Marathonhartslag

Plaats reactie
Michelle

Marathonhartslag

Bericht door Michelle »

Ik heb de Marathonrevolutie gelezen en meteen aan de slag gegaan met een schema voor de marathon in zuid Limburg op 22 oktober. Echter ik ben verward. Ik heb een gemeten omslagpunt van 164. Loop een 10 km in 52 minuten. Nu zou mijn Marathonhartslag 134 moeten zijn. En dat is een hartslag in mijn D1 zone, tempo vogels kijken. Dit kan ik niet rijmen. Waar zit mijn denkfout?
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Michelle,

Op zich zijn je constateringen juist, maar voor ik antwoord geef: hoe is je omslagpunt bepaald?

met blijde groet,

Rob
Michelle

Bericht door Michelle »

Rob, mijn omslagpunt is bij een inspanningstest vastgesteld door Nico vd Breggen.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Michelle,
Michelle schreef:Rob, mijn omslagpunt is bij een inspanningstest vastgesteld door Nico vd Breggen.
Dat is mooi, soms wordt een omslagpunt op een fiets bepaald, en dan moet deze gecorrigeerd worden voor het hardlopen ;)

Volgens de berekening van Stans vd Poel is je D1 zone dan rond 123 en D2 zone rond 139 hsm.

Je marathonhartslag (134) is dus laag in je D2 zone. Dit is op zich een heel normale waarde. Bedenk dat de marathonhartslag afhangt van je omslagpunt maar ook van de 10km tijd. Hoe sneller je 10km, hoe hoger je marathonhartslag en daarbij kan deze ook in een andere zone liggen.

Als ik naar je 10km tijd kijk, dan is de verwachte tijd op de marathon 4h23, dit komt overeen met 6:15min/km. Mocht na een paar weken blijken dat je bij je marathonhartslag van 134 veel langzamer loopt, laat het dan even weten, of overleg even met Nico.

Met blijde groet,

Rob
robert.langewouters

Bericht door robert.langewouters »

Hoi Michelle en Rob,

Door de vele hoogteverschillen in de Via Belgica marathon is de verwachte eindtijd lastiger om te halen. Ik vermoed dat ook het lopen op hartslag is om dezelfde reden een stuk moeilijker is dan bij een vlakke marathon.
Michelle

Bericht door Michelle »

Ik ga hiermee aan de slag. En zal zeker rekening moeten houden met een andere tijd vanwege de mooie heuvels. Dank. :)
Plaats reactie