Mentale training

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
A.Stelloo

Mentale training

Bericht door A.Stelloo »

hallo allemaal,

ik heb nu week 1 erop zitten van het 100 dagen programma voor de hele marathon. In 2017 en 2018 heb ik getraind met het Sportrusten schema voor de halve marathon en dat verliep prima.
Alleen wil het geval dat als je mensen erover vertelt, dat je als langste afstand "maar" 14 km loopt, dat ze je voor gek verklaren en eigenlijk zeggen dat je dan het eind niet gaat halen, omdat 42 km toch wel echt een stuk verder is dan maar 14 km. En dat zij al meerdere marathons hebben gelopen en dan duurlopen van 30-35 km hebben gedaan en dan alsnog de laatste 7 km al kotsend of dergelijke de finish bereikten....

Ik geloof in dit programma en wil me niet van de wijs laten brengen, maar dat blijkt toch lastig :oops:

Hebben jullie tips voor mentale weerbaarheid??? :D :D :D (die zijn ook handig voor km 15 t/m 42.195 ;-)

groetjes,
Annewil
Peter1959

Re: Mentale training

Bericht door Peter1959 »

Bekend verhaal. Ik heb dit ook meerdere keren moeten aanhoren. Aan het proces van mentale weerbaarheid :roll: waag ik me niet (zoveel mensen, zoveel meningen).
Ik heb een en ander aangehoord en dacht bij mezelf : I,m going to proof you wrong 8-)
Over een paar weken is het zover, dan mag ik aan de wandel. Daarna zien we wel wat 'men' zegt. :D
Pgeerts81

Bericht door Pgeerts81 »

Ik heb vorig jaar mijn eerste marathon gelopen. Getraind op de "normale" manier. Veel kilometers gemaakt. Ik vond het geweldig om te ervaren. Nu ga ik het proberen met het 14km schema en heb hier het volste vertrouwen in. Ergens heb ik gelezen dat iemand zei, je loopt 14km, maar dan 3 keer. Door dit in mijn gedachten te houden zie ik het helemaal zitten. Als je jezelf niet de druk op legt van een bepaalde tijd en je hebt het vertrouwen in je lichaam denk ik dat het helemaal goed komt.Veel succes en vertrouwen!
A.Stelloo

Bericht door A.Stelloo »

Dank jullie wel voor jullie reacties :P :P :P

I really wanna proof all those sceptics wrong ;-) maar mijn hoofdmotivatie om de marathon te gaan lopen, is puur voor mijzelf. Om te kijken wat mijn lijf aan kan (terwijl vroeger is gezegd dat hardlopen een no-go zou zijn voor mij), zowel fysiek en mentaal.

@Peter1959; veel suc7! Welke loop ga je doen?
nancy

Bericht door nancy »

Mijn ervaring is, niet naar luisteren! Uiteindelijk loop je toch aardig wat km per week, en op deze manier raak je minder overbelast omdat je ook je rustmoment pakt. Wel blijven luisteren naar je lichaam, vorig jaar niet gedaan en daardoor de marathon niet kunnen lopen. Jaar ervoor wel, met dit schema en dat was een geweldige ervaring! Geniet van je trainingsmomenten, voor mij blijft lopen met dit schema leuk!😁
korz

Bericht door korz »

Ik heb nooit een marathon gelopen met de oude schema's. Maar wel 3 marathons met het sportrusten schema. Heerlijk! Iedereen is verbaasd, maar het is super. Natuurlijk zijn die laatste 7 kilometers zwaar, maar dat zijn ze ook met andere schema's. Het is echt super gaaf om de marathon te lopen en over de finish te gaan met een glimlach op je gezicht!

https://www.sportrusten.nl/ode-aan-marathonlopers/

Groet,

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
Martin V

Bericht door Martin V »

Vorig jaar mijn eerste marathon gelopen met behulp van het sportrusten schema.
Omdat ik het jaar daarvoor met behulp van sportrusten mijn eerste halve marathon gelopen had had ik het volste vertrouwen in het schema.
Voor mij was het een kwestie van strak het schema volgen en dan kan je een marathon lopen (mits geen rare blessures).
Heb me inderdaad afgevraagd of het mentale stuk me niet zou nekken maar heb me altijd bedacht dat er vele lopers met dit schema een marathon gelopen hebben.
Twee weken voor Rotterdam heb in de Venloop (halve marathon) gelopen om te kijken of de blessure waar ik voor behandeld was geen belemmering zou zijn. Ik twijfelde op dat moment erg of het allemaal zou lukken.
Nadat ik de Venloop zonder problemen volbracht had heb ik besloten dat ik er echt klaar voor was en ben ik in Rotterdam van start gegaan met in mijn hoofd een soort plan van aanpak:
  • We beginnen met de halve marathon. Die kan ik zeker lopen dus dat moet al geen probleem zijn.
  • Dan wilde ik weer terug de Erasmusbrug over. Dan zit je op 25 kilometer.
  • Volgende doel was 30 kilometer (want maar 5 kilometer verder en wat is nu 5 kilometer?)
  • 35 kilometerpunt zou mijn volgende target zijn (idem, maar 5 kilometer verder)
  • Als ik bij de 35 zou zijn zou ik de marathon uitlopen, ten eerste nog 7,195 kilometer maar belangrijker: Ik ga toch niet opgeven na die 35kilometer?
MIj heeft dit goed geholpen om de race behapbaar te maken.
Volgens mij zit het uitlopen van een marathon voornamelijk tussen je oren en geloven in het schema helpt om het te doen. Welk schema dan ook.
Als iemand anders het op die manier kan doen waarom jij niet?
Ronald R.

Bericht door Ronald R. »

Bekende reacties als je vertelt dat je max 14km traint: "dat gaat nooit werken", "je mist de ervaring", "zo leer je de man met de hamer nooit kennen".

Het zal allemaal wel. Voordat ik aan het schema begon, een dag of 10 geleden, brachten deze opmerkingen me nog weleens aan het wankelen. Maar ik merk nu al verbetering en heb ontzettend veel zin in de komende 90 dagen, inclusief het klapstuk op 7 april.

Er is goed over het schema nagedacht en zeker als ik op marathon hartslag train, voel ik dat ik dat wel een paar uur vol kan houden.

We gaan allemaal finishen!
Peter1959

Bericht door Peter1959 »

A.Stelloo schreef: 06 jan 2019, 12:39 Dank jullie wel voor jullie reacties :P :P :P

I really wanna proof all those sceptics wrong ;-) maar mijn hoofdmotivatie om de marathon te gaan lopen, is puur voor mijzelf. Om te kijken wat mijn lijf aan kan (terwijl vroeger is gezegd dat hardlopen een no-go zou zijn voor mij), zowel fysiek en mentaal.

@Peter1959; veel suc7! Welke loop ga je doen?
Two Rivers Marathon in Zaltbommel op 10 februari! Uitlopen en heel blijven is het doel. De reden is min of meer dezelfde als die van jouw. Kijken of het mij lukt ;)
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Meld je gewoon regelmatig in de koffiehoek. Hier zijn duizend mensen die met het schema de marathon hebben gelopen: dat geeft vertrouwen ;) Geniet van je voorbereiding!
HettyHollander

Bericht door HettyHollander »

Leuk om al deze positieve berichten te lezen. Het vertrouwen groeit ook bij mij hierdoor.
Plaats reactie