Beginner 100 dagen
-
Rotterdam2019
Beginner 100 dagen
Hallo,
Ik heb mijzelf ingeschreven voor de marathon van Rotterdam in april 2019 en ben mij aan het verdiepen in het sportrusten.
Nu vraag ik me af wat het echte programma van 67 euro verschilt met het gratis schema? Wat krijg je allemaal met een persoonlijk schema?
Ik ben een beginner met een goede basisconditie. Nu wordt de marathontijd gebaseerd op een 10 km loop. Alleen ik loop nog niet bijzonder en kan net de 10 km binnen het uur. Wanneer moet je de tijd vaststellen? Ik denk namelijk dat ik na een paar weken de 10 km veel sneller kan lopen. Is het nu verstandig om helemaal stuk te gaan om zo snel mogelijk de 10 km te lopen alleen maar om een tijd vast te stellen?
Ik hoop wat wijzer te worden!
Ik heb mijzelf ingeschreven voor de marathon van Rotterdam in april 2019 en ben mij aan het verdiepen in het sportrusten.
Nu vraag ik me af wat het echte programma van 67 euro verschilt met het gratis schema? Wat krijg je allemaal met een persoonlijk schema?
Ik ben een beginner met een goede basisconditie. Nu wordt de marathontijd gebaseerd op een 10 km loop. Alleen ik loop nog niet bijzonder en kan net de 10 km binnen het uur. Wanneer moet je de tijd vaststellen? Ik denk namelijk dat ik na een paar weken de 10 km veel sneller kan lopen. Is het nu verstandig om helemaal stuk te gaan om zo snel mogelijk de 10 km te lopen alleen maar om een tijd vast te stellen?
Ik hoop wat wijzer te worden!
- RunningRob - Sportrusten
Re: Beginner 100 dagen
Hoi,
Wat je krijgt voor het online schema staat hier:
https://www.sportrusten.nl/sportrusten-marathon-pakket/
Het schema wordt dus automatisch gegenereerd, je kunt zelf je weekindeling bepalen en de trainingshartslagen passen zich ook aan als je bijvoorbeeld een snellere 10k loopt.
Je kunt ook een geschatte 10k invullen, alleen is de kans dus dat je dan te rustig begint met trainen.
Of meedoen aan een 10k loop bij jou in de buurt. Het is natuurlijk gelijk een goed training.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!
Blijde groet,
Rob
Wat je krijgt voor het online schema staat hier:
https://www.sportrusten.nl/sportrusten-marathon-pakket/
Het schema wordt dus automatisch gegenereerd, je kunt zelf je weekindeling bepalen en de trainingshartslagen passen zich ook aan als je bijvoorbeeld een snellere 10k loopt.
Je trainingshartslagen worden bepaald aan de hand van je snelste (recente) 10k tijd en je omslagpunt. Dus als je die niet hebt zal je een keer los moeten gaanRotterdam2019 schreef: Is het nu verstandig om helemaal stuk te gaan om zo snel mogelijk de 10 km te lopen alleen maar om een tijd vast te stellen?
Je kunt ook een geschatte 10k invullen, alleen is de kans dus dat je dan te rustig begint met trainen.
Of meedoen aan een 10k loop bij jou in de buurt. Het is natuurlijk gelijk een goed training.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!
Blijde groet,
Rob
-
Rotterdam2019
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik snap nog niet zo goed op wat voor basis niveau je moet zitten om de 100 dagen marathon te doen?
Ben nu nog een beginner en kan dus wel de 10 km lopen om en nabij het uur.
Is het dan nodig om nu eerst een hele snelle 10 km te lopen en dan te starten met het schema of nu rustig trainen en eind dec starten met het schema gebaseerd op een tijd van 60 min per 10 km?
Het beste om vlak voor de start van de 100 dagen een goede 10 km te lopen en daar het schema op te baseren ?
Benieuwd naar je antwoord !!
Gr
Ik snap nog niet zo goed op wat voor basis niveau je moet zitten om de 100 dagen marathon te doen?
Ben nu nog een beginner en kan dus wel de 10 km lopen om en nabij het uur.
Is het dan nodig om nu eerst een hele snelle 10 km te lopen en dan te starten met het schema of nu rustig trainen en eind dec starten met het schema gebaseerd op een tijd van 60 min per 10 km?
Het beste om vlak voor de start van de 100 dagen een goede 10 km te lopen en daar het schema op te baseren ?
Benieuwd naar je antwoord !!
Gr
Hoi,
Je kan meedoen aan het schema als je een 10k in 65 minuten kan lopen. Dan ben je snel genoeg om een marathon (ruim) binnen de tijdslimiet te kunnen volbrengen.
Maar ik begrijp nu wat je wilt vragen, je kunt nu gewoon trainen, en dan vlak voor de start een snelle 10km lopen om je 10k tijd vast te stellen. Als je je dan nog een tip mag geven: Probeer je volume zodanig uit te breiden, dat je tegen het begin van de 100 dagen op 25km per week zit.
Succes!
Blijde groet,
Rob
Je kan meedoen aan het schema als je een 10k in 65 minuten kan lopen. Dan ben je snel genoeg om een marathon (ruim) binnen de tijdslimiet te kunnen volbrengen.
Maar ik begrijp nu wat je wilt vragen, je kunt nu gewoon trainen, en dan vlak voor de start een snelle 10km lopen om je 10k tijd vast te stellen. Als je je dan nog een tip mag geven: Probeer je volume zodanig uit te breiden, dat je tegen het begin van de 100 dagen op 25km per week zit.
Succes!
Blijde groet,
Rob
-
Rotterdam2019
Bedankt Rob,
Ben begonnen aan het boek de hardloop revolutie erg interessant.
Nog een vraagje:
Ik heb een samsung smart watch die ik snachts ook draag. Elke ochtend zie ik laagste hartslag van die nacht. Kan ik die als rustpols nemen of is die in de nacht te laag en moet in hem meten als in wakker ben?
Nu is hij elke ochtend om en nabij de 45.
Bedankt weer
Ben begonnen aan het boek de hardloop revolutie erg interessant.
Nog een vraagje:
Ik heb een samsung smart watch die ik snachts ook draag. Elke ochtend zie ik laagste hartslag van die nacht. Kan ik die als rustpols nemen of is die in de nacht te laag en moet in hem meten als in wakker ben?
Nu is hij elke ochtend om en nabij de 45.
Bedankt weer
Ja, dat kan prima
Blijde groet,
Rob
Blijde groet,
Rob
-
Rotterdam2019
Hoi Rob,
Nog wat vraagjes na het Lezen van het boek.
- ik heb gisteren een inspanningstest gedaan op een hometrainer bij de sportschool. Mijn maximale hartslag op mijn horloge was 172 en bij de test 196. Ik denk dat daar een foutje zit want bij 172 kon ik echt niet meer en ben toen gestopt. Bij de test kwam er een omslagpunt uit van 171 voor hardlopen zou dit 183 betekenen volgens het testprogramma. Als mijn max hartslag dus toch wel 172 was zou mijn omslagpunt dan ook 172 kunnen zijn? Kan dat de hartslag zijn waarbij je net niet meer kan ?
- mag je van het 100 dagen elke week hetzelfde doen qua dagen? Dit omdat ik op zondag altijd fietst en zou dus elke zondag de vogels kijken training willen omzetten naar mountenbiken? Hoe zou je dan de week kunnen indelen als je elke zondag vogels wilt kijken?
- als in de 15 weken mijn 10 km veel sneller gaat worden wanneer pas ik dan die marathonhartslag aan? Stel ik loop hem nu in het uur dan staat er bij mijn omslagpunt als marathonhartslag 145. Maar ik wil wel over een tijdje de 10 in 50 min lopen en dan staat erbij 155. Hoe ga ik hier mee om?
Bedankt weer !
-
Nog wat vraagjes na het Lezen van het boek.
- ik heb gisteren een inspanningstest gedaan op een hometrainer bij de sportschool. Mijn maximale hartslag op mijn horloge was 172 en bij de test 196. Ik denk dat daar een foutje zit want bij 172 kon ik echt niet meer en ben toen gestopt. Bij de test kwam er een omslagpunt uit van 171 voor hardlopen zou dit 183 betekenen volgens het testprogramma. Als mijn max hartslag dus toch wel 172 was zou mijn omslagpunt dan ook 172 kunnen zijn? Kan dat de hartslag zijn waarbij je net niet meer kan ?
- mag je van het 100 dagen elke week hetzelfde doen qua dagen? Dit omdat ik op zondag altijd fietst en zou dus elke zondag de vogels kijken training willen omzetten naar mountenbiken? Hoe zou je dan de week kunnen indelen als je elke zondag vogels wilt kijken?
- als in de 15 weken mijn 10 km veel sneller gaat worden wanneer pas ik dan die marathonhartslag aan? Stel ik loop hem nu in het uur dan staat er bij mijn omslagpunt als marathonhartslag 145. Maar ik wil wel over een tijdje de 10 in 50 min lopen en dan staat erbij 155. Hoe ga ik hier mee om?
Bedankt weer !
-
Hoi,
Blijde groet,
Rob
Nee de maximale hartslag is de maximale hartslag in de test. Hier wordt een correctie op toegepast en hieruit rolt je omslagpunt. Dit is dan je omslapgunt op de fiets. Je omslagpunt voor het hartlopen ligt hier dan 10 tot 15 slagen boven. Dus een maximale hartslag in een test ligt normaal gesproken altijd boven je (fiets) omslagpunt.Rotterdam2019 schreef:Als mijn max hartslag dus toch wel 172 was zou mijn omslagpunt dan ook 172 kunnen zijn? Kan dat de hartslag zijn waarbij je net niet meer kan ?
Ik begrijp deze zin niet helemaal, betekent dit dat je horloge wat anders aangaf dan de meetapparatuur van de sportschool?Rotterdam2019 schreef:Mijn maximale hartslag op mijn horloge was 172 en bij de test 196.
Je mag de training "vogels kijken" inruilen voor een andere training als je naast het hardlopen nog een andere sport doet. Dus het is prima om zondags te gaan mountainbiken in plaats van "vogels kijken".Rotterdam2019 schreef:mag je van het 100 dagen elke week hetzelfde doen qua dagen? Dit omdat ik op zondag altijd fietst en zou dus elke zondag de vogels kijken training willen omzetten naar mountenbiken? Hoe zou je dan de week kunnen indelen als je elke zondag vogels wilt kijken?
Ja, als je sneller wordt op de 10km, gebruik je die nieuwe 10km tijd om je marathonhartslag opnieuw te bepalen, en die zal dus iets hoger zijn.Rotterdam2019 schreef:als in de 15 weken mijn 10 km veel sneller gaat worden wanneer pas ik dan die marathonhartslag aan?
Blijde groet,
Rob