Erg veel vochtverlies - kan ik wel genoeg drinken?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Eugene

Erg veel vochtverlies - kan ik wel genoeg drinken?

Bericht door Eugene »

Hallo,

Ik heb een paar keer gemeten hoeveel vocht ik verlies bij het hardlopen, ook bij temperatuur van ca 15 graden. Ik verlies ruim een liter per 10 km en verwacht totaal ruim 5 liter te verliezen. 2% verlies (van je lichaamsgewicht) is geen probleem, dat is bij mij dus 1,5 liter. Maar dat betekent dat ik bijna 4 liter moet drinken tijdens de marathon. Ik kan in mijn trailvest 900ml meenemen maar dan moet ik elke 5 km ca. 350-400 ml drinken. Dat is best wel veel volgens mij en is dat wel haalbaar? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groet,

Eugene
RunningRob - Sportrusten

Re: Erg veel vochtverlies - kan ik wel genoeg drinken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eugene,

Ik heb het even nagekeken maar bij normale temperaturen is 150 tot 250 ml drinken per kwartier geadviseerd (door sportfysio). Bij warm weer is dus meer nodig.

350-400 ml per 5km klinkt dus best als een redelijke waarde. Je kunt dit tijdens een training trainen door je trailvest mee te nemen, je gewicht meten is een goede manier om te meten of het goed ging.

Ik heb wel een vraagje: moet je tijdens de training nog plassen onderweg? Want dan heb je wellicht voor de training al (teveel) gedronken.

Blijde groet,
Rob
Eugene

Bericht door Eugene »

Hallo Rob,

Ik hoef nooit te plassen onderweg, ik drink vlak voor de start altijd nog een flink glas water. Ik loop wel vaker, als ik meer dan 15km loop, met een trailvest en neem dan elke km een paar slokken.

Ik vraag me af hoe ik tijdens de marathon zoveel kan drinken. Is er elke 5 km een drinkpost en dan moet ik dus elke keer bijna 2 bekertjes water leegdrinken. Dat lijkt me wel lastig.

Of valt dat mee en gaat dat wel goed? Dat was eigenlijk mijn vraag.

Groet,

Eugene
Martijn Borst

Bericht door Martijn Borst »

Hoi,

hier een stukje van de site van prorun.nl. Geeft misschien niet compleet antwoord op je vraag maar misschien kan je er iets mee.

Hoeveel moet je drinken tijdens een marathon en hoe doe je dat?
Man, wat heb ik lopen piekeren over de vraag of ik wel die geadviseerde 400 tot 800 ml vocht per uur kon komen. Hoeveel zit er eigenlijk in zo’n bekertje en hoeveel komt daarvan in mijn systeem terecht als ik eerst tussen tientallen andere dorstige lopers een positie op de weg moet veroveren waar ik überhaupt een bekertje kan pakken, het vervolgens met pakweg 14 kilometer per uur uit de handen van een vrijwilliger moet grissen en het dan op dat tempo zonder morsen naar mijn mond moet brengen en opdrinken? Best lastig, zelfs als je het een paar keer hebt geoefend.

Tot ik een ontzettend geruststellende tip hoorde afkomstig van German Silva, de Mexicaan die twee keer (1994 en 1995) de New York Marathon won. Als je bij iedere drankpost een paar slokken binnenkrijgt, zit je goed. Wow. Met die insteek ging ik mijn volgende marathons in. Het werkte uitstekend. Vooral omdat het de druk weghaalde van het gepieker over genoeg drinken. En wat bleek, bij die eerste, drukke drankposten stelde ik me tevreden met die paar slokjes per keer. Later in de race als het iets rustiger werd bij de posten kon ik soms nog een tweede bekertje mee grissen en zo ging het prima. Geen stress, geen waterzak in een trailvest op je rug en blijkbaar toch voldoende vochtinname.

Is het warm of zweet je van nature als een otter; loop dan gewoon even wat langzamer bij de posten om de tijd te nemen om te drinken. De tijd die je daarmee verliest weegt niet op tegen geparkeerd komen te staan omdat je uitgedroogd bent. Zo kan het ook!
Eugene

Bericht door Eugene »

Ik heb gisteren de info van de Amsterdam marathon gekregen. Elke 5 km (op het einde wat vaker) is er een drinkpost waar AA en water is. Helaas geen isostar.

Ik ga er van uit dat ik beter water kan nemen met elke 8km een gelletje dan AA met gelletjes. Klopt dat?

Eugène.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eugène,

Wat betreft het drinken bij een drankpost: mijn ervaring is dat je best even kunt wandelen om het bekertje leeg te drinken, als je even aanzet zit je zo weer bij je groepje, mocht je in een groepje lopen. En het drinkt zoveel makkelijker :) .

Ik zou inderdaad niet dubbelop doen, dus als je een gel neemt deze met water doen en mocht je bij een drankpost geen gel nemen, neem dan gewoon wat je gevoel je aangeeft.

Dat wil ik sowieso alle twijfelaars nog even willen meegeven: je lijf geeft zelf heus wel aan waar het behoefte aan heeft: wees niet bang je drinkplan, mocht je die hebben, tijdens de wedstrijd aan te passen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie