4 november stond ik aan de start van de marathon van New York.
Met 3 marathons in de benen, waarvan mijn laatste voorbereiding voor het eerst blessurevrij was dacht ik nu door te hebben hoe ik blessurevrij aan de start kon komen.
Maar helaas, weer speelde een overbelastingsblessure op.
Hierop gelijk besloten dat ik dit niet meer wilde en in Rotterdam de marathon zal gaan lopen via Sportrusten.
In de weken in de aanloop naar New York stond het vooral in het teken van fit worden. Dit werd ik net op tijd.
Dit betekende dat ik deze marathon liep met een maximale duurloop van 15km in de benen ( deze was pas 1 week voor de marathon). Maarja, hoe ga je nu een marathon lopen met maximaal 15km in de benen en de laatste 2 maanden maar 143! km als totaal aantal km. Dit is echt heel weinig.
Gelukkig wist ik van de 3 voorgaande marathons wel wat ik kon verwachten en heb ik wel de nodige data verzameld.
Mijn grootste leerpunt was hieruit :
Mijn hartslag ging steeds vrij snel naar het omslagpunt ( lees na 4km en na 23km). Hierdoor dus besloten door vooral op hartslag te gaan lopen en te zorgen dat deze laag bleef. Want op lange duurlopen was dit nooit een probleem en hield ik een laag tempo altijd makkelijk lang vol. Alleen bij de marathon ging ik altijd snel stuk.
Met deze gedachte stond ik dus aan de start, blijf ontspannen en let op je hartslag.
De start met de Verrazano bridge was gelijk opletten. Let op je hartslag als je omhoog loopt.
Dit ging goed. Vervolgens in Brooklynn was het 1 grote menigte waar je doorheen liep.
Wat was dit intens genieten. Ik bleef mijn hartslag in de gaten houden.
Op het halve marathonpunt kwam ik door in 2.16
Voor mij een langzame tijd, maar ik stond zonder ambities aan de start. Ik wilde gewoon finishen.
En ik voelde me nog fit op dit punt.
De queensboroughbridge was zwaar maar verteerde ik ook goed. Aan het eind van 1th avenue begon ik het lastig te krijgen ( 30km) maar ik kon blijven lopen. Een volgende brug waar we de Bronx ingingen was uiteindelijk funest om de marathon te lopen zonder te wandelen. Mijn kuiten ontploften bijna op deze helling. Na de brug het lopen weer opgepakt tot de laatste brug. Ook deze brug konden mijn kuiten niet aan. Wat hierna gebeurde heb ik nog nooit meegemaakt tijdens de marathon.
Waar ik verwachtte dat het nu over zou zijn en steeds meer moest gaan lopen kon ik het lopen weer oppakken. Mede door het publiek bleef ik lopen en vanaf 37km kon ik zelfs gaan versnellen. Wat? Ik versnellen tijdens een marathon? Jazeker het lukte me echt. Het lukte me zelfs om in het blok 35-40km mijn snelste 5km tijd ooit in deze fase van de marathon te lopen.
Ik finishte uiteindelijk in 4.38. Mijn tweede helft van de marathon was maar 6 minuten langzamer dan mijn eerste blok.
En dat met maar max 15 en de laatste 2 maanden 143km in de benen.
Deze marathon geeft mij echt ontzettend veel vertrouwen om via Sportrusten mijn volgende marathon te gaan oppakken.
Ik had deze marathon alleen 1 ander probleem.
Mijn voorbereiding qua eten en drinken was identiek aan mijn vorige 3 marathons. Toen heb ik nooit problemen gehad met het plassen tijdens de marathon.
Bij het ontbijt heb ik een halve liter AA gedronken net als altijd voor een marathon.
Nu moest ik echter voor we met de bus weggingen al 2x plassen, in het startdorp 3x en tijdens de eerste 21km 3x stoppen om te plassen. Uiteindelijk ben ik tijdens het lopen even gestopt met drinken want ik had echt het idee dat al het drinken gelijk mijn blaas inviel waardoor ik weer moest plassen tijdens het lopen.
Zoveel heb ik toch niet gedronken voorafgaand. Herkennen jullie dit probleem? Of hebben jullie tips?
Ik hoor ze graag.
Marathon van New York, tips tegen het plassen onderweg?
-
joeyvandermeijde
- RunningRob - Sportrusten
Re: Marathon van New York, tips tegen het plassen onderweg?
Dank voor je mooie verhaal en gefeliciteerd met de mooie prestatie! Hulde!
Wat betreft het plassen: ik denk dat het een kwestie van doseren is. Ik heb het zelf ook eens gehad tijdens een marathon, toen wel verklaarbaar want ik had ongemerkt nog een halve liter gedronken vlak voor de start. Maar dat probleem was met één tussenstop opgelost....
Blijde groet,
Rob
https://www.sportrusten.nl/marathonhelden/
Wat betreft het plassen: ik denk dat het een kwestie van doseren is. Ik heb het zelf ook eens gehad tijdens een marathon, toen wel verklaarbaar want ik had ongemerkt nog een halve liter gedronken vlak voor de start. Maar dat probleem was met één tussenstop opgelost....
Blijde groet,
Rob
https://www.sportrusten.nl/marathonhelden/