Sporten naast het programma
-
Gertjan Boersma
Sporten naast het programma
Goedemiddag, ik ben vandaag gestart met het 100 dagen programma 10 km. Nu begin ik ontzettend rustig de eerste weken, kan ik daarnaast vrij trainen zoals krachttraining en wielrennen of staat dit het programma in de weg?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Sporten naast het programma
Hoi Gertjan,
Het is prima om naast het hardlopen er naast te sporten. Bedenk wel dat je beter wordt in de rust, niet tijdens de training. Dus zorg er wel voor dat je ook echte rustdagen hebt, en probeer die ook gelijkmatig over de week te verdelen.
Succes!
Blijde groet,
Rob
Het is prima om naast het hardlopen er naast te sporten. Bedenk wel dat je beter wordt in de rust, niet tijdens de training. Dus zorg er wel voor dat je ook echte rustdagen hebt, en probeer die ook gelijkmatig over de week te verdelen.
Succes!
Blijde groet,
Rob
Hoi,
Dat is een goede vraag, ik loop met hetzelfde rond. Wat wordt verstaan onder rust? Is dat een dag echt niks aan sport doen, of kan yoga en wandelen wel? En hoe bepaal je hoeveel dagen je rust 'moet'?
Groet,
Hiske
Dat is een goede vraag, ik loop met hetzelfde rond. Wat wordt verstaan onder rust? Is dat een dag echt niks aan sport doen, of kan yoga en wandelen wel? En hoe bepaal je hoeveel dagen je rust 'moet'?
Groet,
Hiske
Hoi Hiske,
In dit verband bedoelen we de sporten waarbij je een flink verhoogde hartslag hebt. Dus je kunt op je rustdag gaan wandelen of yoga doen.
Onze schema's gaan uit van 3 tot 4 dagen sporten per week, dat betekent dat je 4 of 3 rustdagen hebt, die idealiter evenredig verdeeld zijn over de week. Dan wisselen sport en rustdagen elkaar goed af en dan maak je optimaal gebruik van de supercompensatie:
https://www.sportrusten.nl/lanterfanten ... mpensatie/
Blijde groet,
Rob
In dit verband bedoelen we de sporten waarbij je een flink verhoogde hartslag hebt. Dus je kunt op je rustdag gaan wandelen of yoga doen.
Onze schema's gaan uit van 3 tot 4 dagen sporten per week, dat betekent dat je 4 of 3 rustdagen hebt, die idealiter evenredig verdeeld zijn over de week. Dan wisselen sport en rustdagen elkaar goed af en dan maak je optimaal gebruik van de supercompensatie:
https://www.sportrusten.nl/lanterfanten ... mpensatie/
Blijde groet,
Rob
-
Edith Bronkhorst
Hoi hoi,
Doorbordurend op het voorgaande...
Ik loop twee keer per week hard, 5-10 km per keer (soms trailen). Ik fiets ong. drie keer per maand 40-80 km per keer en ik wandel twee á drie keer per week 7-12 km, tempo 9.30min./km (dus verhoogde hartslag en bezweet). Komt neer op ong. 5 á 6 x sporten per week.
Nu wilde ik het 100-dagen-10km-schema gaan volgen, start woe. 16-9, om sneller te worden op de 10 km.
Het voorzichtige kan oké zijn, gezien blessures in het verleden.
Echter, ik ga met die rustdagen, de kortere hardloopafstanden en evt. het skippen van mijn andere sporten wel héél veel minder doen per week.
Twee vragen:
-ga ik niet achteruit in conditie als ik met het programma start?
-ik ga ervan uit dat ik, door op hartslag te gaan lopen, een zwaardere training zal hebben, dus wellicht zijn de kortere afstanden in het schema misschien wel een slim begin voor mij, om blessures voor te zijn?
Loopgroet,
Edith
Doorbordurend op het voorgaande...
Ik loop twee keer per week hard, 5-10 km per keer (soms trailen). Ik fiets ong. drie keer per maand 40-80 km per keer en ik wandel twee á drie keer per week 7-12 km, tempo 9.30min./km (dus verhoogde hartslag en bezweet). Komt neer op ong. 5 á 6 x sporten per week.
Nu wilde ik het 100-dagen-10km-schema gaan volgen, start woe. 16-9, om sneller te worden op de 10 km.
Het voorzichtige kan oké zijn, gezien blessures in het verleden.
Echter, ik ga met die rustdagen, de kortere hardloopafstanden en evt. het skippen van mijn andere sporten wel héél veel minder doen per week.
Twee vragen:
-ga ik niet achteruit in conditie als ik met het programma start?
-ik ga ervan uit dat ik, door op hartslag te gaan lopen, een zwaardere training zal hebben, dus wellicht zijn de kortere afstanden in het schema misschien wel een slim begin voor mij, om blessures voor te zijn?
Loopgroet,
Edith
Hoi Edith,
Succes!
Blijde groet,
Rob
Ik zou het wandelen niet skippen, dat kun je rustig blijven doen ook op een rustdag. En als je een dag gaat fietsen dan skip je een looptraining (van de 3 volgens het schema).Edith Bronkhorst schreef: ↑12 sep 2020, 17:45 -ga ik niet achteruit in conditie als ik met het programma start?
Het 10km schema is een opbouwend schema, dat erop gericht is mensen toe te werken naar het kunnen lopen van 10k. Jij doet dit al, dus van mij mag je de trainingen, zeker in het begin van het schema, langer maken. Verder kun je gelijk één van de 3 trainingen in de week in de hogere hartslagzone D3 lopen. (In het schema zie je dat je in het begin alleen op D2 loopt). Verder ben ik, gezien je sportieve levensstijl, niet zo bang voor blessures. Of is er een reden dat je hier bang voor bent?Edith Bronkhorst schreef: ↑12 sep 2020, 17:45 -ik ga ervan uit dat ik, door op hartslag te gaan lopen, een zwaardere training zal hebben, dus wellicht zijn de kortere afstanden in het schema misschien wel een slim begin voor mij, om blessures voor te zijn?
Succes!
Blijde groet,
Rob
-
Edith Bronkhorst
ZO, wat een Speedy Gonzales-antwoord op zaterdagavond;)...
Bang voor blessures door een blessureverleden.
Ik ga, n.a.v. jouw reactie, eerst het schema volgen en als ik het dan echt als te licht ervaar, maak ik de training langer en/of pak ik die ene training in D3 erbij. Dank voor je reactie!
Fijn (sportief) weekend! Ik ga morgen 70 km fietsen bij de Linge!
Bang voor blessures door een blessureverleden.
Ik ga, n.a.v. jouw reactie, eerst het schema volgen en als ik het dan echt als te licht ervaar, maak ik de training langer en/of pak ik die ene training in D3 erbij. Dank voor je reactie!
Fijn (sportief) weekend! Ik ga morgen 70 km fietsen bij de Linge!
Klinkt als een plan
Succes!
Rob
Succes!
Rob