Twijfels over hartslag tijdens de trainingen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Tim Bakker

Twijfels over hartslag tijdens de trainingen

Bericht door Tim Bakker »

Goedenavond,

Ik heb het gevoel dat de hartslagen waarmee ik loop te laag zijn, zo loop ik met de lage marathon hartslag voor mijn gevoel te geforceerd langzaam, met de hoge marathon hartslag lukt het soms om in een lekker tempo te komen en bij intensief loop ik op me gemak zonder dat ik echt moe ben nadien. Ik moest vandaag een snelle 10km lopen waarbij ik uitkwam op een tijd van 47:50 (4,46min/km) met een hartslag van 186, nu had ik niet het gevoel dat ik alles gegeven heb aangezien het nogal warm was. Als ik over de afgelopen twee weken kijk liep ik met een intensieve hartslag (178hpm) 5,26 min/km en 5,10 min/km. Bij hoge marathon hartslag (173hpm) 5,37 min/km en 5,44 min/km. Bij lage marathon hartslag (163hpm) 6,08 min/km en 5,27 min/km. Een tijdje geleden had ik ook al in de koffiehoek hulp gevraagd bij het vaststellen van het omslagpunt. Ik had toen met de veldtest een omslagpunt van 202hpm en met de 10km test een omslagpunt van 192hpm waarna ik 195hpm heb aangehouden als omslagpunt samen met 44min als snelste 10km tijd. Volgens het boek de marathonrevolutie zou mijn marathontempo op ongeveer 5:11min/km zou zijn, nu heb ik niet echt het idee dat ik daar momenteel in de buurt van kom tijdens het trainen.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken en of ik op de juiste hartslag zit (ik zit nu op dag 48 van het schema),
Groet Tim
RunningRob - Sportrusten

Re: Twijfels over hartslag tijdens de trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Tim,

Of je maakt een typefout, of er gebeurd iets anders vreemds want het verschil tussen hoge en lage marathonhartslag is meestal 5, en jij hebt het over 163 en 173 als lage en hoge marathonhartslag. Dat is een verschil van tien.

Bij mijn weten geeft een omslagpunt van 195 en 10km tijd van 44 minuten de marathon hartslagen 171 en 176 en een hartslag van 181 voor de intensieve training. Dit komt denk ik meer in de buurt van je verwachte marathontempo.

Je marathontempo kun je hier snel uitrekenen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Nog een opmerking: de intensieve mag je best sneller doen dan de opgegeven hartslag. Als je het gevoel hebt dat je best sneller kunt mag je best sneller gaan.

Wat geeft je online schema aan als hartslagen?

Met blijde groet,

Rob
Tim Bakker

Bericht door Tim Bakker »

Beste Rob,

Bedankt voor de snelle reactie! Ik had inderdaad een typefout gemaakt het schema geeft als lage hartslag 168 (en niet 163) aan en als hoge 173. Dit is wel 3 hartslagen lager als u verteld, denk dat ik dan de trainingen ga proberen met 171 en 176 en kijken hoe dat bevalt.

Bedankt voor de tips!

Groet, Tim
RunningRob - Sportrusten

Prima, succes!

met blijde groet,

Rob
Elvee

Bericht door Elvee »

Hallo team Sportrusten,

Ik ben nu 3 weken onderweg met het schema voor een halve marathon en zit met een aantal vragen.
Mijn persoonlijke schema is ingevuld op basis van de volgende gegevens:
- 10 km tijd: 53 min.
- omslagpunt berekend bij workshop sportrusten: 191.

Volgens het schema moet ik de 2 ‘langere’afstanden lopen op basis van een hartslag van 178 en 180.
Tijdens deze trainingen haal ik (bij lange na) niet deze beoogde hartslagen. Vanavond nog een 6 km gelopen met een gemiddelde hartslag van 167 en een max van 179 en snelheid van 5.03 min/km, terwijl ik volgens het schema een hartslag van 180 zou moeten halen. En voor mijn gevoel liep ik behoorlijk volle bak.
Afgelopen vrijdag een 10 wedstrijd voluit gelopen met een tijd van 50.54 min. Gemiddelde hartslag toen was 183, dus behoorlijk lager dan 191 wat mijn omslagpunt is.

Ik kan niet lekker ontspannen lopen omdat ik voor mijn gevoel de in het schema genoemde hartslagen moet halen. Ik loop dus heel intensief en dan nog haal ik de hartslagen niet. Eerlijk gezegd heb ik niet veel zin om elke week 3 trainingen (figuurlijk) op mijn tenen te moeten lopen. Natuurlijk loop ik graag een redelijke tijd, maar ik ga niet voor de allersnelste tijd.
En nu ik mijn 10 km tijd met 3 minuten heb verbeterd zou ik, als ik dit in het schema invul, op nog hogere hartslagen moeten lopen….

Verder dacht ik dat het juist belangrijk is om 2 trainingen op halve marathon hartslag te lopen. Bij mijn 10 km tijd van 53 minuten en omslagpunt van 191 is mijn halve marathon hartslag 173.
Hoe kan het dat dit behoorlijk lager is dan de opgegeven hartslagen in het schema voor de 2 langere trainingen?
Ik hoop dat jullie het voor mij wat duidelijker kunnen maken voor mij en antwoord kunnen geven op de vragen die ik heb.

Alvast heel hartelijk dank voor jullie reactie.
RunningRob - Sportrusten

Hallo Elvee,

Dit lezende denk ik dat je omslagpunt inderdaad aan de hoge kant is.
Stel je omslagpunt in op 183. Dat zal de trainingen een stuk aangenamer maken. De 10km tijd kun je dan invullen volgens je snelst gelopen 10km tijd.

Het kan zijn dat de intensieve training nog steeds zwaar aanvoelt. Als je dit onaangenaam vind mag je hem ook lopen als interval. Dus stel je moet 4 km intensief lopen dan doe je bijvoorbeeld 4 keer 700 meter snel, 300 meter rustig.

Het is wel zo dat de halve marathon trainingen als zwaar worden beschouwd. Het schema werkt toe naar een snelle tijd. Als dit niet belangrijk is kun je de hartslagen op halve marathon hartslag wat veralgen en de intensieve trainingen gewoon zo snel mogeljik lopen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

met blijde groet,

Rob
Elvee

Bericht door Elvee »

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nu mijn omslagpunt op 186 gezet (183 vind ik dan weer net wat te laag) en mijn nieuwe 10 km tijd ingevuld. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan!

Groet.
RunningRob - Sportrusten

Prima!,

Succes!

Rob
Plaats reactie