Tot wanneer een halve marathon trainen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Geri van Winssen

Tot wanneer een halve marathon trainen?

Bericht door Geri van Winssen »

Hoi,
Ik loop 10 oktober de marathon van Eindhoven. Mijn 6de in totaal, maar de eerste die ik volgens de Sportrustenmethode ga lopen. Hoewel pas op de 18de dag bemerk ik toch wat onrust. Kom moeizaam tot niet in de gewenste hartslagzones. Wil om die reden toch nog ergens een halve marathon lopen. Tot hoever van te voren kan ik die nog lopen? Hoor graag. Groet, Geri
RunningRob - Sportrusten

Re: Tot wanneer een halve marathon trainen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Geri,

Als je de halve op marathonhartslag/tempo loopt kan dit tot vrij kort voor de marathon. Maar tot een maand van tevoren ben je zeker goed hersteld tegen de tijd dat je de marathon doet.

Ik heb ook even naar de trainingen gekeken: de ene keer heb je moeite om de hartslag laag te houden en loop gemiddeld op hartslag 166 en bijna 6 min per km. De andere keer loop je 5:36 min per km en heb je moeite om de 140 te halen....
Kun je je voorstellen dat ik de hartslag meting niet helemaal vertrouw? Kun je daar eens kritisch op letten?

Blijde groet,
Rob
Geri van Winssen

Wat raad je aan om te doen? Ik las laatst al een keer in de koffiehoek dat ik mijn horlogebandje strakker moet zetten. voor de rest loop ik eigenlijk best makkelijk. Alleen het moeilijk in de gewenste zone komen, maakt me onrustig en maakt dat ik mij ga afvragen of ik wel 'geschikt' ben voor Sportrusten.
Geri van Winssen

Volgens mijn Garmin 6 zit ik met mijn VO2Max op niveau 'uitstekend'.
RunningRob - Sportrusten

Geri van Winssen schreef: 24 jul 2021, 17:37 Wat raad je aan om te doen?
Strakker doen lost meestal het probleem van een verkeerde meting inderdaad op. Mocht dit niet helpen dan lukt het soms nog wel eens door het horloge om de andere pols te doen of aan de binnenkant van de pols.

Overigens is het normaal dat het even duurt voordat je in de gewenste zone komt. Dat heeft iedereen als je "vers" aan een training begint, dat heeft niets met het Sportrusten schema te maken. ;)
Daarom adviseren we ook vaak om eerst even in te lopen. Als je aan het einde van het inlopen een paar versnellingen doet zul je merken dat je in de training zelf makkelijk in de juiste zone komt.

Blijde groet,
Rob
Geri van Winssen

Hoi Rob,

Vandaag 7km gelopen. Na 2 km liep ik in een lekker tempo 5'32"/km met een hartslag van 136. Na 200m keek ik weer op mijn horloge, liep in hetzelfde tempo, maar was mijn hartslag 176. Hoe dan? Ik weet het even niet en ga nu een uitgebreid sportmedisch onderzoek laten doen in R'dam. Hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid. En horloge zal ik ook wat strakker zetten.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Geri,

Je hartslagmeting klopt gewoon niet. Metingen via de pols gaan (helaas) vaak fout, we krijgen er erg veel klachten over. Dat heeft niet altijd met het merk of type hartslagmeter te maken. Bij de ene persoon gaan het gewoon beter dan bij de andere persoon. Dat heeft te maken met hoe de bloedvaten onder de huid liggen.

Metingen via een borstband zijn wat dat betreft veel betrouwbaarder, die meten de elektrische activiteit. Alleen is het wat duurder en niet alle lopers vinden het prettig met zo'n borstband lopen.
Metingen via de pols meten met licht de pulserende doorstroming van het bloed. Vandaar dat je een hartslagmeter via de pols ook strak om je pols moet doen.

Koen heeft er laatst nog een artikel over geschreven:
https://www.sportrusten.nl/hartslagmeti ... trouwbaar/

Een sportmedisch onderzoek is natuurlijk altijd goed. Maar ik denk niet dat je "probleem" hiermee opgelost is.
Houd je ons op de hoogte?

Blijde groet,
Rob
Geri van Winssen

Hoi Rob,

Dat ga ik zeker doen. Overigens staat mijn afspraak pas voor 2 september. Eerder ging niet hoorde ik vandaag. Ik ga eens overleggen bij mijn hardloopwinkel. Wellicht dat Michel de Maat nog een tip voor mij heeft.

Groet en nogmaals dank voor al je feedback, Geri
Geri van Winssen

Hoi Rob,
Het lek lijkt boven. Horlogebandje strakker getrokken. Wilde 10km lopen in zone 144-150. Liep heel constant en met gemiddeld 147 meer dan tevreden. Hoop dat dit het is. Alleen jammer dat ik er pas in de 4de week achter kom.
RunningRob - Sportrusten

Top! Beter laat dan nooit!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie