Omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
svandermoolen66007300

Omslagpunt

Bericht door svandermoolen66007300 »

Hallo,

Ik heb in april bij een sport medisch centrum met een fietsproef mijn omslagpunt laten bepalen. Ik kwam toen uit op 160 met een maximale hartslag van 175. Met hardlopen moeten er dan 10 slagen bij begreep ik. Maar dan zitten er dus 15 slagen tussen (omslagpunt en maximale hartslag). Bij de theorie op sportrusten zit er maximaal 5 slagen tussen omslagpunt en maximale hartslag. Ik heb nu enkele weken mijn schema gevolgd met omslagpunt 170 en heb sterk het gevoel dat ik moet inhouden. Bij alle trainingen. En als ik dan een keer voluit ga, loop ik gemiddeld langzamer dan voor het schema met dezelfde hartslag.
Ik vraag me sterk af of het omslagpunt wel klopt.
Mijn snelste 10 km liep ik in april 2014 met een hartslag van 171 gemiddeld, toen was ik voor mijn doen topfit. Mijn laatste 10 km heb ik echter gelopen met een hartslag van 176. Wat is nu handig om aan te houden als omslagpunt? Moeten een paar trainingen wel uitdagend zijn, of juist niet?

En wat moet dan de hartslag zijn voor vogels kijken? Als ik namelijk ga doen wat ik zelf zou willen,mag ik veel te snel.mdus als ik in een lagere hartslagzone ga trainen, heb ik mijn horloge nodig om me te temperen... Of kan ik dit vervangen door bootcamp?
Groet,
Saskia
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Saskia,

Wat zijn de hartslagen in je schema? En wat is je 10km tijd?

Ik hoor graag van je

met blijde groet,

Rob
svandermoolen66007300

Hallo Rob,
Op basis van omslagpunt 170 kom ik uit op 156,161 en 163.
Groet,
Saskia
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Saskia,

Ik heb even nagekeken, maar mijn sportarts (van het SMA) geeft aan dat een fietstest 10 tot 15 slagen onder je loophartslag kan liggen. Met andere woorden: het verschil hoeft niet precies 10 te zijn.

Je 10km hartslag is echter ook een goede maat voor je omslagpunt. Als je 10km kan lopen op gemiddeld 176, dan zou ik dat als omslagpunt aanhouden.

Vul even 176 in als omslagpunt en kijk dan even hoe de trainingen gaan.

Vogels kijken doe je op gevoel, veel mensen willen graag een hartslag weten maar het is ook goed eens zonder meter te lopen (of met meter maar er dan niet op kijken...). Je verlengt je ademhaling bij het vogels kijken, dus bijvoorbeeld 3 stappen inademen en dan 4 of 5 stappen uitademen. LAs je dit onstspannen vol kan houden loop je het goed tempo.

Je mag vogels kijken vervangen door een alternatieve training, bijvoorbeeld een trianing in de groep of een andere sport.

Succes!

Rob
svandermoolen66007300

Dank!
Plaats reactie