Hoi Rob,
In voorbereiding op de marathon van Amsterdam ben ik uitgegaan van een richttijd van 3.15-3.20. Ik kan mijn trainingen in lage marathonhartslag vrij goed rond het tempo van 4.40 min/km houden, dus dat lijkt een haalbare tijd. Ik heb mijn (enige) 10km voluit begin september gelopen en daar ondanks de warmte een mooie tijd van 38.49 neergezet (een verbetering van mijn vorige snelste 10k in mei dit jaar met bijna een halve minuut).
Nu merk ik de laatste weken dat ik meer moeite heb om bij de snelle kortere trainingen, die ik in de zone onder mijn omslagpunt moet lopen, in de gewenste hartslagzone te komen. Ik moet daar behoorlijk voor doorlopen en heb afgelopen keer, toen ik 9km moest doen, zelfs per km sneller gelopen dan mijn tijd op de 10km begin september. Als ik nog 1 km door had gelopen (wat ik prima had kunnen volhouden) was ik zelfs uitgekomen op een tijd net boven de 38 minuten! Dat maakt ook dat ik erg benieuwd ben naar welke tijd ik nu zou lopen bij een 10km voluit… In ieder geval is het erg fijn om te merken dat ik conditioneel vooruit ga, maar ik twijfel nu ook wel of ik mijn ambitie voor Amsterdam moet opschroeven naar een tijd rond de 3.10, want daar kom ik met mijn (fictieve) tijd van 38 minuten op de 10km op uit met jullie calculator. En terzijde: als ik die van Prorun gebruik, toch ook niet de minste, kom ik zelfs onder de 3 uur uit! Dat is mijn droomtijd!
Naast dat ik benieuwd ben naar jouw mening over het verschil tussen de uitkomsten van jullie tool en die van Prorun, ben ik ook benieuwd of ik in mijn resterende trainingen op lage marathon hs mijn tempo moet opschroeven naar 4.30 min/km. Want daarmee kom ik op die 3.10 uit op de marathon. Moet ik dat tijdens mijn eerstvolgende training in die hartslagzone gewoon maar eens proberen? En waar ik ook erg benieuwd naar ben: ga ik dat dan straks in Amsterdam ook 42.2km lang volhouden? Mijn verstand zegt dat de Sportrusten aanpak goed onderbouwd is, maar mijn gevoel twijfelt behoorlijk…
Ik ben benieuwd welk licht jij op de zaak kunt werpen:).
Groeten,
Martijn
Richttijd marathon bijstellen of niet?
-
Martijn Dijkhof
- RunningRob - Sportrusten
Re: Richttijd marathon bijstellen of niet?
Hoi Martijn,
De calculator van Prorun gaat uit van de meest ideale situatie, dus dan moet alles meezitten. Als je bijvoorbeeld regelmatig een 10km wedstrijd loopt, zul je ook niet iedere keer een PR lopen. Dat geldt dus ook voor de tijd die door Prorun wordt gegeven.
De tijd van Sportrusten is een meer realistische waarvan in de praktijk gewoon blijkt dat deze door een groot aantal lopers wordt gehaald.
Als je traint op hartslag dan zie je dus dat je snelheid op die hartslag dus hoger is geworden. Dus als je de marathon ook op marathonhartslag zou lopen, zou je dus ook automatisch een hoger tempo moeten lopen. Of train je op tempo in plaats van hartslag?
Mijn gevoel zegt trouwens wel dat 3:10 haalbaar zou moeten zijn gezien je prestaties tot nu toe.
Blijde groet,
Rob
De calculator van Prorun gaat uit van de meest ideale situatie, dus dan moet alles meezitten. Als je bijvoorbeeld regelmatig een 10km wedstrijd loopt, zul je ook niet iedere keer een PR lopen. Dat geldt dus ook voor de tijd die door Prorun wordt gegeven.
De tijd van Sportrusten is een meer realistische waarvan in de praktijk gewoon blijkt dat deze door een groot aantal lopers wordt gehaald.
Als je traint op hartslag dan zie je dus dat je snelheid op die hartslag dus hoger is geworden. Dus als je de marathon ook op marathonhartslag zou lopen, zou je dus ook automatisch een hoger tempo moeten lopen. Of train je op tempo in plaats van hartslag?
Mijn gevoel zegt trouwens wel dat 3:10 haalbaar zou moeten zijn gezien je prestaties tot nu toe.
Blijde groet,
Rob