darmklachten - invloed op hartslag en schema

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Roy Johannink

darmklachten - invloed op hartslag en schema

Bericht door Roy Johannink »

Dag,

Ik het chronisch last van darmklachten: prikkelbare darmen. Het is lang weggeweest, maar net nu dus weer terug sinds enkele weken.
2 van de 4 keer & aflopen week zelfs 3 van de 4 keer zelfs lukt het dan niet om op hartslag te lopen. De keren waarop ik geen last heb van de darmen gaat het bizar goed. Echt gaaf. Maar ja, die keren dat ik last van mijn darmen heb, dan niet. Na 2 of 3 kilometer gaan mijn darmen "protesteren" en wordt mijn buik hard en/of ik krijg ik aandrang en/of heb ik steken onder mijn navel links en rechts. Super K...

De dokter gaf aan dat bewegen goed is met darmklachten, maar dat hardlopen ook zorgt voor hogere hartslag. En ik krijg het ook niet meer omlaag, hoe zacht ik ook ga lopen.
Als voorbeeld ik moet om 5 minuut per km lopen, tussen 141 en 146 hartslag. Maar ik loop dan op 7:30 minuut per km met gemiddelde hartslag 159.

Enkele vragen:
- kan ik het schema überhaupt op deze manier volbrengen met een veel hogere hartslag? Denk van niet, want te hoge hartslag en te laag tempo.
- of is het verstandig om even te stoppen en wachten tot ze de darmklachten over zijn. Echter kan dit mogelijk wel weken duren aldus de dokter, wat vorig jaar ook zo was... ik weet nu wel wat ik moet doen om ze rustiger te maken, dat lijkt ook langzaam te lukken. Maar hoe lang het nog duurt?

Wat is wijs? Want ik wil heel erg graag in Rotterdam starten...

Dank voor een reactie,
Roy
RunningRob - Sportrusten

Re: darmklachten - invloed op hartslag en schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roy,
Roy Johannink schreef: 05 feb 2023, 10:30 kan ik het schema überhaupt op deze manier volbrengen met een veel hogere hartslag? Denk van niet, want te hoge hartslag en te laag tempo.
Als je wel kan lopen, alleen de hartslag is een probleem, dan kun je gewoon blijven trainen. Ik zou het tempo gewoon aanpassen aan de omstandigheden en dan even minder focussen op hartslag. Als je wel in staat bent om de afstanden te volbrengen, dan zul je conditioneel gewoon progressie blijven maken, het tempo zal achterblijven maar dat is (denk ik) nu even minder belangrijk.
Roy Johannink schreef: 05 feb 2023, 10:30 of is het verstandig om even te stoppen en wachten tot ze de darmklachten over zijn.
Hier kan ik je helaas niet in adviseren, ik denk dat je dat beter met je dokter kunt overleggen. Ik ben te weinig medisch geschoold om hier een zinvol antwoord in te kunnen geven.

Sterkte!
Rob
Plaats reactie