hartslag of tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Maarten Janssen

hartslag of tempo

Bericht door Maarten Janssen »

Over 2 weken loop ik de marathon van Amsterdam. Het boek de hardlooprevolutie voorspelt een eindtijd van 3:38:53 met 5:11 p/km. Nu is mijn tempo de afgelopen 2 - 3 weken gestegen bij dezelfde hartslag. In een filmpje vertelde Koen dat je de 1e 20km op lage hartslagzone start. Mijn tempo bij de lage zone ligt hoger dan de voorspelde 5:11 p/km. Wat moet ik nu volgen? De lage hartslagzone met een te hoog tempo of moet ik 5:11 p/km aanhouden met waarschijnlijk een lagere hartslag?
Eugene

Re: hartslag of tempo

Bericht door Eugene »

Hoi,

Ik heb eenzelfde vraag. Ik heb overigens die video niet gezien waarin Koen vertelt dat je de eerste 20km op je lage marathon hartslag moet lopen. Waar kan ik meer vinden over het 'raceplan' mbt hartslagen?

Voor mij voelt mijn lage marathon hartslag tempo te snel om het zo lang vol te kunnen houden. Ik ben bang dat ik dan te snel van start ga en ik heb ook veel ervaringen gelezen waarin dat juist wordt afgeraden. Wat is dan verstandig? Behoudender van start gaan en enkele hartslagen lager (hoeveel?) of toch vertrouwen dat mijn lichaam het wél aankan?

Groet,

Eugene.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maarten en Eugène,

Het advies is inderdaad om te starten op lage marathonhartslag. Maar ga hier wel pragmatisch mee om. Het duurt sowieso even voordat je op je marathonhartslag zit, dus het is wel zaak even op te letten dat je niet te hard van start gaat.

Aan de andere kant hoor ik ook zeer regelmatig dat de hartslag door de spanning en de entourage gelijk aan het begin al zo hoog zit dat deze gelijk al boven marathonhartslag zit.

Dus let aan het begin behalve op je hartslag ook even op je tempo, na een paar km dan stabiliseert je hartslag en kun je daar meer op vertrouwen.

En je kunt beter wat rustiger starten aan het begin (dus op of onder je marathontempo) en dan eventueel aan het einde weer versnellen dan andersom. Dat loopt fijner (aan het einde weer lopers inhalen) en je stelt het moment dat "de man met de hamer" langskomt verder uit (mocht deze langskomen.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Eugene

Bericht door Eugene »

Hallo Rob (en anderen),

Ik heb gekozen voor lopen op tempo ipv hartslag. Ik vertrouw te weinig op mijn hartslag, omdat mijn tempo bij (lage) marathonhartslag best wel hoog is en ook (te) hoog aanvoelt om dat 2 uur of zo vol te kunnen houden. Ik ben bang dat ik dan te snel van start ga en dat te lang probeer vol te houden en daar de prijs voor ga betalen.

Ik wil met de pacemaker van 4.00 meelopen en kijken hoe dat voelt en of ik sneller of langzamer moet gaan lopen, en dan dus een andere pacemaker opzoeken.

Klinkt dat als een goed plan?

Eugene.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eugene,

Klinkt als een goed plan. Je kunt dan je hartslag in de gaten houden, als "backup" ;)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie