Cooling down of warm thuis?

Plaats reactie
RedFeet

Cooling down of warm thuis?

Bericht door RedFeet »

Al jarenlang loop ik van het moment tot ik de deur uit ga tot ik weer thuis ben voluit.
Tegenwoordig probeer ik mijn eerste km de langzaamste te laten zijn (warming up) en te eindigen met een eindsprint (snelste km).

Een hardloopvriend zei me dat hij altijd de laatste km terug wandelt om spieren en bloedsomloop tot rust te laten komen (cooling down). Ik probeerde dat vandaag ook, maar merk dat ik het dan koud krijg en m'n spieren worden volgens mij ook te snel koud.

De oplossing zal wel zijn om een extra laag aan te trekken voor die terugwandeling, maar dan moet ik ergens op de terugroute m'n kleding klaarleggen met alle ongemakken vandien.

Mijn vraag: Wat is belangrijker? "cooling down of staying warm?"
Of heeft iemand andere tips om terugwandelen/dribbelen zonder te snel af te koelen?

alvast dank!
RunningRob - Sportrusten

Re: Cooling down of warm thuis?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Het idee achter een cooling down is de bloedstroom nog wat op gang te houden om de afvalstoffen uit je spieren te krijgen. Met andere woorden, om de kans op spierpijn te reduceren. Hoe harder of hoe verder je traint, des te meer kans op spierpijn en ook hoe belangrijker een cooling down is. Dus eindigen met een sprint lijkt me niet verstandig, maar het mag best sneller dan wandelen zijn. Het advies is nog rustiger dan vogels kijken, dus zone 0 of langzaam zone 1.
Ook is het zinvol een ademhalingsoefening te doen. Als je door blijft hijgen terwijl je geen inspanning meer verricht komt er meer zuurstog in je bloed dan nodig is en vernauwen je bloedvaten (en krijg je het sneller koud). Door het uitademen te verlengen tijdens te cooling down voorkom je dit.
Nog een tip: als je rusthartslag 's ochtends contant blijft, herstel je goed. Dus zolang je geen verhoogde rusthartslag hebt, zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Succes!
Rob
RedFeet

Bericht door RedFeet »

Dank (Running)Rob voor je reactie,

Ik had inmiddels zelf ook bedacht om niet terug te wandelen, maar te dribbelen. Dan koel ik ook minder (snel) af.
De eindsprint houd ik er wel in, omdat ik daarmee beoog er een automatisme van te maken om ook bij wedstrijden te eindigen met een sprint.

Toevallig ben ik vandaag (voor het eerst) op m'n ademhaling gaan letten en heb ik wat langzamer uitgeademd en wat later ingeademd om zo de ademhalingsfrequentie te verlagen (ik weet niet of dat de juiste methode is), ik stelde mij erbij voor dat het misschien net zo werkt als een versnellingsbak van een auto: je kunt met lager toerental in een hogere versnelling net zo hard gaan als met hoge toeren in een lage versnelling, alleen is het lagere toerental/frequentie gunstiger voor energieverbruik en slijtage op langere afstanden. (Klopt deze analogie voor ademhaling tijdens hardlopen :?: )

Dank voor de reactie(s)!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Leuk te lezen dat je er mee aan de slag gaat! Misschien had je hem al gezien:
Hier een pagina met wat tips over ademhaling:
https://www.sportrusten.nl/ademhaling-a ... soefening/
Groet,
Rob
Plaats reactie