Ik haal mijn hartslagen niet
-
markderooij
Ik haal mijn hartslagen niet
Eind december ben ik met de 100 dagen training gestart om in april de marathon in Rotterdam te lopen.
Mijn gemiddelde hartslag ligt eigenlijk structureel 3-5 hartslagen lager dan wat ik zou moeten lopen. Nu had ik vooraf mijn snelste 10km geschat op 48 minuten. Jaren geleden liep ik eens 44:15 maar gezien ik al een tijd niet fanatiek getraind had dacht ik dat 48 wel realistisch was.
Vorige week moest ik 10km voluit. Ik liep 46:30. Ik ben er nu wel zeker van dat die 48 minuten wat te ambitieus ingeschat was.
Ik merk duidelijk dat ik sneller ben ga lopen. Ik loop ook regelmatig op de loopband. In week 1 zat ik met 12km p/u als boven de 150 hartslagen, liep ik van de week lang boven de 13km p/u met een hartslag onder de 150.
Bij mij duurt het meestal een halve training voordat ik op mijn hartslag zit. Soms lijkt het dat mijn benen niet sneller willen als ik toch sneller naar die hartslag wil. Is daar iets aan te doen om toch op die hartslag te komen?
Eenmaal op de hartslag dan moet ik vaak wat gas terugnemen aan het einde van de training om niet op een te hoge hartslag te komen.
Ik zie dus dat mijn hartslag veel lager blijft dan in het begin, ik zie dat maar als positief gezien het lichaam de inspanning (en zelfs verhoogde snelheid) goed aankan, maar de snelheid ligt eigenlijk al rond mijn halve marathon tijd en toen had ik het echt zwaar op het einde. Ik moet wel bekennen dat ik toen niet zoveel en zo gestructureerd trainde, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal nu erg snel.
Tenslotte voelen veel trainingen goed aan, maar heb er ook genoeg gehad dat ik dacht.... hoe ga ik dit volhouden. Want het vreemde is dat ik dat gevoel soms heb met een hartslag <160 terwijl ik dat gevoel vroeger had als ik boven de 165 kwam.
——-
Extra info
——
Trainingsdag: 36
Leeftijd: 30
Max hartslag: 182
Duurlopen volgens schema op 150 en 155
1x halve marathon gelopen in 2017: 1:45:07
Ademhalingsoefeningen slaan goed aan, hartslag daalt vrij snel met 5 hartslagen
Mijn gemiddelde hartslag ligt eigenlijk structureel 3-5 hartslagen lager dan wat ik zou moeten lopen. Nu had ik vooraf mijn snelste 10km geschat op 48 minuten. Jaren geleden liep ik eens 44:15 maar gezien ik al een tijd niet fanatiek getraind had dacht ik dat 48 wel realistisch was.
Vorige week moest ik 10km voluit. Ik liep 46:30. Ik ben er nu wel zeker van dat die 48 minuten wat te ambitieus ingeschat was.
Ik merk duidelijk dat ik sneller ben ga lopen. Ik loop ook regelmatig op de loopband. In week 1 zat ik met 12km p/u als boven de 150 hartslagen, liep ik van de week lang boven de 13km p/u met een hartslag onder de 150.
Bij mij duurt het meestal een halve training voordat ik op mijn hartslag zit. Soms lijkt het dat mijn benen niet sneller willen als ik toch sneller naar die hartslag wil. Is daar iets aan te doen om toch op die hartslag te komen?
Eenmaal op de hartslag dan moet ik vaak wat gas terugnemen aan het einde van de training om niet op een te hoge hartslag te komen.
Ik zie dus dat mijn hartslag veel lager blijft dan in het begin, ik zie dat maar als positief gezien het lichaam de inspanning (en zelfs verhoogde snelheid) goed aankan, maar de snelheid ligt eigenlijk al rond mijn halve marathon tijd en toen had ik het echt zwaar op het einde. Ik moet wel bekennen dat ik toen niet zoveel en zo gestructureerd trainde, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal nu erg snel.
Tenslotte voelen veel trainingen goed aan, maar heb er ook genoeg gehad dat ik dacht.... hoe ga ik dit volhouden. Want het vreemde is dat ik dat gevoel soms heb met een hartslag <160 terwijl ik dat gevoel vroeger had als ik boven de 165 kwam.
——-
Extra info
——
Trainingsdag: 36
Leeftijd: 30
Max hartslag: 182
Duurlopen volgens schema op 150 en 155
1x halve marathon gelopen in 2017: 1:45:07
Ademhalingsoefeningen slaan goed aan, hartslag daalt vrij snel met 5 hartslagen
- RunningRob - Sportrusten
Re: Ik haal mijn hartslagen niet
Hoi Mark,
Wat is je tempo bij de trainingen op marathonhartslag?
Rob
Wat is je tempo bij de trainingen op marathonhartslag?
Rob
-
markderooij
In de laatste trainingen liep ik net onder de 13 kilometer per uur. Dus rond de 4:40 per km.
Hoi Mark,
Als ik kijk naar je 10km tijd en halve marathontijd dan verwacht ik dat je net binnen de 4 uur een marathon kan lopen, oftewel 5:40 min/km.
Dan snap ik dat je moeite hebt met je trainingen want je loopt ze 1 minuut sneller per km!
Ik vermoed dat je omslagpunt dus toch wat lager is dan de 178 die je hebt ingevuld. Wat is je gemiddelde hartslag geweest op de 10km voluit? Dat zou een aardige benadering van je omslagpunt moeten zijn.
Ik verwacht dat je minimaal 5 slagen lager in hartslag kunt gaan trainen. Je training op lage marathonhartslag zou ongeveer in de 5:40min/km moeten zitten.
Blijde groet,
Rob
Als ik kijk naar je 10km tijd en halve marathontijd dan verwacht ik dat je net binnen de 4 uur een marathon kan lopen, oftewel 5:40 min/km.
Dan snap ik dat je moeite hebt met je trainingen want je loopt ze 1 minuut sneller per km!
Ik vermoed dat je omslagpunt dus toch wat lager is dan de 178 die je hebt ingevuld. Wat is je gemiddelde hartslag geweest op de 10km voluit? Dat zou een aardige benadering van je omslagpunt moeten zijn.
Ik verwacht dat je minimaal 5 slagen lager in hartslag kunt gaan trainen. Je training op lage marathonhartslag zou ongeveer in de 5:40min/km moeten zitten.
Blijde groet,
Rob
-
markderooij
Dankje Rob,
Het omslagpunt heb ik n.a.v. deze test bepaald:
https://www.polarpersonaltrainer.com/sh ... 04e32185f3
Nu ik er goed naar kijk zie ik de hartslag op het laatste moment wel even pieken, wellicht een onnauwkeurig moment van de hartslagmeter?
En bij deze de 10km voluit:
https://www.polarpersonaltrainer.com/sh ... a705e6bb05
Graag je advies welk omslagpunt te hanteren.
Het omslagpunt heb ik n.a.v. deze test bepaald:
https://www.polarpersonaltrainer.com/sh ... 04e32185f3
Nu ik er goed naar kijk zie ik de hartslag op het laatste moment wel even pieken, wellicht een onnauwkeurig moment van de hartslagmeter?
En bij deze de 10km voluit:
https://www.polarpersonaltrainer.com/sh ... a705e6bb05
Graag je advies welk omslagpunt te hanteren.
Tja, volgens de eerste test is het 178, volgens de tweede 157. De waarheid zal er dus wel tussenin liggen.
Ik stel voor 168 aan te houden, er tussenin. Kijk het even aan, je snelheid bij de training op lage marathonhartslag zou dus zo'n 5:40 moeten zijn.
Kijk het even aan en laat over een week of twee of zo even weten hoe het gaat.
Blijde groet,
Rob
P.S. Als je de resultaten invoert in het schema, kan ik meekijken
Ik stel voor 168 aan te houden, er tussenin. Kijk het even aan, je snelheid bij de training op lage marathonhartslag zou dus zo'n 5:40 moeten zijn.
Blijde groet,
Rob
P.S. Als je de resultaten invoert in het schema, kan ik meekijken
Vandaag moest ik op een hartslag van 137 lopen, maar haalde maar 127, terwijl ik hard liep voor mijn doen ( 5:39 min/km). Marathon tempo zou 6:20 moeten zijn op basis van 10 km tijd in omreken tabel. Omslag punt is 162. Op 10 km max (tijd 52:30 ) had ik 154. Ik heb mijn tijd aangepast, maar moet ik ook mijn omslagpunt aanpassen, want volgens mij moet ik nu te hard lopen op mijn trainingen en ik zie er ook steeds meer tegenop om mijn hartslag van die dag te moeten halen halen. Tempo ligt mij te hoog. Goed teken wellicht dat ik met een lagere hartslag sneller loop, maar volgens mij loop ik nu te hard op mijn trainingen.
Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht. Ik loop sinds half januari geen enkele training op marathontempo ( 6:20 min/km), zie ik. 19 Jan was binnen op een loopband en daar was het warm, dus dat geeft een verkeerd beeld. De training van 12 km op 9 feb die ik al gedaan heb was ook te snel ( dat moest marathontempo laag zijn ) en mijn hartslag van 137 geeft ook een vertekend beeld, want die was de hele tijd nog geen 133, maar doordat de laatste km mijn hartslag ineens maximaal was (??) en die kreeg ik niet meer naar beneden kwam ik op een gemiddelde uit van 137, maar volgens mij dus geen goed beeld van de hele training. Kortom zou iemand naar mijn trainingen kunnen kijken of ik niet te hard loop en wat gegevens misschien moet bijstellen? Dank je
!
Met vriendelijke groeten, Dagny
Met vriendelijke groeten, Dagny
-
markderooij
Volgens de 2e training was de maximale hartslag 173. Dus als ik dan in het midden ga zitten zou ik volgens mij een omslagpunt van 174 moeten aanhouden toch?RunningRob - Sportrusten schreef: ↑06 feb 2019, 21:39 Tja, volgens de eerste test is het 178, volgens de tweede 157. De waarheid zal er dus wel tussenin liggen.![]()
Blijde groet,
Rob
P.S. Als je de resultaten invoert in het schema, kan ik meekijken![]()
De maximale hartslag gebruik je alleen tijdens een veldtest, de gemiddelde hartslag is van belang tijdens de 10km voluit als het om het omslagpunt gaat:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
Houd even je tempo in de gaten, dit moet, bij een training op marathonhartslag, in de buurt van je verwachte marathontempo liggen. Als dit erg afwijkt dan klopt er nog iets niet.
Blijde groet,
Rob
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
Houd even je tempo in de gaten, dit moet, bij een training op marathonhartslag, in de buurt van je verwachte marathontempo liggen. Als dit erg afwijkt dan klopt er nog iets niet.
Blijde groet,
Rob
Hoi Dagny,
Ik zou 154 invullen als omslagpunt, je gemiddelde op de 10km tijdens je PR!
Ik verwacht dat de hartslagen dan beter in verhouding staan met je tempo!
Je klaagt dat je de hartslag niet kan halen, maar ik zie dat je de meeste trainingen prima op hartslag hebt gelopen
Als je hartslagmeter plotseling maximaal aangeeft zou ik even kijken of de meting wel goed is, bijvoorbeeld door de band even wat strakker te zetten, want je hart gaat niet zomaar "maximaal"
Blijde groet,
Rob
Als ik kijk naar je trainingen kijk lijkt het erop dat dit inderdaad iets te snel gaat.
Ik zou 154 invullen als omslagpunt, je gemiddelde op de 10km tijdens je PR!
Ik verwacht dat de hartslagen dan beter in verhouding staan met je tempo!
Je klaagt dat je de hartslag niet kan halen, maar ik zie dat je de meeste trainingen prima op hartslag hebt gelopen
Als je hartslagmeter plotseling maximaal aangeeft zou ik even kijken of de meting wel goed is, bijvoorbeeld door de band even wat strakker te zetten, want je hart gaat niet zomaar "maximaal"
Blijde groet,
Rob
Hoi Rob,
Dank je
! Dat wilde ik inderdaad al doen. Ik had nog nooit zo hard gelopen als bij die 10 max, dus ik denk dat die 10 km wel een goede maatstaf is. Haalde inderdaad mijn hartslagen nog wel, maar koste me steeds meer moeite. Bij die 11 km kwam ik amper in de buurt. Denk dat ik nu wel een stuk lekkerder ga lopen op een wat lagere hartslag. Fijn
!
Groetjes Dagny
Dank je
Groetjes Dagny