Lactaatdrempel (Garmin) niet hetzelfde als omslagpunt?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
arjenbriene

Lactaatdrempel (Garmin) niet hetzelfde als omslagpunt?

Bericht door arjenbriene »

Ik ben begonnen met het honderd dagen schema richting de NN Rotterdam Marathon. In het schema heb ik de door mij Garmin toestel vastgestelde lactaatdrempel (160) ingevoerd. Op internet las ik dat lactaatdrempel en omslagpunt hetzelfde zijn.

Het schema kwam op de proppen met een eerste training op dag 2 van 10km met een hartslag van 134. Het kostte mij echter erg veel moeite om hier ongeveer op uit te komen (uiteindelijke gemiddeld 137; alles in zone 2 (laag aeroob) met een trainingseffect van slechts 2,7). Het tempo was daarbij héél erg laag. Normaal loop ik de 5km makkelijk onder de 5:00 per km en de 10km makkelijk onder de 5:30 per km. Een paar maanden geleden liep ik de 10km in 48:28. Nu kwam ik uit op 1:15:28 met een tempo van slechts 7:20.

Mijn vraag is dus, zijn lactaatdrempel en omslagpunt daadwerkelijk wel hetzelfde??? Ik betwijfel dit nu sterk...

Met dit tempo kom ik theoretisch pas na 5 uur en 9 minuten over de streep terwijl ik een halve marathon al eens in 1 uur en 50 minuten heb gelopen.
RunningRob - Sportrusten

Re: Lactaatdrempel (Garmin) niet hetzelfde als omslagpunt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Lactaatdrempel en omslagpunt zijn hetzelfde, alleen zou ik niet het omslagpunt vertrouwen dat mijn hartslagmeter aangeeft... Of het nu een Garmin is of een ander merk....
Het omslagpunt kun je alleen vaststellen door een gerichte test, en de waarde die je Garmin geeft is een benadering die (vermoed ik) op ervaringscijfers zijn vastgesteld.

Wil je dus echt je omslagpunt weten doe een gerichte test:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/

Blijde groet,
Rob
Peter1959

Bericht door Peter1959 »

Mijn Garmin geeft een (lactaatdrempel) waarde aan die 10 HS lager aangeeft dan de test bij Nico in Amsterdam. Dit geldt overigens ook voor de VO2 max. in Garmin. Deze geeft ook een lagere waarde aan.
arjenbriene

Bericht door arjenbriene »

Vandaag de omslagpunt berekening gedaan. Ik kwam op 168 uit i.p.v. de lactaatdrempel van 160 van Garmin. Deze waarde nu aan mijn schema toegevoegd.
Plaats reactie