ik weliswaar niet heb gelopen, maar wel de oefening heb gedaan. ;)

Afgelopen 20 juni was het zover, Marathon van Sneek. In de meivakantie met de kinderen vakantie gevierd, en het schema daarna nooit meer opgepakt. Maar het gekke is: deze methode helpt je te luisteren naar je lichaam. Tenminste, mij wel. En het heeft me leren doseren, gewoon genieten van het lopen. En dat heeft er voor gezorgd dat ik de eerste marathon heb voltooid. :D Op naar de volgende!
Plaats reactie