'Sport" ik in de juiste hartslagzone??

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Liesbeth van der Velde

'Sport" ik in de juiste hartslagzone??

Bericht door Liesbeth van der Velde »

Hallo daar,
Op het moment van starten van het programma sportte ik minimaal. Wel wat hardgelopen maar niet snel en niet lang. Mijn sporthorloge staat automatisch via mijn profiel ingesteld (op basis van leeftijd en gewicht dacht ik) op een maximale hartslag van 178. Mijn D2 zit dan tussen de 107 en 125 bpm. Hier kom ik in als ik op dit moment heel stevig doorstap; niet eens hardlopen. Ik liep van de week dan 5 km in 50 min ong. Is dit dan intensief genoeg voor het programma? Ik kan dan wel een gesprek voeren en hijg niet. Zodra ik maar ga dribbelen, schiet die hartslag als een kanon omhoog en kom ik snel achter met mijn adem. Nuchter gaat het eigenlijk beter dan na het eten; ik voel me dan minder log.
Kortom; stevig doorlopen 3x per week en liefst nuchter? Of moet ik harder aan de bak?
En los daarvan.....een suikervrije kauwgom....wel of niet doen?
Ik hoor het graag, bedankt alvast!
janines

Re: 'Sport" ik in de juiste hartslagzone??

Bericht door janines »

Voor mij geldt hetzelfde.
Ben ook benieuwd naar het antwoord.
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Liesbeth, het allerbelangrijkste voor nu is: 3 x per week sporten. Dus als het lukt om echt drie keer per week naar buiten te gaan en stevig door de stappen is dat goed. De hartslagzone 107-125 kun je vergeten. De standaardformule van je hartslagmeter klopt bijna nooit. Je tempo is nu prima. Het is wel goed om te proberen om zoveel mogelijk een zweefmoment in je pas te houden (dus een moment dat 2 voeten tegelijk los zijn van de grond). Het is prima als daarbij je ademfrequentie en je hartslag omhoog gaat. 1 x per week nuchter sporten is nu genoeg. Kun je hiermee verder?

Enne, suikervrije kauwgum is prima.

De komende weken hoef je met je D2 en hartslagzones nog niets te doen. Eerst opbouwen met een zweefmoment in je pas. Over een paar weken is het interessant om dit blog er bij te pakken: https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

Kun je hiermee verder?
Liesbeth van der Velde

Bericht door Liesbeth van der Velde »

Hoi Koen,

Bedankt voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag. Ik moet zeggen dat het stevig doorlopen buiten en me 'verstandig' inspannen wel een stuk beter voelt dan het wel hardlopen maar dan stuk zitten, hoofdpijn krijgen en 3 dagen versleten zijn. Zo ging ik het echt niet leuk vinden; terwijl ik wel al met tussenpozen een aantal jaren probeer het hardlopen op te pakken. (aantal lopen rond de 15/ 16 km gedaan, 1x een halve marathon, 5 km, 10 km......na de finish even leuk maar al gauw is de lol er van weg en het trainen vind ik stom) Wie weet als ik het wat kalmer aan pak, ik toch er lol in ga krijgen! Fijn dat de kauwgom kan! Ook voor mijn omgeving! :D :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie