Groet uit Schoorl

Plaats reactie
ellaver

Groet uit Schoorl

Bericht door ellaver »

Ik heb het 100 dagen schema gevolgd om Groet uit Schoorl te lopen.
Ik heb al een aantal halve marathons gelopen de afgelopen jaren, allemaal getraind vanuit een 'traditioneel' schema. Het leek me een leuke uitdaging om te kijken hoe de voorbereiding zou zijn met het sportrusten schema.
Nou, ik vind het behoorlijk lastig!
Ik heb geprobeerd het schema in te passen in de andere trainingen die ik altijd al deed en ben blijven doen. Dat was niet heel simpel, dus ik de sportrusten-trainingen daarbij ingevoegd met de afstanden en de hartslag in mijn achterhoofd. Ik heb wel gelet op voldoende rust tussen de trainingen. Het kostte me moeite om op hartslag te trainen. Vooral als ik in een gezellig groepje liep. Dan liep ik weer te snel of te langzaam.
De 'snelle 10 kms' heb ik gedaan, maar ook daarbij bleef ik steeds op mijn oude tijden lopen. Er zat eigenlijk geen enkele verbetering in, ook niet in het gevoel van oh wat loop ik lekker.
Gisteren was dan de grote dag. Schoorl. Wat een prachtig parcours. Echt grandioos.
Ik heb lekker gelopen, zonder inzinkingen. Ik ben alleen behoorlijk teleurgesteld in mijn tijd. Die is 10 minuten langzamer dan wat ik ooit heb gelopen. En dat kan echt niet alleen de schuld zijn van de harde tegenwind of de stukken vals plat.
Ik had last van mijn darmen. Waarschijnlijk heb ik niet genoeg aandacht aan eten besteed.
Is misschien nog wel een puntje van aandacht in het schema. Want omdat je korte afstanden traint, schiet het eten bij het lopen er bij in. En vooral de laatste 5 km kunnen dan erg lang lijken...
Eigenlijk ben ik dus niet helemaal blij met hoe het allemaal gelopen is en denk ik dat ik terug ga naar de oude schema's.
korz

Re: Groet uit Schoorl

Bericht door korz »

Dat klinkt niet goed. Je hebt het over dat je de Sportrusten trainingen inpast in je andere trainingen?

Hoe moet ik dat zien? Liep je meer dan 4 trainingen in de week?
Had je een inspanningstest gedaan en je omslagpunt en hartslagen bepaald?
Heb je wel je meeste trainingen op je halve marathon hartslag kunnen lopen?
Het vogels kijken hoe ging dat?

Het eten is inderdaad belangrijk, daarom wordt in het boek en op de site daar aandacht aan gegeven:

https://www.sportrusten.nl/marathonrevo ... -marathon/
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... evenement/

Groet,

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
ellaver

Bericht door ellaver »

ik heb het schema in zoverre aangepast, dat ik de training bij mijn loopschool als één training opvatte. De sportschool combineerde ik met lopen, dat is ook een training. Vogels kijken deed ik tijdens de wekelijkse buurvrouw-bijpraat-lopen-in-het-bos-sessie. En dan trainde ik nog een keertje echt volgens het sportrusten principe. Totaal trainde ik 4 keer per week.
Maar dit bedoel ik dus met dat ik het moeilijk vind om netjes op snelheid en hartslag te trainen als je al in een bepaalde modus van trainen zit. En als je in een groepje traint pas je je aan. Ik had wel verschillende groepjes, dus 1 met iemand die iets sneller loopt dan ik en bij een ander groepje bepaalde ik de snelheid.
Ik hield me regelmatig niet aan de afstand. (hartslag lukte iets beter). Ik heb wel aandacht besteed aan de rust tussen door.
Waar ik ook wel tegenaan ben gelopen is het oefenen met eten tussen door. Dat komt eigenlijk in het trainingsschema niet aan de orde. Ik had het ook niet gedaan en toen ik tijdens Schoorl wel ging eten (volgens jullie ideeën, want die had ik wel gelezen) ging dat niet goed. Ik zou het prettig hebben gevonden als er in het schema gewoon af en toe staat: eet iets bij 8 km ofzo. Zodat je eraan denkt dat je lichaam daar aan moet wennen.
Ik had gehoopt om in elk geval én lekker te lopen én ook niet in snelheid achteruit te gaan. dat eerste is gelukkig wel gelukt (maar dat doe ik eigenlijk altijd :-)).
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je bericht.

Ik begrijp je overwegingen, en jammer dan het niet (helemaal) gebracht heeft wat je ervan verwachte.

We krijgen wel vaker vragen / opmerkingen van lopers die bij een atletiekvereniging of loopgroep trainen en daarnaast enthousiast zijn over het 100 dagen programma. Uiteraard zijn we hier blij mee maar het blijkt dan toch lastig te zijn de trainingen te combineren, zoals jij ook min of meer aangeeft. Dit is met name het geval als je meer dan 1 training per week met de club wilt doen.

Een goede oplossing zou zijn, (voor jou een beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien dat andere lezers er wat aan hebben), is om binnen de club een groepje te vormen en dan daarmee via een 100 dagen programma naar een evenement toe te werken. Dan is er in ieder geval overeenstemming over het te volgen schema.

Wat betreft het oefenen van het eten tijdens een (halve) marathon heb je wel een punt, het eten en drinken zelf wordt behandeld maar dat je dit ook moet oefenen is een beetje ondergesneeuwd. Ik zal een voorstel doen hier wat meer aandacht aan te geven.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie