Gel of iets anders?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
MichielH

Gel of iets anders?

Bericht door MichielH »

In het boekje "Ik, hardloper" staat op blz. 153 een schema voor eten en drinken tijdens de marathon met vanaf 15 km iedere 5 km een gel.

Moet ik aan de gel's? Het woord staat me enorm tegen en ik heb het nog nooit geprobeerd. En die sportdrankjes vind ik vies.

Wie heeft er ervaring met gel's. Is het wat? Zijn er natuurlijke alternatieven? Rozijnen? Gedroogde cranberries? Het moet natuurlijk wel weg te werken zijn. Met mijn 10 jaar oude pakje druivensuikers lukte dat niet zo goed.
JosM

Re: Gel of iets anders?

Bericht door JosM »

De moderne sportvoeding is niet meer te vergelijken met vroeger. Ik gebruik al jaren, ook bij het fietsen, gels van SIS. Die zijn niet meer zo verschrikkelijk zoet als de vroegere gels en zonder water in te nemen.

Ik ben momenteel in voorbereiding op de marathon van Enschede waar onderweg en na afloop sportdrank wordt aangeboden door Sportvoedingwebshop.nl
Geadviseerd wordt om voorafgaand aan de marathon deze producten al te gaan proberen. Heb mij uitgebreid via de website en videos laten voorlichten en zo'n beetje hun hele assortiment aangeschaft.
Op hun website kun je tbv voeding tijdens een marathon een instructieve video vinden.

Voorafgaand neem ik een sportontbijt (shake) evt aangevuld met extra koolhydraten.

Tijdens de marathon ben ik voormemens het volgende te eten:
- na ca 45 minuten een energyreep
- ca en uur later een long energydrink
- ca een uur later een gel
- weer ca een uur later nog een laatste gel.

Ik neem dat mee in een runningbelt met twee flesjes. Verder onderweg natuurlijk water/energydrink bij de verzorgingsposten.
Tijdens langere duurlopen 10-14 km gebruik ik de gels nu ook al om er aan te wennen.

Ik heb erg veel vertrouwen in deze producten en de beschreven aanpak.

Iedereen zal onderweg natuurlijk een andere behoefte hebben maar op alleen wat vruchten en druivesuikers ga ik het iig niet redden!
Succes!
Jos
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Michiel,
MichielH schreef:In het boekje "Ik, hardloper" staat op blz. 153 een schema voor eten en drinken tijdens de marathon met vanaf 15 km iedere 5 km een gel.
Voorschrijdend inzicht vertelt ons dat je ook met minder afkunt:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... evenement/

Behalve de tips van Jos hier nog een paar discussies over het eten tijdens de marathon:
viewtopic.php?f=13&t=8
viewtopic.php?f=17&t=623

Met blijde groet,
Rob
MichielH

Bericht door MichielH »

Joi, Rob, Dank voor jullie suggesties.
Die tip van die honing ga ik uitproberen.
En dan heb ik nog het voordeel van honing van eigen bijen. :)
Plaats reactie