Krachttraining combineren met marathontraining
-
Gitte van t Hof
Krachttraining combineren met marathontraining
Hallo Rob,
In januari 2023 wil ik weer starten met het 100 dagen programma ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam. Het is mijn tweede marathon na mijn eerste in Amsterdam in 2021, waarvoor ik ook met het 100 dagen programma trainde. Nu ben ik op dit moment bezig met 2x krachttraining in de week (zowel boven- als onderlijf, met gewichten in de sportschool), 2x hardlopen en 1x dansen. Op 5 dagen in de week doe ik dus 'iets' en daarnaast probeer ik voldoende te wandelen. Als ik straks ga trainen voor de marathon laat ik het dansen tijdelijk los, maar kan ik nog 1x krachttraining blijven doen? Mij lijkt dat de drie hersteldagen, naast vier dagen hardlopen in de week, wel nodig zijn. Al lijkt het mij ook slim voor spierbehoud om aan krachttraining te blijven doen. Met andere woorden: wat is wijsheid?
Groetjes, Gitte
In januari 2023 wil ik weer starten met het 100 dagen programma ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam. Het is mijn tweede marathon na mijn eerste in Amsterdam in 2021, waarvoor ik ook met het 100 dagen programma trainde. Nu ben ik op dit moment bezig met 2x krachttraining in de week (zowel boven- als onderlijf, met gewichten in de sportschool), 2x hardlopen en 1x dansen. Op 5 dagen in de week doe ik dus 'iets' en daarnaast probeer ik voldoende te wandelen. Als ik straks ga trainen voor de marathon laat ik het dansen tijdelijk los, maar kan ik nog 1x krachttraining blijven doen? Mij lijkt dat de drie hersteldagen, naast vier dagen hardlopen in de week, wel nodig zijn. Al lijkt het mij ook slim voor spierbehoud om aan krachttraining te blijven doen. Met andere woorden: wat is wijsheid?
Groetjes, Gitte
- RunningRob - Sportrusten
Re: Krachttraining combineren met marathontraining
Hoi Gitte,
Het is prima om krachttraining te blijven doen naast het hardlopen.
Blijde groet,
Rob
Het is prima om krachttraining te blijven doen naast het hardlopen.
Blijde groet,
Rob
-
Gitte van t Hof
Ok, dank je Rob. Is het ook echt nuttig? En kan ik het beste mijn beenspieren ontzien, aangezien ik die al 4x per week belast met hardlopen?
Groetjes, Gitte
Groetjes, Gitte
- RunningRob - Sportrusten
Krachttrianing is zeker nuttig, het kan blessures helpen voorkomen.
Je hoeft je benen niet te ontzien.
Blijde groet,
Rob
Je hoeft je benen niet te ontzien.
Blijde groet,
Rob