Mijn naam is Eline, 45 jaar jong en ik loop al een aantal jaren hard. Inmiddels mijn 4e halve marathon via een trainingsschema van Runkeeper voltooid. De eerdere 3 ook met Runkeeper gedaan en blessurevrij kunnen opbouwen. Door een overbelastingsblessure na de zomervakantie (hardlopen in de bergen), heb ik dit jaar weer rustig aan vanaf 5km moeten opbouwen. De blessure is nu, na bijna een jaar, nog niet over, maar wel deels hersteld en wordt niet erger bij toenemende belasting. Daarom wil ik voor een volgende halve marathon het sportrusten schema gaan uitproberen. Ik heb echter de volgende vragen:
- Een keer per week loop ik met mijn hardloopgroep een zware training met interval en estafettes en heuveltjes gedurende anderhalf uur en rond de 11-13km. Kan ik die inbouwen als intensieve training? Ik vind het intervallen namelijk een leuke afwisseling en geniet van de gezelligheid van de groep!
- Staat de volgorde van de trainingen vast? Of kan je deze enigszins aanpassen? Als ik bijvoorbeeld mijn hardloopgroep altijd op zaterdag doe, dan valt dat nu niet samen in het schema met de intensieve trainingen....
- Kan je een halve marathon of marathon hartslag ook berekenen obv je maximale hartslag die je bereikt hebt tijdens een zware training?
- Kan een uur paardrijden de 'vogeltjes kijken' vervangen?
Als het me bevalt, wil ik ook richting de marathon gaan trainen met het 100 dagen programma. Hou het eerst nog even bij de relatieve veiligheid van de halve marathon, waarvan ik weet dat ik het kan
Alvast bedankt voor de antwoorden!