Hartslag niet omlaag krijgen

Plaats reactie
Ninaoudebos

Hartslag niet omlaag krijgen

Bericht door Ninaoudebos »

Hallo team Sportrusten,

Ik ben nu een aantal weken aan het trainen met het schema van sportrusten voor de marathon van Amsterdam.
Ik dacht dat mijn omslagpunt op 180 lag na de veldtest. Na een paar weken deze test te herhalen op de loopband bleek dit niet helemaal juist te zijn en lag het omslagpunt op 170.

Tijdens de trainingen op marathon hartslag gaan de eerste paar km goed totdat ik op de juiste hartslag kom en daarna blijft hij stijgen. Hoe langzaam ik daarna ook ga lopen ik krijg hem niet omlaag(of niet genoeg omlaag). Dit levert veel frustraties op tijdens de training. Wat kan ik hier aan doen? Ik probeer de ademhalingsoefening te doen maar ook dan lukt het niet om de hartslag omlaag te krijgen.

Vandaag moest ik 11 km op 146 hartslagen lopen. Ik heb vanaf 5 km ongeveer met een hartslag van over de 160 gelopen en (meer dan) een minuut langzamer dan ik begon.

Tijdens wedstrijden loop ik erg lekker en merk ik dat ik sneller word. Dan loop ik op een behoorlijk hoge hartslag en kan ik de snelheid vasthouden. Echter is dit voor 10 km wedstrijdjes prima vol te houden maar als ik langer moet.....

Hopelijk hebben jullie een advies voor mij.

Sportieve groet,

Nina
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag niet omlaag krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nina,

Wat is 10km tijd die je hebt gebruikt voor je schema? En wat voor gemiddelde hartslag heb je tijdens de wedstrijden gehad? Waren dat 10km wedstrijden?

met blijde groet,

Rob
Ninaoudebos

Hallo Rob,

Ik heb 50 minuten op de 10 km gebruikt in mijn schema totdat ik deze afgelopen zondag verbeterde.

- Afgelopen woensdag heb ik een 7 km wedstrijd gelopen met een gemiddelde hartslag van 163.
- Afgelopen zondag heb ik een wedstrijd van 10 km hardgelopen in 47:54. Mijn gemiddelde hartslag was 167 tijdens die wedstrijd.

Sportieve groet,

Nina
RunningRob - Sportrusten

Hoi Nina,

Hartslagen en tijden zien er allemaal heel realistisch uit. Ik kan niet zeggen dat daar wat fout aan is. Je hartslagen tijdens de wedstrijden corresponderen ook goed met je omslagpunt.

Fluctueert je hartslag erg? Hartslag 160 vind ik namelijk nogal afwijken van 146… En 160 zou ook je stapfrequentie kunnen zijn ;)

Is het een hartslagmeter die via de pols meet, dan kan het zijn dat je de band wat strakker moet. Is het een borstband kan het zijn dat de sensor niet goed contact maakt of dat de band niet vochtig genoeg is.

Laat even weten of dit het zou kunnen zijn, mocht dit niet het probleem zijn dan kijken we verder.

Met blijde groet,

Rob
Ninaoudebos

Hallo Rob,

Mijn hartslag fluctueert niet tijdens het lopen. Er staat letterlijk op horloge gemiddelde hartslag etc....
Mijn hartslag meter gaat via een borstband. Deze zit strak en maak ik voor de training altijd nat met water. Tijdens de training zweet ik genoeg dus ik denk dat het hier niet aan kan liggen.

Ik vind het dus vooral moeilijk als ik een rustig tempo moet houden om de hartslag laag te houden.

Groet Nina
RunningRob - Sportrusten

Hallo Nina,

OK, dan lijkt je hartslag wel goed te worden gemeten.

Heb je al eens een ademhalingsoefening geprobeerd tijdens het hardlopen?
Dus langer uitademen dan inademen, (niet pauzeren, alleen uitademing verlengen dus).

Hier staat er meer over:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/a ... het-lopen/

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie