Omslagpunt hartslag
Omslagpunt hartslag
Toen ik starte met dit programma was mijn omslagpunt van mijn hartslag ,178. En mijn 10 km was 60 min
Vandaag heb 10 km gelopen, voluit. Mijn hoogste hartslag was 161 en mijn tijd was 56,22
Moet ik mijn omslagpunt nu veranderen naar 161?
Vriendelijke groet Arwen
Vandaag heb 10 km gelopen, voluit. Mijn hoogste hartslag was 161 en mijn tijd was 56,22
Moet ik mijn omslagpunt nu veranderen naar 161?
Vriendelijke groet Arwen
- RunningRob - Sportrusten
Re: Omslagpunt hartslag
Hoi Arwen,
Dit is wel een heel groot verschil.
Hoe is de eerste keer je omslagpunt vastgesteld?
Met blijde groet,
Rob
Met blijde groet,
Rob
Volgens de methode die jullie hebben uitgelegd.RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Arwen,
Met blijde groet,
Rob
Heb deze week getraind met de hartslag die het schema
Heeft berekend voor mij. Ik was hierdoor erg vermoeid
Groeten arwen
Hoi Arwen,
We hebben drie methoden
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
Heel af en toe merk ik dat mensen het presteren om een hoge hartslag te lopen bij de veldtest. Dus als dit 178 heeft opgeleverd dan is dit misschien bij jou het geval.
Wat was je GEMIDDELDE hartslag op de 10km loopjes? Dat is een indicatie voor je omslagpunt.
Wat ik wel merk is dat je 10km tijd ook erg is verbeterd, dus misschien dat je nog wel veel sneller kunt waarbij ook je ook je gemiddelde weer hoger zal uitkomen. Dus ik verwacht eigenlijk dat je omslagpunt ergens tussen de 160 en 178 zal liggen.
Normaal gesproken (tijdens blijkt dat het omslagpunt niet klopt) pas je alleen je 10km tijd aan als je een snellere 10km hebt gelopen en laat je je omslagpunt zoals deze in het begin is vastgesteld. Maar zoals gezegd, tenzij duidelijk is dat je omslagpunt verkeerd is.
met blijde groet,
Rob
We hebben drie methoden
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/
Heel af en toe merk ik dat mensen het presteren om een hoge hartslag te lopen bij de veldtest. Dus als dit 178 heeft opgeleverd dan is dit misschien bij jou het geval.
Wat was je GEMIDDELDE hartslag op de 10km loopjes? Dat is een indicatie voor je omslagpunt.
Wat ik wel merk is dat je 10km tijd ook erg is verbeterd, dus misschien dat je nog wel veel sneller kunt waarbij ook je ook je gemiddelde weer hoger zal uitkomen. Dus ik verwacht eigenlijk dat je omslagpunt ergens tussen de 160 en 178 zal liggen.
Normaal gesproken (tijdens blijkt dat het omslagpunt niet klopt) pas je alleen je 10km tijd aan als je een snellere 10km hebt gelopen en laat je je omslagpunt zoals deze in het begin is vastgesteld. Maar zoals gezegd, tenzij duidelijk is dat je omslagpunt verkeerd is.
met blijde groet,
Rob
Mijn gemiddelde hartslag tijdens de 10 voluit heb ik als omslagpunt genomen, maar haal soms tijdens trainingen wel een hartslag van 185-190. Ik vermoed dat tijdens een veldtest mijn hartslag dan ook veel hoger zal zijn dan 169 (gemiddelde 10 voluit). Als ik een hogere hartslag in zou vullen, dan gaat mijn marathonhartslag ook een stuk omhoog. Ik merk dat tijdens mijn langzame duurlopen ik ook veel moeite heb om met de gewenste hartslag te lopen, zit er vaak 5 boven en loop dan voor mijn gevoel erg ontspannen. Wat is goed om aan te houden?
Linda
Linda
Hoi Linda,
Welke tijd liep je op de 10km?
Wat je kunt doen is deze tijd hier invullen om je marathontijd / tempo in te schatten:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Als je dan op marathonhartslag traint zal je ongeveer dit tempo moeten lopen. Dit je hier (ver) onder dan zit je waarschijnlijk toch te laag met je hartslagen. Laat het dan even weten.
met blijde groet,
Rob
Welke tijd liep je op de 10km?
Wat je kunt doen is deze tijd hier invullen om je marathontijd / tempo in te schatten:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Als je dan op marathonhartslag traint zal je ongeveer dit tempo moeten lopen. Dit je hier (ver) onder dan zit je waarschijnlijk toch te laag met je hartslagen. Laat het dan even weten.
met blijde groet,
Rob
Hallo Rob, bedankt voor je reactie. Mijn 10 km tijd is 53 minuten. Volgens de berekening kom ik dan op een eindtijd van 4:31, met een kilometertempo van 6:26. Als ik mijn hartslag aanhou zoals het schema zegt kom Ik hoger uit en zou ik finishen op 4:50 ongeveer. Dan hoef ik me geen zorgen meer te maken dat het me niet goed lukt om onder de 140 te blijven tijdens mijn lange duurlopen. Fijn om te weten met nog 2 lange duurlopen te gaan en over 10 dagen mijn eerste marathon!!
Groet Linda
Groet Linda
Succes!
Tot in Utrecht
Met blijde groet,
Rob
Tot in Utrecht
Met blijde groet,
Rob
Mijn tijd op de 10k, die zo snel mogelijk zou moeten zijn, was gisteren vrijwel gelijk aan de laatste 10k, die de start van mijn schema markeerde. Beetje teleurstellend. Mogelijk te snel gestart, de laatste twee kilometers liep de tijd flink op. Mogelijk mis ik mijn intervaltrainingen. Wel was mijn hartslag gemiddeld lager: van 170 naar 161. Ik heb mijn schema aangepast en moet daarmee nog langzamer trainen. Doe ik daar goed aan?
Groeten, Irma.
Groeten, Irma.
Hoi Irma,
Dat heb je verkeerd begrepen. Je past het schema alleen aan als je een 10k sneller hebt gelopen.
Als je tijd langzamer is, dan laat je het schema gewoon zoals het is.
Als je regelmatig wedstrijden loopt, dan zal je meestal je snelste tijd niet halen.
Maar vooral beginnende lopers of lopers die veel meer kilometers gaan maken willen nog wel eens veel progressie maken. Voor die gevallen is het dan nodig het schema aan te passen.
Met blijde groet,
Rob
Dat heb je verkeerd begrepen. Je past het schema alleen aan als je een 10k sneller hebt gelopen.
Als je tijd langzamer is, dan laat je het schema gewoon zoals het is.
Als je regelmatig wedstrijden loopt, dan zal je meestal je snelste tijd niet halen.
Maar vooral beginnende lopers of lopers die veel meer kilometers gaan maken willen nog wel eens veel progressie maken. Voor die gevallen is het dan nodig het schema aan te passen.
Met blijde groet,
Rob
Dank Rob,
Ik heb mijn schema weer terugaangepast. De 'oude' hartslag past me inderdaad beter, hoewel ik ook dit tempo laag vind. Maar ik loop wel heel ontspannen.
Groeten,
Irma.
Ik heb mijn schema weer terugaangepast. De 'oude' hartslag past me inderdaad beter, hoewel ik ook dit tempo laag vind. Maar ik loop wel heel ontspannen.
Groeten,
Irma.