Rusthartslag en ademhalingsoefeningen
-
Evie Briggeman
Rusthartslag en ademhalingsoefeningen
Hoi allemaal,
Over enkele minuten start mijn 100 dagen hardloop avontuur. Ik ben een beginnende loper.
Nu had ik toch al een aantal vraagjes.
Is mijn rusthartslag de laagst gemeten hartslag die ik heb na enkele minuten zitten en letten op mijn ademhaling? Of het gemiddelde in deze minuten?
Is het voor een beginnende hardloper ook essentieel om voor/tijdens/ na het hardlopen ademhalingsoefeningen te doen? Ik ben sowieso van plan een ritme te creëren met mijn ademhaling en de passen die ik zet. En daarbuiten ben ik vaker op mijn ademhaling gaan letten, is dit genoeg?
Heel erg bedankt alvast!
Over enkele minuten start mijn 100 dagen hardloop avontuur. Ik ben een beginnende loper.
Nu had ik toch al een aantal vraagjes.
Is mijn rusthartslag de laagst gemeten hartslag die ik heb na enkele minuten zitten en letten op mijn ademhaling? Of het gemiddelde in deze minuten?
Is het voor een beginnende hardloper ook essentieel om voor/tijdens/ na het hardlopen ademhalingsoefeningen te doen? Ik ben sowieso van plan een ritme te creëren met mijn ademhaling en de passen die ik zet. En daarbuiten ben ik vaker op mijn ademhaling gaan letten, is dit genoeg?
Heel erg bedankt alvast!
- RunningRob - Sportrusten
Re: Rusthartslag en ademhalingsoefeningen
Hoi Evie,
Een antwoord op je vragen:
Je mag daarbij op je ademhaling letten maar het enige dat echt belangrijk is, is dat je niet "buiten adem" raakt. Op dat moment kan een ademhalingsoefening uitkomst bieden. Als je erg loopt te hijgen na een training kan een ademhalingsoefening helpen op weer rust te krijgen in je ademhaling, dat bevorderd het herstel.
Succes!
Rob
Een antwoord op je vragen:
De laagst gemeten hartslag.Evie Briggeman schreef: ↑01 mei 2022, 16:54 Is mijn rusthartslag de laagst gemeten hartslag die ik heb na enkele minuten zitten en letten op mijn ademhaling? Of het gemiddelde in deze minuten?
Dit is niet essentieel, als beginnende loper is het eerst zaak dat je comfortabel enkele kilometers kunt hardlopen, zonder te hoeven stoppen.Evie Briggeman schreef: ↑01 mei 2022, 16:54 Is het voor een beginnende hardloper ook essentieel om voor/tijdens/ na het hardlopen ademhalingsoefeningen te doen?
Je mag daarbij op je ademhaling letten maar het enige dat echt belangrijk is, is dat je niet "buiten adem" raakt. Op dat moment kan een ademhalingsoefening uitkomst bieden. Als je erg loopt te hijgen na een training kan een ademhalingsoefening helpen op weer rust te krijgen in je ademhaling, dat bevorderd het herstel.
Succes!
Rob
-
Evie Briggeman
Dankjewel! Heb uiteindelijk bijna 13 minuten aan een stuk gelopen met 6:10 per kilometer. Weet jij toevallig of dit redelijk is? Zat namelijk wel aan de max van mijn aangegeven hartslagzone. Anders is het toch een idee om ook tijdens het hardlopen ademhalingsoefeningen te doen om mijn hartslag omlaag te krijgen.
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Evie,
Als je graag een oefening wilt doen tijdens het hardlopen, doe dat dan door stappen te tellen tijdens het adem halen.
Bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen. Of 2 stappen in, 3 stappen uit.
Het aantal stappen dat je doet voor het in- en uitademen moet je zelf even uitproberen, er is geen fout aantal!
De enige regel die er is: het aantal stappen dat je uitademt is gelijk of meer dan het aantal stappen dat je inademt.
Dus 3 stappen inademen - 3 stappen uitademen is ook goed.
(Je pauzeert dus niet, zoals bij een oefening is rust).
Kom je hier verder mee?
Blijde groet,
Rob
Als je graag een oefening wilt doen tijdens het hardlopen, doe dat dan door stappen te tellen tijdens het adem halen.
Bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen. Of 2 stappen in, 3 stappen uit.
Het aantal stappen dat je doet voor het in- en uitademen moet je zelf even uitproberen, er is geen fout aantal!
De enige regel die er is: het aantal stappen dat je uitademt is gelijk of meer dan het aantal stappen dat je inademt.
Dus 3 stappen inademen - 3 stappen uitademen is ook goed.
(Je pauzeert dus niet, zoals bij een oefening is rust).
Kom je hier verder mee?
Blijde groet,
Rob