Hartslag zones en verbranding vetten en suikers
Hartslag zones en verbranding vetten en suikers
Hallo,
Er is mij iets onduidelijk aangaande de hartslagzones.
Eerst wat gegevens:
Mijn omslagpunt is 151 bpm (gemeten tijdens jullie event op 19 December) en mijn 10km tijd 54min. Rust hartslag 45bpm
Ben 15/1 begonnen met schema voor Marathon op 24/4.
Moet regelmatig lopen met 127 tot 131 slagen per minuut.
Mijn hartslagzones gebaseerd op 151 zijn:
Z1 76-91bpm Warmup - D0 100% vet
Z2 91-106 bpm Makkelijk - D1 75% vet // 25% suikers
Z3 106-121 bpm Aeroob - D2 50% vet // 50% suikers
Z4 121-136 bpm Drempel - D3 25% vet // 75% suikers
Z5 136-151 bpm Maximum - AT+ 100% suikers
Als ik dit nu naast jullie schema van hartslagzone en brandstof leg (zie boven) dan loop ik meestal in D3 en dus verband ik 75% suikers ipv vet.
Kunnen jullie mij daar wat opheldering over geven?
Met vriendelijke groeten, Cornelis (Kees) Vonk
Er is mij iets onduidelijk aangaande de hartslagzones.
Eerst wat gegevens:
Mijn omslagpunt is 151 bpm (gemeten tijdens jullie event op 19 December) en mijn 10km tijd 54min. Rust hartslag 45bpm
Ben 15/1 begonnen met schema voor Marathon op 24/4.
Moet regelmatig lopen met 127 tot 131 slagen per minuut.
Mijn hartslagzones gebaseerd op 151 zijn:
Z1 76-91bpm Warmup - D0 100% vet
Z2 91-106 bpm Makkelijk - D1 75% vet // 25% suikers
Z3 106-121 bpm Aeroob - D2 50% vet // 50% suikers
Z4 121-136 bpm Drempel - D3 25% vet // 75% suikers
Z5 136-151 bpm Maximum - AT+ 100% suikers
Als ik dit nu naast jullie schema van hartslagzone en brandstof leg (zie boven) dan loop ik meestal in D3 en dus verband ik 75% suikers ipv vet.
Kunnen jullie mij daar wat opheldering over geven?
Met vriendelijke groeten, Cornelis (Kees) Vonk
Re: Hartslag zones en verbranding vetten en suikers
Volgens mij heb je de Zoladszones verkeerd ingedeeld. Als het de bedoeling was om de 5 Zolads zones te gebruiken.
Je hebt je omslagpunt als uitgangspunt genomen en je moet je maximale hartslag nemen en dan per zone steeds 10 slagen eraf.
Je omslagpunt ligt, voor een redelijk getrainde persoon, aan het eind van Z3 of begin Z4.
Je hebt je omslagpunt als uitgangspunt genomen en je moet je maximale hartslag nemen en dan per zone steeds 10 slagen eraf.
Je omslagpunt ligt, voor een redelijk getrainde persoon, aan het eind van Z3 of begin Z4.
- RunningRob - Sportrusten
Hallo Kees en Katsirema,
Allereerst: het plaatje met de verhouding vet / suiker verbranding is een simplistische weergave, in werkelijkheid verbruik je nooit 100% vet of 100% suiker, maar altijd beide energievoorraden.
De meeste marathonlopers lopen de marathon hoog in D1 of in D2.
In het schema train je tijdens het vogels kijken lopen op vetverbranding, in de intensieve training trek je je suikervoorraden leeg. De twee belangrijkste trainingen zijn de trainingen op marathonhartslag, dit is de hartslag die je tijdens de marathon zult lopen. In welke zone dat precies valt kan persoon verschillen
Er zijn veel manieren om de zones te bereken, bij sportrusten hanteren we de volgende formule, te vinden in het boek "Ik hardloper":
D0 0,7 * omslagpunt (106)
D1 0,75 * omslagpunt (113)
D2 0,85 * omslagpunt (128)
D3 0,95 * omslagpunt (143)
AT+ 1 * omslagpunt (151)
De waarden voor Kees heb ik tussen haakjes gezet, de getallen vermelden dus het midden van de zone. Je ziet dus dat de waarden in je schema dus rond D2 zitten.
Maakt dit een en ander duidelijk?
met blijde groet,
Rob
Allereerst: het plaatje met de verhouding vet / suiker verbranding is een simplistische weergave, in werkelijkheid verbruik je nooit 100% vet of 100% suiker, maar altijd beide energievoorraden.
De meeste marathonlopers lopen de marathon hoog in D1 of in D2.
In het schema train je tijdens het vogels kijken lopen op vetverbranding, in de intensieve training trek je je suikervoorraden leeg. De twee belangrijkste trainingen zijn de trainingen op marathonhartslag, dit is de hartslag die je tijdens de marathon zult lopen. In welke zone dat precies valt kan persoon verschillen
Er zijn veel manieren om de zones te bereken, bij sportrusten hanteren we de volgende formule, te vinden in het boek "Ik hardloper":
D0 0,7 * omslagpunt (106)
D1 0,75 * omslagpunt (113)
D2 0,85 * omslagpunt (128)
D3 0,95 * omslagpunt (143)
AT+ 1 * omslagpunt (151)
De waarden voor Kees heb ik tussen haakjes gezet, de getallen vermelden dus het midden van de zone. Je ziet dus dat de waarden in je schema dus rond D2 zitten.
Maakt dit een en ander duidelijk?
met blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 04 feb 2016, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Rob,
Dat is duidelijk, bedankt voor de uitleg, ga hier mee verder.
Groetjes, Kees
Dat is duidelijk, bedankt voor de uitleg, ga hier mee verder.
Groetjes, Kees
D0 is dan herstel loop?
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Katsirema,
Herstellopen doen we niet bij sportrusten
https://www.sportrusten.nl/lanterfanten ... mpensatie/
In "Ik hardloper" wordt D0 omschreven als "warming up"
Met blijde groet,
Rob
Herstellopen doen we niet bij sportrusten
https://www.sportrusten.nl/lanterfanten ... mpensatie/
In "Ik hardloper" wordt D0 omschreven als "warming up"
Met blijde groet,
Rob
laatst eerste km in zone 0 gelopen. echt grappig dat is heeeel traag hartslag van gem. 115 en 5.25 min ofzo.
Wel jammer dat ik dat deed omdat ik een kuitblesure heb, maar dat gaat gelukkig een stuk beter
Wel jammer dat ik dat deed omdat ik een kuitblesure heb, maar dat gaat gelukkig een stuk beter