Goedemorgen. Ik ben een sociale loper. Ik loop graag samen met anderen en pas me dan al snel aan. Zonder de maatjes beleef ik minder lol aan het rennen.
Na mijn 5 km ( confronterende) begin november ben ik met het halve marathon 100 dagen beginnen. Hierdoor zijn de afstanden tot nu toe nog wat korter bij de trainingen ben het nog aan het opbouwen en kijk of ik op een 10 EM of een halve marathon uitkom in de 100 dagen.
Om samen met mijn vriendinnen te kunnen rennen en toch meer op te bouwen wissel ik mijn pas. Lopen mijn maatjes langzamer ga ik in heel korte pas dribbelen, doen we eens een snel rondje dan probeer ik mijn pas te verlengen.
Is dit van invloed op het resultaat? Door de dribbel zie ook mijn hartslag stijgen dus het lijkt effectief
Dribbelen wisselen van pas voor hoge hartslag?
-
Jeanine kuipers-spanjer
- RunningRob - Sportrusten
Re: Dribbelen wisselen van pas voor hoge hartslag?
Hoi Jeanine,
Interresante benadering, daar was ik zelf nooit opgekomen
Maar toch zou ik het niet zo doen. Als je traint op halve marathon hartslag in het bijbehorende tempo, dan wordt je ook beter in het lopen op dat tempo met die hartslag. Als in je (te) korte passen traint, traint je misschien wel je uithoudingsvermogen maar niet zo specifiek je halve marathontempo. Verder bestaat er een (kleine) kans dat je jezelf een verkeerde looptechniek aanleert, of een blessure oploopt.
Als voor jou de eindtijd niet zo van belang is, loop dan lekker met je vriendinnen en dan maar wat lager in hartslag. Eventueel kun je de training wat verlengen of af en toe een paar versnellingen inbouwen tijdens de training om hem toch wat zwaarder te maken.
Blijde groet,
Rob
Interresante benadering, daar was ik zelf nooit opgekomen
Maar toch zou ik het niet zo doen. Als je traint op halve marathon hartslag in het bijbehorende tempo, dan wordt je ook beter in het lopen op dat tempo met die hartslag. Als in je (te) korte passen traint, traint je misschien wel je uithoudingsvermogen maar niet zo specifiek je halve marathontempo. Verder bestaat er een (kleine) kans dat je jezelf een verkeerde looptechniek aanleert, of een blessure oploopt.
Als voor jou de eindtijd niet zo van belang is, loop dan lekker met je vriendinnen en dan maar wat lager in hartslag. Eventueel kun je de training wat verlengen of af en toe een paar versnellingen inbouwen tijdens de training om hem toch wat zwaarder te maken.
Blijde groet,
Rob