Verandert het omslagpunt bij een betere conditie?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ashwin

Verandert het omslagpunt bij een betere conditie?

Bericht door Ashwin »

Hallo,

Ik heb bijna 20 weken geleden de inspanningstest (vo2Max/ Lactate treshold) in een laboratorium via de loopband en bloedmetingen laten uitvoeren.
Hierbij werd het omslagpunt vastgesteld op een hartslag van 176 en een snelheid van 12,6 km/h.
Omdat mijn maximale hartslag uitkwam op 205, kwamen hier de volgende hartslag zones uit:

Z1 Recovery = 103 - 135
Z2 Light = 135 - 153
Z3 Moderate = 153 - 168
Z4 Hard = 168 - 174
Z5 Maximal = 174 +

Aangezien ik een beginner ben en hiervoor bijna nooit heb hard gelopenmaar wel de marathon in November dit jaar wil doen, heb ik met veel plezier het 100 dagen beginners schema gevolgd en vervolgens 3 weken getraind voor een 5K race die ik afgelopen zondag heb afgerond.

De temperatuur zondag was 32 graden en ondanks de ademhalingsoefeningen begon ik de race met een hartslag van 120.
Ik heb de race in 22.15 minuten kunnen voltooien, maar mijn gemiddelde hartslagwaarde was hoog met 181 en mijn maximum hartslag was 200.

Ik merk dat mijn conditie verbeterd is in de laatste 20 weken vroeg mij het volgende af.

1) Verandert het omslagpunt naarmate de conditie verbetert/verslechtert?
2) De variates in de bovengenoemde heartrate-zones verschillen erg, zo is het verschil in zone 2, 18 hartslagen en in zone 4 maar 6 hartslagen. Klopt dit?

Mocht het omslagpunt veranderen, dan wil ik graag de veldtest uitvoeren.
De instructie volgens het e-book 'Sportrusten voor hardlopers' luidt ' Dit doe je net zo lang tot je echt niet verder kan. Het is een maximaal-test, dus je mag best kapot gaan, écht kapot.
Uitgaande van mijn hartslag bij de 5K wedstrijd afgelopen zondag verwacht ik dat mijn maximale hartslag bij de veldtest rond de 200 zal liggen.
Mijn omslagpunt zal met de formules uit het e-book 'Sportrusten voor hardlopers' voor de veldtest tussen de 199 en 194 uitkomen, wat mij uitzonderlijk hoog lijkt en afwijkend van de 176 die eerder in het laboratorium is vastgesteld.

3) Gelden de formules ook voor een 'afwijkende' maximale hartslag?

Hartelijk dank voor het lezen van dit bericht en ik kijk uit naar de reactie.

Met warme groet,

Ashwin
RunningRob - Sportrusten

Re: Verandert het omslagpunt bij een betere conditie?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ashwin,

Het omslagpunt is de hartslag die je gedurende een lange periode (10km of een uur) vol kunt houden. Je conditie speelt hierbij dus een rol. Jouw omslagpunt zal dus eerder 181 dan 200 zijn. Bij een veldtest loop je een korte tijd, te kort om je echte maximale hartslag te bereiken. Als ik naar de grafiek kijk van mijn eigen veldtest zie ik dat de hartslag nog steeds omhoog loopt op het moment dat ik mijn maximale snelheid bereik, als ik dus op mijn maximale snelheid door was gelopen was de hartslag nog verder omhoog gegaan (maar dan had ik Koen op zijn vouwfiets niet meer bijhouden ;) )

Verder is er wel een gegeven dat tijdens jouw wedstrijd de temperatuur 32 graden is geweest... Je hartslag is bij zulk warm weer sowieso hoger.

Een lactaat meting van je bloed is wel de meest nauwkeurige meting die je kunt doen, maar eigenlijk zou je die dan nog een keer moeten doen op het moment dat je "op niveau" bent.

Wat vraag 2 betreft, het vervelende aan zones vind ik is dat iedere instelling zijn eigen definities er op na houdt. Ik heb vorig jaar een inspanningstest gedaan bij een SMA en de zones daar zijn wel even groot, dus anders dan jij ze noemt maar ook anders dan bijvoorbeeld Polar ze berekend ook weer anders dan Sportrusten hanteert...

Let er dus op dat als je traint in een zone je dezelfde formules hanteert als de opsteller van het schema. ;)

Ik hoop dat een en ander wat duidelijker is geworden?

Met blijde groet,

Rob
Katsirema

Bericht door Katsirema »

Mits goed getraind kan je een 5km, als je voluit gaat, gemiddeld ruim boven je omslag punt lopen.
Liep je voluit?
Ashwin

Bericht door Ashwin »

Hi Katsirema,

Ik liep de 5KM inderdaad voluit.
Zojuist heb ik de veldtest afgerond zoals beschreven op de website (https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/) en hier kwam 183 uit (Maximale hartslag 186, gemiddelde hartslag 145).
Dit is 7 slagen hoger dan mijn eerdere lactaat meting 21 weken geleden, dus de nieuwe waarde (183) zal ik gebruiken voor mijn mijn halve marathon schema.
Hartelijk dank voor de reactie en mocht je nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

Warme groet,

Ashwin
Ashwin

Bericht door Ashwin »

Hi all,

Ik heb net de veldtest gedaan en wil mijn omslagpunt berekenen.
Nu zie ik een verschil in rekenmethode tussen:

Ik, hardloper:
Trek tien hartslagen af van je maximaal gehaalde hartslag, of neem de hartslag waarbij je echt niet meer kunt praten.

en de
Sportrusten website https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/

Maximale snelheid 20 km/uur of hoger? Je omslagpunt is 6 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 18-19 km/uur? Je omslagpunt is 5 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 16-17 km/uur? Je omslagpunt is 4 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 14-15 km/uur? Je omslagpunt is 3 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 12-13 km/uur? Je omslagpunt is 2 hartslagen lager dan je maximale hartslag.
Maximale snelheid 10-11 km/uur? Je omslagpunt is 1 hartslag lager dan je maximale hartslag.

Mijn maximale hartslag is 186 bij een snelheid van 15km/h

Dit zou dus tot de volgende omslagpunten leiden:
176 Ik, hardloper
183 De sportrusten website

Dit is een verschil van 7.

Ik heb 21 weken geleden mijn omslagpunt in een laboratorium via een lactaat meting laten testen (met mondkap) en hier kwam 176 uit, ik was hier echter niet getraind.

Misschien hecht ik teveel waarde aan het omslagpunt, maar dit lijkt mij de basis voor het sportrusten schema. Vandaar dat ik mij afvroeg, welke waarde te gebruiken.

Alvast bedankt voor je antwoord en ik kijk uit naar je reply.

Warme groet,

Ashwin
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ashwin,

Noem het voortschrijdend inzicht. Het boek "Ik hardloper" is al een paar jaar oud. Daarna is de website ontwikkelt en deze ontwikkelt zich nog steeds.
Er is namelijk geconstateerd dat veel mensen moeite hebben om hun echt maximaal te gaan, maar dat dit wel afhankelijk is van de mate van hoe getraind je bent. Daar wordt in de nieuwe formules rekening mee gehouden. In het boek de "Marathon revolutie" worden dan ook de nieuwere formules genoemd.

Dus de 183 zal beter bij je passen dan de 176. Verder is het zo dat het omslagpunt eigenlijk een omslagzone af. Door verschillende omstandigheden kan het omslagpunt de ene keer wat hoger zijn dan de andere keer. Om het bruikbaar te houden spreken we echter van een omslagpunt.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie