Omslagpunt marathon: lijkt veel te laag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Frank De Vleeschauwer

Omslagpunt marathon: lijkt veel te laag

Bericht door Frank De Vleeschauwer »

Hi,

Gisteren de halve marathon van Egmond aan Zee gelopen. Zwaar maar uiteindelijk blij met het resultaat.
Toch begrijp ik in mijn geval niet de hartslagen die in het boek de hardlooprevolutie worden aangegeven versus mijn hartslagen.

Mijn omslagpunt is 157 a 158. In mijn halve marathon trainingen werd een hartslag van 149 - 153 als halve marathon hartslag gegeven oplopend tot 154 naar 158.
Mijn hartslag in Egmond was gemiddeld 155, oplopend van 151 na 3 km, tot 160 de laatste 5 km. Daarmee was ik ook echt kapot.
Haal ik de hardlooprevolutie erbij, met een tijd van 45 min op 10 km, dan zegt die dat mijn HM hartslag 147 zou zijn... dat is veel te laag als ik mij volledig geef.
Echter, de snelle trainingen tot 159 waren voor mij dusdanig zwaar dat ik dacht dat mijn omslagpunt van 157 wel redelijk klopte.

Nu wil ik doortrainen naar een hele marathon. De hartslagen die ik daar als indicatie zie voor mijn tijd en omslagpunt (134 - 135) zijn helemaal laag.
6 jaar geleden heb ik een marathon gelopen met een gemiddelde hartslag van 155. ik weet dat dat niet meer haalbaar is door de lange duurtrainingen op de fiets, en de ouderdom... maar 20 slagen minder is wel heel veel minder.

Wat gaat hier fout?

Groet
Frank
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt marathon: lijkt veel te laag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frank,

Gefeliciteerd met je prestatie! Super gedaan! En een hele mooie tijd!

Even over de hartslagen:
Frank De Vleeschauwer schreef: 09 jan 2023, 22:18 In mijn halve marathon trainingen werd een hartslag van 149 - 153 als halve marathon hartslag gegeven oplopend tot 154 naar 158.
Gezien je resultaat (een gemiddelde van 155) klopt dat aardig, zeker gezien de omstandigheden (strand en wind). Gezien je eindtijd en dit gemiddelde vermoed ik wel dat je omslagpunt wat hoger is dan de 158 die je nu aangeeft.
En het klopt dat dit wat hoger is dan in de hardlooprevolutie wordt aangegeven, ik heb zelf even een schema gegenereerd en komt tot dezelfde conclusies. Ik meen mij te herinneren dat Koen dat aan heeft laten passen naar aanleiding van ervaringen van lopers, dit check ik nog even. Het online schema is in ieder geval het juiste.

Wat betreft de marathon: Als je omslagpunt 158 invult dan zijn je zones inderdaad zoals gegeven.
Ik heb een paar kanttekeningen:
Bedenk wel dat je dus nu een halve hebt gelopen op de hartslag waarom je destijds de marathon liep!
Maar ik heb even naar je gegeven gekeken en denk inderdaad dat je hoger in hartslag moet trainen, ten eerste omdat ik vermoed dat je omslagpunt wat hoger is dan 155 en ten tweede vanwege je goede tijd op de halve. Ik zou uitgaan van 139-143 en 144-148 voor je lage en hoge marathontrainingen.

Blijde groet,
Rob
Frank De Vleeschauwer

Re: Omslagpunt marathon: lijkt veel te laag

Bericht door Frank De Vleeschauwer »

He Rob,

Zeer bedankt voor je input. Ik had mijn hartslag ook al aangepast naar dat niveau, en daarna weer verlaagd omdat ik het niet aandurfde
Met jou info ga ik terug naar die waardes (139 - 143) en 144 tot 148.

Ik ben overigens wel blij dat ik mijn halve marathon trainingen met iets lagere hartslag heb gedaan dan ik op basis van omslagpunt had kunnen doen... die waren al zwaar genoeg....

Maar lopen bij de marathon hartslag van 139 tot 148 voelt dan weer wel als heel prettig!
(maar nu eerst van kleine harmstring blessure genezen!)
Plaats reactie