omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Bas v K

omslagpunt

Bericht door Bas v K »

Goedendag,

Ik moet volgende week voor de 2e keer 10k voluit. Nu krijg ik weer een bericht waarin staat dat je gemiddelde hartslag dan in de buurt komt van je omslagpunt. Ik neem aan dat dit een foutje is en dat ze bedoelen dat je maximale hartslag in de buurt komt van je omslagpunt?

3 weken geleden een PR gelopen (40sec sneller) namelijk 41min 49sec. Mijn gemiddelde hartslag was 173 en mijn omslagpunt is 187, dit is niet echt in de buurt. En als je gemiddelde in de buurt zou komen van je omslagpunt, betekent dit dat je rondom je omslagpunt loopt, dat lijkt me niet realistisch.
RunningRob - Sportrusten

Re: omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bas,

Als je 10km echt voluit gaat, dan is je gemiddelde hartslag van de 10k in de buurt van je omslagpunt. Echter dit is tijdens een training erg moeilijk haalbaar, althans mij is het nog niet gelukt. :) Je moet echt tot het gaatje gaan.

Tijdens een wedstrijd, waarin je net een tandje harder gaat moet het wel lukken, al gaat het de ene keer beter dan de andere keer.
Zie ook:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

Hoe is jouw omslagpunt bepaald?

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Mijn omslagpunt is gemeten met een inspanningtest in Amstelveen een paar weken voor dat mijn training begon. (uitgebreide test met ademhalingspatronen etc.)

Kan toch echt wel zeggen dat ik diep ben gegaan, aangezien mijn PR verbetert is t.o.v. 3 jaar geleden tijdens een wedstrijd. Nu gewoon op een donderdagavond 40sec sneller gelopen. mijn omslagpunt is 187 en mijn maximale hartslag is 189.

Mijn maximale hartslag bij de 10K voluit was 183 en mijn gemiddelde was 173.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Bas,

Zou het kunnen dat je test op de fiets is gedaan? Dan moet je omslagpunt gecorrigeerd worden voor hardlopen.
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Hebben we gedaan. 1 week later hardgelopen en de laatste km maximaal voor het meten van mijn maximale hartslag.

Deze was 189 en dus is mijn omslagpunt omgerekend 187 voor het hardlopen.

Dus als ik voluit de 10K doe en mijn gemiddelde hartslag is 173, wat zegt dit dan? (ook nog PR gelopen)
RunningRob - Sportrusten

Hi Bas,

Nog even voor mijn begrip, je schrijft:
Bas v K schreef: 27 aug 2019, 10:43 Hebben we gedaan. 1 week later hardgelopen en de laatste km maximaal voor het meten van mijn maximale hartslag.
Dus je hebt een inspanningstest gedaan in Amstelveen, en daar kwam een omslagpunt uit, gecorrigeerd voor het hardlopen, van 187.

Vervolgens heb je een week later weer getest gedaan en hier kwam weer 187 uit? En dit was de test van Stans van der Poel?
(Dus 6 minuten 7km/uur en dan elke 2 minuten 1km/uur sneller totdat je niet harder meer kan)

Ik vraag dit omdat de hoogste hartslag die uit de test van Stans komt niet je absoluut maximale hartslag is, en ik maak uit je woorden op dat de maximale hartslag die je noemt je "echte" maximale hartslag is, uit een andersoortige test.

Excuus voor de vragen, maar ik wil het graag helder hebben en zeker weten dat we de diverse metingen niet door elkaar halen. :)

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

ik heb de inspanningstest gedaan op de fiets hier kwam uit een maximal hartslag van 183 en een omslagpunt van 181.

in het verslag daarna stond dit omgerekend naar hardlopen een omslagpunt van 199.

maar omdat de een zijn krachten beter kwijt kan op de fiets dan de ander werd er als advies aangeven om dit in de praktijk te meten en 5km zo hard mogelijk te lopen en de laatste km voluit, meet daarna je maximale hartslag (deze was 189) en toen hebben we samen met de sportpsycholoog besloten dan mijn omslagpunt voor het hardlopen op 187 te zetten.
RunningRob - Sportrusten

Hi Bas,

Ah, ik begrijp het nu. Vanaf hier is het echter moeilijk de verschillen te verklaren. Ik denk wel dat 187 te hoog is bepaald.
Maar ik denk ook dat je omslagpunt hoger is dan de 173, aangezien je nog steeds PR loopt om op de 10km.
Dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Dus ik heb even je trainingsresultaten bekeken, Als ik uitga van een 10km tijd van 42 min dan verwachten we dat je 3h33 over de marathon doet, dit is 5:03min/km. Dus je trainingen op lage marathonhartslag zouden ook ongeveer op dit tempo moeten plaatsvinden.

Als ik kijk naar je trainingsresultaten, dan zie ik dat je hier ver onder zit. Dus ik vermoed dat 187 inderdaad te hoog is bepaald. Als ik dit zo zie denk ik dat je wel een slag of 5 lager zit. Hoe vind je dat de trainingen gaan? En dan met name de traingingen op lagere marathonhartslag? Gaan die gemakkelijk of moet je echt aan de bak?

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Het is erg pittig alle trainingen, ik moet echt aan de bak, uiteindelijk kom ik wel gemiddeld in de zone uit voor alle drie de trainingen (laag,hoog en intensief) maar vaak wel onderin met 3 of 4 slagen eronder. Op dit moment heb ik mijn km tijd in mijn schema staan op 43min om marge te houden, want als ik nu op mijn PR aanpas namelijk 40 min, moet ik nog harder lopen. Wat stel jij voor? Omslagpunt verlagen en km tijd in schema verhogen?

Bij mijn vorige 3 marathon voorbereidingen (Rotterdam, New York en Berlijn) was mijn streeftijd 3uur 35min / 5:04min/km. Dit is wel grappig omdat jij aangeeft dat 3uur 33min wel mogelijk is met sportrusten.

Ik hoor je wel!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Bas,

Ik kan proberen je lage marathonhartslag te berekenen op basis van huidige trainingen, maar wat simpeler is, is dat je de training op de laagste marathonhartslag eens gaat lopen op marathontempo, dus 5:03 min/km.

Als dit lukt dan pak je de gemiddelde hartslag van de tweede helft van de training als middenwaarde voor de zone voor je lage marathonhartslag training. Voor de training op hoge marathonhartslag ga je 5 slagen hoger zitten en voor de intensieve daar weer 5 slagen hoger.
(Kies wel even een dag uit voor deze test met normaal weer, niet dat het bloedheet is of hard waait)

Dit omdat we wel vrij zeker zijn van de tijd die je kunt halen op de marathon, gezien mijn berekening en jouw ervaring uit je eerdere marathon.

Lijkt je dat wat?

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Ok, dit ga ik doen! Maar als ik deze waarde dan bepaald heb op 5:03 tempo voor de lage marathonzone passen we dan het omslagpunt aan of moet ik dan mijn schema zones loslaten, aangezien alle zones samenhangen met die 187 omslagpunt.

Donderdag moet ik hoge zone lopen, maar zal ik dan dit tempo gaan lopen? (5:03min/km) ik wil het natuurlijk zo snel mogelijk aanpassen ;-)
RunningRob - Sportrusten

Hoi Bas,

Allebei mogelijk, of je gaat gewoon in de zones trainen of we zoeken even het omslagpunt op dat je juiste zones genereert, dat is denk ik wel zo overzichtelijk
Bas v K schreef: 03 sep 2019, 09:27 maar zal ik dan dit tempo gaan lopen?
Dat is uiteraard prima ;)

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

top! Je hoort het wel na donderdag.

bedankt!
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Gisteren mijn marathon tempo gelopen (5:03) over 12K. Mijn gemiddelde hartslag op de laatste 6K was 146.
Dit scheelt aanzienlijk met mijn huidige lage marathonhartslag waarop ik trainde namelijk 16 slagen.

Kun jij uitrekenen wat verstandig is qua omslagpunt, ook stond mijn 10k tijd nog op 43min. Kan ik deze ook niet aanpassen naar 42 of 41min aangezien ik recent een PR heb gelopen van 40min10sec.

Ik hoor het wel!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Bas,

Als je 167 invult met als 10k tijd 41, dan moet het volgens mijn precies kloppen. :D

Voor nu :D , ik vermoed dat je nog wel sneller kunt als ik je trainingstijden zie :)

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Dank je wel, ik heb deze nu aangepast, dit wordt wel een stuk minder intensief.

Maar dan zit er nu dus een verschil van 20 slagen tussen wat bepaald is na mijn inspanningstest en waarop ik hem nu zet?
Hoe is dit mogelijk, aangezien dit gemeten is op een fiets en in mijn verslag staat een maximale hartslag van 183 met omslagpunt 181 (op de fiets)
Met een maximale hartslag met hardlopen van 189, hoe kan dan nu dat mijn omslagpunt 167 is? het verschil met fietsen is namelijk maar 2 slagen tussen omslagpunt en maximale hartslag.

Ook is nu twee keer mijn gemiddelde hartslag bij 10k voluit 173, is een omslagpunt van 167 dan realistisch?

Ik heb nu de eerste heflt van het schema te hard gelopen dus, zijn dit geen verloren km's geweest?

En je zegt dat het nog sneller, bedoel je dan de 10K of de marathon?

Sorry dat ik zoveel vragen stel hoor, maar ben gewoon erg nieuwsigierig op dit gebied. :-)

Ik hoor het wel.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Bas,
Bas v K schreef: 09 sep 2019, 10:23 Maar dan zit er nu dus een verschil van 20 slagen tussen wat bepaald is na mijn inspanningstest en waarop ik hem nu zet?

Ik zie gewoon dat je veel progressie maakt. Dus de waarheid wat betreft je omslagpunt zal wel in het midden liggen. We hebben nu even de omgekeerde route gevolgd, en deze klopt over het algemeen voor stabiele lopers, die dus al redelijk in de buurt van hun kunnen lopen. Maar jij hebt al redelijk wat progressie gemaakt dus ik verwacht dat je nog wel sneller kunt. En dan zal blijken dat je omslagpunt toch wat hoger ligt.

Trek over een week of twee nog een keer aan de bel, dan bekijk ik je trainingen nog een keer.
Bas v K schreef: 09 sep 2019, 10:23 Ik heb nu de eerste heflt van het schema te hard gelopen dus, zijn dit geen verloren km's geweest?
Zeer zeker niet, het belangrijkste is toch kilometers maken, en dat is gebeurd. het gaat er nu nog om dat je went aan het goede tempo / hartslag wat je zal gaan lopen tijdens de marathon.
Bas v K schreef: 09 sep 2019, 10:23 En je zegt dat het nog sneller, bedoel je dan de 10K of de marathon?
Beide dus. We gebruiken je snelle 10k als voorspelling voor je marathontijd. Als een lopers tijdens de 100 dagen een snellere 10k loopt worden daarom ook de trainingshartslagen aangepast.

Blijde groet,
Rob
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Donderdag nog 1 x 10k voluit en dan heb ik zondag de dam tot damloop.
Moet eigenlijk zaterdag 14K lage hartslag, verstandig om zondag gewoon de dam tot damloop te gebruiken als training voor de eerste 16k van de Marathon, dat wil zeggen 16k op lage marathonhartslag lopen ipv de 14k op zaterdga?
Bas v K

Bericht door Bas v K »

Hi Rob,

Change of plans. Ik vind het leuk de Dam tot Damloop voluit te gaan en dan vanavond 14K lage marathonhartslag.

Is prima toch?
RunningRob - Sportrusten

👍

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie